رسم دیرین‌شان بود که با شبیخون «کووید-۱۹» شکل و شمایلی تازه و منسجم به خود گرفت.

مهر آباد جنوبي

همشهری آنلاین_سحر جعفریان:  درست از اسفندماه سال گذشته بود که داوطلبانه به دوخت و توزیع رایگان ماسک‌هایی پرداختند که به گفته پزشکان جزو مهم‌ترین تجهیزات دفاعی در برابر ابتلا به «کرونا» محسوب می‌شد. تهیه بسته‌های ارزاق، توزیع آب میوه‌های طبیعی بین کادر درمان و بیماران کرونایی و ذبح گوسفند قربانی در مناسبت‌ها، از جمله دیگر اقدامات گروه خیّران محله «مهرآباد» بود که به‌تدریج هم به تعدادشان افزوده شد و هم نام قرارگاه «مدافعان سلامت و شهدای گمنام» را برای گروه خود برگزیدند.

اکنون دیگر نیازمندان بیشتری را شناسایی کرده بودند و باید دایره فعالیت‌های خود را وسعت می‌بخشیدند. برای همین منظور، کارگاه‌های کارآفرینی قرارگاه را هم‌ـ زمان با جذب کارآفرینان برتر منطقه و شهر، کارآفرینانی که نذر معنوی دارند، راه‌اندازی کردند. در این گزارش، ضمن گفت‌وگو با بانیان طرح‌های مختلف قرارگاه، پای صحبت‌های تعدادی از اهالی محله مهرآبادجنوبی که از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند نیز نشستیم که با هم می‌خوانیم.  

  • بازارچه‌ای برای بانوان سرپرست خانواده

یک سال از ارائه خدمات متنوع و متمرکز قرارگاه مدافعان سلامت و شهدای گمنام محله مهرآبادجنوبی گذشته است و اکنون دیگر همه اهالی محله با طرح‌ها و پویش‌های مختلف آن آشنایی دارند. هرکسی گره‌ای در کارش می‌افتد یا مشکلی سد راهش می‌شود، سراغ بانیان قرارگاه را می‌گیرد. «اعظم»، بانوی ۳۴ ساله سرپرست خانواده است که برای امرارمعاش در این وضعیت سخت و کرونا زده اقتصادی، عروسک‌های جورابی و زیورآلات مناسبتی در خانه تولید می‌کند و به فروش می‌رساند. ۲ دختر ۵ ساله و ۱۰ ساله دارد. او می‌گوید: «گذران زندگی برایم دشوار شده است. اگر طرح‌های حمایتی این قرارگاه محلی در این شرایط نبود، بعید می‌دانم می‌توانستم طاقت بیاورم.

سبدهای ارزاقی که گهگاه ارسال می‌کنند یا اهدای بن‌های رایگان نان و ماسک‌های بهداشتی، همگی باری هستند که از دوش من برداشته می‌شوند. قرار است روزهای پایانی اسفندماه بازارچه کارآفرینی ویژه بانوان سرپرست خانواده را هم راه‌اندازی کنند. البته اگر محدودیت‌های کرونایی مانع شود، مسئولان قرارگاه قول داده‌اند بازارچه را به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار کنند تا امثال من، محصولاتشان را معرفی و عرضه کنند. اینکه در این وضعیت به فکر دیگران باشی، یعنی دل بسیار بزرگی داری. ‌کاری جز دعا برای همه آنهایی که مهربانانه کمک‌مان می‌کنند، از دستم برنمی‌آید.» «ساسان»، جوان ۲۷ ساله‌ای است که با حضور در یکی از کارگاه‌های آموزشی و کارآفرینی قرارگاه، تخصصی را برای راه‌اندازی کسب و کار خود فراگرفته است.

او می‌گوید: «دوره آموزشی که من به واسطه قرارگاه محله گذراندم، شاید اگر می‌خواستم جای دیگر آن را طی کنم، باید هزینه‌های میلیونی پرداخت می‌کردم. اما اینجا هم رایگان است و هم حمایت‌های پس از گذران دوره، شامل حالمان می‌شود. یعنی نوعی پشتیبانی آموزشی که هر مرکزی ارائه نمی‌دهد.»

  • برپایی ایستگاه سلامت
مهدی شوالی/ دبیر اجرایی قرارگاه مدافعان سلامت

برپایی ایستگاه‌های سلامت در معابر پر تردد محله مهرآبادجنوبی از جمله مقابل بوستان «کوکب»، یکی دیگر از خدمات قرارگاه مدافعان سلامت و شهدای گمنام محله است. ایستگاه‌هایی که پک‌های بهداشتی شامل ماسک‌های ۳‌لایه و مواد ضدعفونی‌کننده را با نرخی بسیار کمتر از مصوب ارگان‌های دولتی عرضه وگاه به بهانه اعیاد ملی و مذهبی، رایگان نیز توزیع می‌کنند. «صادق متین»، یکی از اهالی محله، در این‌باره می‌گوید: «این اقدامات خیرخواهانه که در محله‌های کم‌برخورداری مانند محله ما اجرا می‌شود، از سویی هم سبب ایجاد امنیت اقتصادی و روانی آن هم در زمان بحرانی مانند کرونا می‌شود و هم همبستگی و تعلق خاطری را فراهم می‌کند که در این سال‌های اخیر داشت به فراموشی سپرده می‌شد.»
«احمد سلسله ‌جو»، شورایاری محله مهرآبادجنوبی و یکی از فعالان قرارگاه، درباره چرایی راه‌اندازی این قرارگاه محلی می‌گوید: «کرونا که شیوع پیدا کرد، بسیاری از کسب و کارها به‌صورت دائم و موقت از بین رفتند. با جمعی از اهالی خیر، اعضای شورایاری‌ها، ائمه جماعت مساجد، اعضای پایگاه‌های بسیج بر آن شدیم تا در وانفسای کرونایی، کسی دغدغه تهیه یک وعده خوراک ساده یا حتی ماسک را نداشته باشد. گروه که بزرگ‌تر شد، فعالیت‌ها نیز گسترش یافت.

قرارگاهی مردمی که اکنون اقدامات فرامحلی نیز دارد. به دنبال اسم و رسم نیستیم. تنها می‌خواهیم یار هم‌محله‌ای خود باشیم تا از این شرایط سخت گذر کنیم. امیدوارم همه افرادی که توانایی مالی مناسبی دارند، به سنت حسنه مهرورزی پایبند شوند و کمک حال حتی یک خانواده باشند. نمی‌گویم به قرارگاه ما کمک‌هایشان را اهدا کنند؛ خیر. بروند و تحقیق کنند و آن کسی که نیازمند و آبرومند است پیدا کنند.»

  • بن‌های مهربانی

پویش «هم‌سفره با همسایه» از تازه‌ترین اقدامات قرارگاه مدافعان سلامت و شهدای گمنام است. «مهدی شوالی»، دبیر اجرایی قرارگاه مدافعان سلامت و شهدای گمنام، درباره آن توضیح می‌دهد: «پویش هم سفره با همسایه، پیرو اجرای طرح تسویه حساب دفتری نیازمندان به کاسبان محله دنبال می‌شود. در این پویش، ضمن شناسایی کاسبان خیر از آنها درخواست می‌شود تا کمک‌های نقدی مشتری‌های خود را جمع‌آوری کنند.

این کمک‌های نقدی تاکنون از هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان را شامل شده‌ است. در نهایت، این مبالغ به شکل بن کارت‌های خرید کالا (۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان) بین نیازمندان آبرومند محله توزیع می‌شود تا با توجه به نیازهای خود نسبت به خرید خوراک، پوشاک، مواد پروتئینی و نوشت‌افزار اقدام کنند. امیدواریم با شفاف‌سازی مداوم و جلب اعتماد در زمینه میزان مبالغ جمع‌آوری شده و شیوه توزیع بن کارت‌ها، خیّران بیشتری را در این پویش مشارکت دهیم.»

شوالی می‌افزاید: «کارآفرینی و ایجاد اشتغال نیز یکی دیگر از پراستقبال‌ترین خدمات قرارگاه است. در این حوزه ما اغلب به دنبال مشاغل خانگی و نوین هستیم که بازار کار مطلوبی داشته باشند. برای مثال، تاکنون کارگاه‌هایی آموزشی پرورش «زالو» و «تعمیرات موبایل» را برگزار و بستر اشتغال متقاضیان آن را با اعطای تسهیلاتی ویژه فراهم کردیم. برای بانوان نیز کارگاه‌های «شیرینی پزی» را برپا کردیم که در حال حاضر به دنبال شبکه‌سازی و شناسایی بازار فروش ویژه محصولات آنها هستیم.»
۳۰ میلیون تومان حساب دفتری نیازمندان محله تسویه شده است.  

۲۰ هزار پک بهداشتی توزیع شده است.  

۲ هزار و ۲۰۰ سبد کالا شامل برنج، روغن و مواد پروتئینی نیز به خانواده‌های نیازمند اهدا شده است.  

۳۰ کاسب خیر و محلی در پویش هم سفره با همسایه مشارکت دارند.  

۲ اردوی جهادی و درمانی در محله‌های کم‌برخوردار اجرا شده است.  
 

کد خبر 587670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha