یکی از رویکردهای مهم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، اجرای ویژه‌برنامه‌های مناسبتی در ایام مختلف است و در این راستا، هفته گذشته به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی(ع) ویژه‌برنامه «پدران لاله‌ها» در فرهنگسرای گلستان برگزار و در آن از ۸۰ پدر شهید مدافع حرم و دفاع‌مقدس تقدیر شد.

لاله ها

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: در این برنامه شهردار منطقه ۸، رئیس فرهنگسرای گلستان، فرمانده بسیج مساجد و محله‌ها، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کربلا، فرماندهی و شورای حوزه ۱۵۱ قدس و خانواده شهدا به‌ویژه پدران شهدا و شهروندان منطقه ۸ حضور داشتند. این برنامه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همزمان با روز پدر انجام شد و مسئولان فرهنگسرا با یادآوری اینکه جایگاه پدران شهدای دفاع‌مقدس و مدافعان حرم همواره و در همه حال والا و ارزشمند است، به تقدیر این اسوه‌های مقاومت پرداختند. دیدار پدران شهدای دفاع‌مقدس و مدافعان حرم همیشه یادآور صبر و استقامت خانواده‌های شهدا در برهه‌های حساس کشورمان است که با تقدیم فرزندان رشید خود از آرمان‌های انقلاب اسلامی پاسداری کردند و اکنون نمادهای صبر و پایداری در جامعه اسلامی محسوب می‌شوند. در این خصوص، برگزاری ویژه‌برنامه «پدران لاله‌ها» در فرهنگسرای گلستان گام کوچکی برای قدردانی از مقام پدران شهید در محله‌های شرق تهران است. برای آگاهی از جزئیات برنامه راهی فرهنگسرای گلستان در خیابان گلستان می‌شویم. حدود ساعت ۵ بعدازظهر به محل برگزاری مراسم می‌رسیم. سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرا میزبان جمعیت است. برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی روی صندلی‌هایی که قرار است مهمان‌ها بنشینند، یک خط در میان به رسم ادب چفیه‌ای قرار داده‌اند و روی صندلی‌های دیگر عکس شهدا قرار دارد تا هم زینتی باشد و هم کسی روی آن ننشیند. به ابتدای سالن می‌رویم. پدران شهدا در انتظار شروع برنامه هستند. در چهره برخی از آنها خوشحالی دیده می‌شود و در چهره برخی از پدران شهدا هم غمی نهفته است. برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و در ادامه پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود.  

  • مدیون خانواده شهدا هستیم

به احترام پدران لاله‌ها

مراسم شعرخوانی در مدح حضرت علی(ع) آغازگر بخش اول برنامه است. در ادامه، سردار حسین بهشتی، فرمانده بسیج محله‌ها و مساجد پشت‌تریبون می‌رود و ضمن تبریک حلول ماه رجب و میلاد حضرت علی(ع) و عرض سلام و ارادت به روح امام راحل(ره) و خانواده شهدا، در خصوص خانواده شهدا می‌گوید: «خدا را شاکر هستم که ساعتی را خدمت خانواده شهدا هستم. از اینکه ایستادگی و سال‌های دفاع‌مقدس را پشت سر گذاشته‌ایم و امروز در یک جزیره امن به نام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم، مدیون خانواده شهدا هستیم. پدران شهدا فرزندانی را تربیت کرده و به جبهه‌های جنگ فرستادند که حماسه‌هاآفریدند و اکنون این پدران شایسته تقدیرند.

از همان ابتدا دشمنان برای براندازی نظام اسلامی تلاش کردند اما مقاومت خانواده شهدا، ایستادگی همه رزمندگان، رهبری امام(ره) و جنگ هشت ساله دست به دست هم دادند تا به لطف خدا امروز کشوری ایستاده و مقاوم داشته باشیم که دشمن از شنیدن نام آن لرزه به تنش می‌افتد.» او ادامه می‌دهد: «پدران شهدایی که امروز در خدمتشان هستیم، اکثراً فرزندانشان هیچ‌وقت از خانه و کاشانه خود دور نشده بودند و شرایطی پیش آمد که از نقاط مختلف به جبهه اعزام شدند. وقی امام راحل فرمودند امروز حضور در جبهه تکلیف است، نخستین نفر پدران و مادران شهدا استقبال کردند و گاهی اوقات همین خانواده شهدا فرزندانشان را برای ثبت‌نام اعزام جبهه همراه می‌آوردند.»

  • دلم برایش تنگ شده است

به احترام پدران لاله‌ها

بسیاری معتقدند پدران شهدا همواره مظلوم هستند. همین که بغض گلویشان را فرو می‌برند و دم نمی‌زنند، گواه مظلومیت آنها است. مراسم با خواندن دکلمه‌ای از فرزند یکی از شهدا ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن مسئولان به روی سن می‌روند تا با اهدا هدایایی از پدران شهدای تقدیر کنند. پدران شهدا یک به یک با قامت خمیده از پله‌های سن بالا می‌روند. در این میان حضور چند پدر شهید نظر حاضران را جلب می‌کند.

پدر شهیدی که با عصا به سختی راه می‌رود و پدر دیگری که گوشش سنگین شده و صداها را واضح نمی‌شنود. کنجکاو می‌شویم و بعد از مراسم تقدیر سراغش می‌رویم. از او نامش را می‌پرسیم. هیچ نمی‌گوید. با صدای بلندتر دوباره می‌پرسیم و باز هم سکوت می‌کند. می‌پرسیم پدرجان فرزندت کجا شهید شده است؟ باز هم ترجیح می‌دهد سکوت کند. نمی‌خواهیم اذیتش کنیم اما لبخند روی لبش ما را وادار می‌کند کنارش باشیم. یکی از همراهان این پدر شهید که گویا همسایه‌اش است می‌گوید: «آلزایمر دارد و گوش‌هایش هم سنگین است و فقط گاهی جمله‌ای می‌گوید.» متأثر می‌شویم و دلسرد از اینکه صحبتی با ما نکرد، اما به یکباره صدایش را می‌شنویم، می‌گوید: دلم برایش تنگ شده اما رفت که رفت.»

  • مراسمی برای قدردانی

به احترام پدران لاله‌ها

در پایان مراسم تقدیر از پدران شهدا فرصت را غنیمت دانسته و با «سعید رنجبریان» مدیر فرهنگسرای گلستان درباره برنامه می‌پرسیم. او در خصوص هدف اصلی اجرای این برنامه می‌گوید: «مفتخریم که امروز را در کنار خانواده شهدا هستیم. با توجه به مناسبت روز پدر در نظر داشتیم ساعاتی را در فرهنگسرای گلستان میزبان پدران شهدا باشیم. بسیاری از این پدران بهترین فرزندان و جگر گوشه‌هایشان را در ۸ سال دفاع‌مقدس و جنگ با داعش از دست داده‌اند و با توجه به اینکه بیشتر این پدران کهولت سن دارند، غم از دست دادن فرزندشان همیشه بر آنها مستولی می‌شود.

ما در چند دوره ویژه‌برنامه «مادران چشم به راه» را برگزار کردیم و من شخصاً تصمیم داشتم اگر فرصتی پیش آمد حتماً این بار از پدران شهدا تقدیر شود.» او می‌افزاید: «درخانواده‌ای که فرزند شهید می‌شود، پدر هم مانند مادر متأثر می‌شود و اما چون پدران درون‌گرا هستند کسی متوجه غم درونی یک پدر نمی‌شود. ما با اجرای ویژه‌برنامه «پدران لاله‌ها» به دنبال این بودیم که بخشی از درد و آلام این پدران را کم بکنیم و بهترین فرصت، سالروز ولادت امیرالمؤمنین(ع) بود که این پدران دیده شوند و از آنها تقدیر شود.»

  • نذر مهربانی 

یکی از اقداماتی که شهروندان می‌توانند درخصوص نذر مهربانی انجام دهند، رسیدگی به امور خانواده شهدا است.

در این خصوص، هستند پدران و مادرانی شهدایی که در ایام کرونا نیاز به کمک دارند. رنجبریان با اشاره به ضرورت توجه به خانواده شهدا به‌ویژه پدران در این ایام ادامه می‌دهد: «با تبلیغات این برنامه به دنبال این بودیم که در ذهن افراد چراغی روشن کنیم تا توجه بیشتری به پدران شهدا داشته باشند که شامل ملاقات حضوری با پدران شهدا در منزلشان و انجام دادن برخی از امور روزانه این افراد و بخشی دیگر تقدیر از آنها در اعیاد و مناسبت‌های مختلف است. در این یک سالی که از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد برخی از خانواده‌ها ممکن است درون‌گرا و افسرده شده باشند و ما با اجرای این برنامه می‌خواستیم بخش کوچکی از نبود فرزندان‌شان که برای صیانت از خاک وطن رفتند و جان باارزششان را هدیه کردند، پر کنیم.»

کد خبر 587895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha