قطعا یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی حال حاضر دنیا، فوتبال است. رشته‌ای که طرفداران دوآتیشه زیادی داشته و کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. فوتبال می‌تواند بسیاری از کودکان، نوجوانان، میان‌سالان و حتی افرادی که پا به سن گذاشته‌اند را سر شوق بیاورد.

image-20210228092300-1.jpeg

تیم‌های زیادی با لوگوها، رنگ‌ها و نام‌های مختلف در سرتاسر دنیا وجود دارد، که رنگ و آرم مخصوص هر تیم وجه تمایز آن با سایر رقبا می‌باشد. وجود رنگ‌ها و لوگوهای مختلف به هواداران این امکان را می‌دهد تا با پوشیدن لباس و نشان تیم مورد علاقه‌شان و یا با دردست گرفتن پرچم تیم محبوبشان، علاقه خود را به تیم مورد نظر ابراز کرده و آن را به دیگران معرفی کنند.

قطعا یکی از محبوب‌ترین تیم‌های حال حاضر فوتبال ایران، پرسپولیس است. تیمی محبوب با طرفدارانی میلیونی و رنگ و لوگویی مخصوص به خود که می‌توانید آن را در تمام کشور مشاهده کنید. اما آیا می‌دانید نشان این تیم محبوب چه مفهوم پنهانی را در خود جای داده و لوگو این تیم بیانگر چه موضوعی است؟ این مقاله توسط تیم تحریریه طراحی لوگو ایده‌پردازان نوشته شده که سال ها در حوزه هویت برند، نشان تجاری و برندسازی فعالیت نموده است و با افتخار تقدیم شما عزیزان و طرفداران می گردد.

با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا تاریخچه لوگو پرسپولیس را بررسی کنیم.

تاریخچه لوگو پرسپولیس

پس از این‌که باشگاه پرسپولیس در سال ۱۳۴۲ شمسی تاسیس گردید، بازیکنان و افتخارآفرینان این تیم با لباس و پرچمی به نشان فروهر در انظار عمومی حاضر گشتند. در خصوص شکل ظاهری اولیه لوگو پرسپولیس توافق نظر وجود دارد اما تاریخ دقیق طراحی لوگو پرسپولیس مشخص نبوده و دو دیدگاه برای آن وجود دارد. برخی از افراد آن را مربوط به پنج سال پس از تاسیس برند و برخی دیگر آن را مصادف با تاسیس برند می‌دانند.

تصویر قرارگرفته در لوگو پرسپولیس، تصویر فروهر بوده که نشان نیروی معنوی حیات در آیین زرتشت، که به شکل مردی با بال‌های عریض و حلقه‌ای در دست می‌باشد که در این میان قابی از گل‌برگ وجود دارد که نام پرسپولیس با فونتی درشت و فارسی بالای آن نوشته شده بود.

در بخش زیرین این قاب واژه باشگاه ورزشی پرسپولیس با حروف لاتین حک شده بود. در طراحی اولیه لوگو پرسپولیس استفاده از رنگ سفید در قابی سرخ، جلوه‌ای ویژه به لوگو این تیم می‌بخشید که در عین حال اشاره زیبایی به معنویت فروهر داشت.

آرم پرسپولیس

قطعا اگر از اهالی و دوست‌داران فوتبال هم نباشید، نام پرسپولیس برای شما نامی آشنا خواهد بود. باشگاهی که همچون تیم‌های دیگر تشکیل شده از تیم‌های فوتبال بانوان، نونهالان، نوجوانان و همچنین تیم امید است.

باشگاه پرسپولیس در دی ماه سال ۱۳۴۲ شمسی توسط فردی به نام علی عبده که مالک باشگاه بولینگ عبده نیز بود در شهر تهران و در قلب پایتخت ایران تاسیس گردید. تیم پرسپولیس با بازی‌های خوب و ماندگاری که از خود در لیگ خلیج‌فارس به نمایش گذاشت به همراه افتخارآفرینی‌های زیادی که در سطح لیگ برتر رقم زد رفته رفته تبدیل به تیمی محبوب در قلب هوادارن و یکی از پرافتخارترین تیم‌های حال حاضر لیگ برتر ایران تبدیل شد.

نام پرسپولیس برای هواداران یادآور رنگ قرمز و لباس سرخ این تیم می‌باشد. این تیم با نام‌های مختلفی نظیر ارتش سرخ، سرخ‌پوشان و قرمزپوشان نیز شناخته شده است. ناگفته نماند پرسپولیس در طول تاریخ دچار تغییرات بسیاری شد که از جمله آن‌ها می‌توان به قراردادن نام پیروزی به جای پرسپولیس در سال‌های نه چندان دور اشاره کرد. البته در آخر با رای دادگاه در سال های اخیر نام پیروزی از این تیم خط خورد و نام پرسپولیس برای این تیم جاودان ماند.

پرسپولیس از ابتدا تیمی محبوب و مردمی بوده است و امروزه نیز یکی از پرطرفدارترین تیم‌های ورزشی قاره آسیا به شمار می‌آید که توانسته در سال‌های اخیر موفقیت‌های بسیاری کسب نماید.

تکامل لوگو پرسپولیس

لوگو پرسپولیس در طول سالیان تاسیس دستخوش تغییرات زیادی شده و از لوگو فروهر دیگر خبری نیست. تصویر فروهر رفته رفته جای خود را به نمادی از سردیس‌های تخت جمشید داد.

لوگو پرسپولیس متشکل از دو سردیس متقارن از حیوانی شبیه به شیر شاخ‌دار می‌باشد که جامی را احاطه کرده است.

در زیر این جام علامتی شبیه به حلقه‌های المپیک دیده می‌شود که در اصل بی‌ارتباط با حوزه فعالیت این تیم محبوب ورزشی نمی‌باشد.

البته این تغییرات به همین جا ختم نشده و پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ لوگو و آرم این تیم نیز مجدد دچار تغییراتی اساسی شد. همانطور که گفته شد در سال ۱۳۶۵ نام پرسپولیس به پیروزی تغییر کرد که به درخواست عباس انصاری‌فرد، پس از سال‌ها با رای دادگاه اسم پرسپولیس برای این تیم ماندگار شد.

با رسمیت یافتن نام پرسپولیس، لوگو پیش از انقلاب این تیم که دو سردیس شیر مانند و یک سکو و جام را نشان می‌داد، مجدد مورد استفاده قرار گرفت، اما در اواخر دهه هفتاد مجدد لوگو پرسپولیس دچار تغییرات اساسی شد که با حذف سکوی زیرجام و تغییر شکل سردیس‌های شیر به سردیس‌هایی شبیه به اسب، حالتی ساده‌تر به خود گرفت. البته این لوگو در تاریخچه لوگو پرسپولیس تنها چند سال دوام آورد و مجدد و با شروع دهه ۸۰ جای خود را به لوگوی جدید داد.

سردیس‌ها به حالت قبلی بازگشته و سکوی حذف شده در زیر جام نیز مجدد به جای خود بازگشت. تنها تغییر اساسی که می‌توان بیان کرد، تبدیل شدن پنج حلقه المپیک به سه حلقه بود.

تغییرات لوگو پرسپولیس به صورت کم و اندک تا سال ۹۲ ادامه داشت که در نهایت سال ۹۲ به شکل نهایی و فعلی لوگو پرسپولیس درآمد. در این لوگو حلقه دور سردیس‌ها حالتی سه بعدی و نامرئی داشته و توسط شکل سپر مانند احاطه شده است. همچنین سکوی جام کمی باریک‌تر و کشیده‌تر شده و نام فارسی پرسپولیس و همچنین نام لاتین این باشگاه به همراه تاریخ تاسیس برند به این لوگو اضافه شده است.

مفهوم لوگو پرسپولیس

همانطور که از المان‌ها و آیتم‌های به کاررفته در لوگو پرسپولیس پیدا است این تیم همواره تعلق و علاقه خود را به کشور باستانی ایران ابراز می‌دارد، که این مورد در انتخاب تصاویری مانند فروهر و یا سردیس‌های مشهور تخت جمشید نمایان است. نظر کارشناسان زیباشناسی و تحلیل برند ایده پردازان که یکی از بهترین شرکت طراحی لوگو در تهران است: این نشان تجاری به خوبی می تواند صلابت ایرانی را به مخاطب هدف و حتی رقبای خارجی منتقل نماید و ظرفیت بالای رجز خوانی در آن به چشم می خورد.

اگر اهل مطالعه در مورد اساطیر و افسانه‌های ایران باستان باشید قطعا با تصویر آنزو آشنا هستید. آنزو شیر پرنده شاخ‌دار و بال‌دار افسانه‌ای می‌باشد که نماد پرنده‌ای نیرومند است. آنزو بدن و دستانی شبیه به شیر، بال‌ها و پاهایی شبیه به عقاب و دو شاخ به روی سر دارد.

استفاده از آنزو در نماد پرسپولیس بسیار هوشمندانه و کاری زیبا بود. آنزو نماد زیاده‌خواهی و میل به رشد و پیشرفت است که با توجه به عملکرد پرسپولیس می‌تواند انتخابی تحسین برانگیز باشد.

تاریخچه رنگ لوگو پرسپولیس

رنگ قرمز و سفید همواره عضوی جدانشدنی از باشگاه پرسپولیس بوده و در تمام لوگوهای این تیم از قدیم تا امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته در لوگوهای اخیر باشگاه پرسپولیس علاوه بر رنگ قرمز و سفید از رنگ‌هایی همچون طلایی و مشکی نیز استفاده شده است که استفاده از هرکدام دلیل و علت خاصی را به دنبال دارد.

مشکی: رنگ مشکی نماد جدیت، ماندگاری و سرسختی است. با استفاده از این رنگ در کادر پایین و بالای سپر و همچنین استفاده درنام پرسپولیس احساس قدرت و جدیت بیشتر از قبل به مخاطب انتقال می‌یابد.

· قرمز: قرمز رنگی است که احساس هیجان و قدرت را در بیننده افزایش می‌دهد. استفاده رنگ قرمز در لوگو پرسپولیس از قدیم مرسوم بوده و در لوگو فعلی طیف استفاده شده مات بوده که نشان قدمت برند است.

· طلایی: رنگ طلایی برای بیان ارزشمند بودن برند می‌باشد که استفاده در ستاره بالا لوگو نشان می‌دهد دستاوردها و موفقیت‌ها برای این تیم ارزشمند است.

· سفید: رنگی که احساس سرزندگی و جوانی را نشان می‌دهد. رنگ سفید در دسته رنگ‌های خنثی محسوب شده و برای برجسته‌سازی اجزای لوگو بسیار کاربردی است.

تاریخچه فونت در لوگو پرسپولیس

فونت‌ها یکی از عواملی می‌باشند که در شناسایی هویت برند و انتقال پیام به مخاطب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از فونت در نوشتار نام پرسپولیس بر روی لوگو القا حس سرسختی و مقاومت را برای ما دارد. کشیده‌شدن حرف پ در اول اسم پرسپولیس و همینطور کشیده‌شدن حرف انتهایی یعنی س حالتی مانند پرانتز ایجاد کرده که نشان دهنده قدرت و مقاومت پرسپولیس است.

البته در قسمت نام انگلیسی پرسپولیس فونت خاصی استفاده نشده و به صورت ساده و بدون افت و خیز نوشته شده است.

شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر و به صفحه بلاگ آموزش طراحی لوگو naserabadi.com مراجعه نمایید و از آموزش های رایگان و کاربردی برندسازی و هویت سازمانی بهره مند شوید:

https://naserabadi.com/logo-design-training/

شکل ظاهری لوگو پرسپولیس

لوگو نهایی پرسپولیس از سپری سرخ با کادری مشکی در بالا و پایین تشکیل شده است. همچنین تصویر متقارن از سردیس آنزو و سکوی نگهدارنده جام را در دایره نامرئی در مرکز سپر در خود جای داده است و اگر به جزئیات دقت شود تصویر یک ستاره در بالای جام و همچنین سه حلقه در هم رفته روی سکو نگهدارنده جام نیز به چشم می‌خورد.

استفاده از سپر در مفهوم روانشناسی حس قدرت و مقاومت را القا کرده و به جهت ایجاد حس امنیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از دایره نامرئی در روانشناسی نیز به دلیل ایجاد حس وحدت و همبستگی بوده و نامرئی بودن آن را می‌توان به عجین شدن اتحاد و وحدت در پرسپولیس و هوادرانش تشبیه کرد.

در مرکز لوگو حضور آنزو که نمادی از قدرت‌های افسانه‌ای ایرانیان باستان است، به چشم می‌خورد.

حلقه‌های حک شده روی سکو نماد برتری این برند در آسیا و جام و ستاره بالای آن نیز به موفقیت‌ها و دستاوردهای این تیم اشاره می‌کند.

درآخر

لوگو پرسپولیس را می‌توان در دسته نشان‌ها (Emblem) داشت. این نوع از لوگوها معمولا یک تصویر و یا شاخصه بصری را به همراه داشته است، که نام برند و همچنین کادری شبیه سپر، مهر و یا ... آن را می‌پوشاند.

Emblem و یا لوگونشان‌ها یکی از قدیمی‌ترین انواع سبک لوگو می‌باشد که تاثیر زیادی بر ذهن مخاطب دارد، به همین دلیل استفاده از لوگونشان در بیشتر سازمان‌ها، مراکز و صنایع خودروسازی به چشم می‌خورد.

کد خبر 587677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha