جو بایدن که تا چندی پیش از دیپلماسی صحبت می‌کرد با صادر کردن دستور مستقیم حمله هوایی به سوریه تبدیل به هفتمین رئیس جمهوری شد که به خاورمیانه حمله می‌کند.

بایدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میدل ایست آی، قانونگذاران آمریکایی، قانونی بودن حملات هوایی بایدن به سوریه را زیر سوال بردند. برخی نمایندگان برجسته دموکرات از دولت بایدن خواستند در مورد توجیهات قانونی حملات هوایی اخیر این کشور توضیح دهد؛ این در حالی است که برخی دیگر از نمایندگان، از این «زیاده‌روی» ابراز نارضایتی می‌کنند.

نمایندگان آمریکایی ضمن ابراز شکایت از افزایش قدرت جنگ ریاست جمهوری که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ رخ داده، حملات هوایی به اهداف نظامی در سوریه را مورد انتقاد قرار دادند. پنتاگون روز جمعه گفت این اقدام ایالات متحده در واکنش به حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران در اوایل ماه جاری است که در آن یک پیمانکار نظامی آمریکایی کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند.

گفته می‌شود در حمله اخیر (روز پنجشنبه) حداقل یک نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند؛ این حمله هوایی در نزدیکی مرز عراق و جایی که گفته می‌شود مقر «کتائب حزب‌الله» و چند گروه مسلح شیعی دیگر است رخ داد. برخی گزارش‌ها تعداد کشته‌شدگان را تا ۲۲ نفر نیز تخمین زده‌اند. سخنگوی پنتاگون، جان کربی از این حمله با عنوان «پاسخ متناسب نظامی» یاد کرد. بایدن نیز در گفتگو با خبرنگاران در مورد اینکه آیا این حملات هوایی پیامی برای ایران داشته گفت: «نمی‌توانید بدون مجازات عمل کنید. مراقب باشید.»

اما برخی قانون‌گذاران آمریکایی، از جمله ایلهان عمر، رو کانه و سناتور برنی سندرز، گفتند که این حملات نه تنها بر اساس دقت رویه نبوده، بلکه در مورد قدرت بیش از حد ریاست جمهوری نیز سو تفاهم ایجاد کرده است.

سناتور تیم کین نیز تاکید کرد: «مردم آمریکا شایسته شنیدن منطق دولت در مورد این حملات و توجیه قانونی آن برای اقدام بدون در نظر گرفتن کنگره هستند.» عمر نیز در بیانیه‌ای گفت: « انجام اقدامات نظامی در کشوری که کنگره اجازه جنگ در آن را صادر نکرده تقریبا در تمام شرایط، خلاف قانون اساسی است.»

«دولت باید توجیهی قانونی ارائه دهد که چرا چنین حملات وسیعی بدون تأیید کنگره انجام گرفت. همچنین باید در اسرع وقت در مورد تلفات غیرنظامی این حملات نیز شفاف سازی کنند.»

عمر تصریح کرد: «اینها همان سوالاتی است که ما باید صرف نظر از اینکه چه کسی در راس دولت است مطرح کنیم. وظیفه نظارتی ما در کنگره بسته به اینکه چه کسی در کاخ سفید مستقر شده تغییر نمی‌کند.»

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، جن ساکی، در جلسه‌ای مطبوعاتی گفت رئیس جمهور بایدن «پیامی صریح می‌فرستد که قرار است برای محافظت از آمریکایی‌ها اقدام کند، و در صورت تهدید این حق را دارد که در  هر زمان و به هر نحوی که صلاح دید عمل کند.»

ساکی که در سال ۲۰۱۷ و در زمان رئیس جمهور وقت، ترامپ، به دلیل زیر سوال بردن قانونی بودن حملات آمریکا به سوریه بدون تایید کنگره مورد انتقاد قرار گرفته بود افزود: « بایدن قصد دارد با اقداماتی مشورتی فعالیت‌هایی با هدف تنش‌زدایی در سوریه و عراق انجام دهد»

سناتور سندرز نیز در واکنش به اتفاقات اخیر گفت مدتی طولانی است که روسای جمهور ایالات متحده تحت عنوان «ایمن نگه داشتن آمریکایی‌ها» دست به اقدامات شدید نظامی زدند.

وی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «رئیس جمهور مسئولیت حفظ امنیت آمریکایی‌ها را دارد، اما مدتی طولانی است دولت‌هایی از هر دو حزب از قدرت خود، به شیوه‌ای بسیار گسترده، به ادامه جنگ تفسیر کرده‌اند. این باید پایان یابد."

نماینده کنگره رو کانه نیز که بارها خواستار پایان جنگ در یمن و حمایت از قوانین برای متوقف کردن آنچه جاه طلبی‌ ترامپ برای اقدام نظامی علیه ایران عنوان شده، بود گفت: «هیچ توجیهی برای حمله سوریه» وجود ندارد. او افزود: «این باعث می‌شود که رئیس جمهور بایدن هفتمین رئیس جمهور متوالی آمریکا باشد که دستور حمله به خاورمیانه را صادر می‌کند.»

به حاشیه رفتن کنگره پیش از حملات نظامی در زمان رئیس جمهور اسبق جورج دبلیو بوش با تصویب مجوز استفاده از نیروی نظامی (AUMF) و یک هفته پس از حملات ۲۰۰۱ به برج‌های تجارت جهانی شایع شد. AUMF به رئیس جمهور اختیار گسترده‌ای می‌دهد تا در صورت تهدید امنیت ملی تفسیرهای گسترده‌ای انجام دهد.

مری الن اوکانل، استاد نوتردام گفت با وجود قرائت آزاد AUMF، بایدن باید برای گرفتن تأیید کنگره اقدام می‌کرد زیرا حملات مذکور قریب‌الوقوع و فعال نبودند. اوکانل اضافه کرد که ایالات متحده همچنین به جای صدور دستور حمله می‌توانست با شورای امنیت سازمان ملل همکاری کند.

نادر هاشمی، استادیار خاورمیانه و سیاست‌های اسلامی در دانشگاه دنور، گفت که اقدامات بایدن این سوال را ایجاد می‌کند که سیاست احتمالی آمریکا در قبال این کشور جنگ زده چیست؟

هاشمی پاسخ داد: «این کاملاً نامشخص است.» این استاد دانشگاه معتقد است هدف احتمالی آمریکا از این حملات این است که جلوی ایران در استفاده از گروه‌های تحت‌الحمایه اش را بگیرد تا اهداف آمریکایی را در داخل عراق هدف قرار ندهد. به این معنا که آمریکا در برابر رفتار ایران در عراق، سیاستی خاص در قبال سوریه اتخاذ کرده است.

دو منتقد دموکرات قدرت جنگ، سناتور تیم کین و کریس مورفی، نیز روز جمعه در مورد اینکه چرا بایدن دستور حمله را بدون مشورت با نهادهای قانون‌گذار صادر کرده اظهار نظر کردند و هر دو معتقدند اقدام تهاجمی نظامی بدون تصویب کنگره از نظر قانون اساسی توجیه ندارد زیرا این اقدام برای جلوگیری از تهدیدی قریب الوقوع رخ نداده است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره حملات هوایی ایالات متحده گفت دبیرکل گزارش‌ها را از نزدیک دنبال می‌کند و نگران اوضاع نابسامان در منطقه است. او از همه طرف‌ها خواسته خویشتنداری کرده و از تشدید شرایط اجتناب کنند. البته به سوال ام‌ای‌ای برای اظهار نظر در مورد قانونی بودن این حملات پاسخی نداد.

کد خبر 587704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha