اردوهای جهادی در همه ابعاد فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشت و درمان، اندیشه‌ای برخاسته از فرهنگی غنی است که ریشه در باورهای مذهبی و ارزش‌ها و هنجارهای کلاسیک دارد.

سعيده بيداد

 نقشه راه این اردوها و فعالیت‌های خودجوش که کارکرد نهایی «محرومیت‌زدایی» برای آنها در نظر گرفته شده، از گذشته تا به امروز مشخص بوده و با کلید واژه «خدمت‌رسانی»، هماهنگ عمل کرده است.  
ضمن گسترش شهرها و زندگی شهرنشینی، مجموعه اقدامات جهادی در محیط‌های شهری مانند محله‌ها که هریک قدمت و تاریخی مستقل دارند نیز عملیاتی شد.  
اقداماتی خیرخواهانه از سوی هم‌محله‌ای‌ها و شهروندان که علاوه بر رسیدگی به محرومان و نیازمندان شناسایی شده، بر ایجاد فضاها و محیط‌های گفتمان خدمت، آسیب‌شناسی محدوده‌ها و جوامع مختلف دریافت‌کننده خدمات براساس نیازهایشان، غنی‌سازی اوقات فراغت افراد مشارکت‌جو، فراهم آوردن خدمات ارزش افزوده، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به کلانشهرها با هدف دریافت خدمات بیشتر (در اردوهای فرا استانی)، ایجاد فرصتی مناسب برای مدیریت دقیق نیروهای انسانی متخصص نیز اثرگذار بوده‌اند.  
به‌گونه‌ایی که می‌توان رد پای فرایند اردوهای جهادی را در توسعه پایدار شهری و در مختصات محله، به نفع اقشار کم‌درآمد و محله‌های کم برخوردار و البته متراکم از جمعیت، شاهد بود. بنابراین، محله‌هایی که آسیب‌های اجتماعی و فقدان خدمات عمومی در آنها پر رنگ است، تاکنون بیشترین بهره‌اجتماعی و عمومی را از ویژگی‌های مطلوب اردوهای جهادی، برده‌اند.  
مانند منطقه ۹ که با وجود محله‌هایی متراکم از اقشار ضعیف (از نظر اقتصادی و معیشتی)، فعالیت گروه‌های جهادی در آن بیش از گذشته رونق گرفته است. همچنان که ‌با شکل‌گیری پایگاه‌های اجتماعی و محلی در جریان برگزاری این اردوها، تجربه‌های ارزشمندی در ارتباط با کمیت و کیفیت آنها و نیز تخصصی شدن شیوه اجرای این امور نیکوکارانه به دست آورده است.  
تخصصی شدن اردوهای جهادی از این منظر که اردوها به بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، صنعتی، فنی و حرفه‌ای، عمرانی، تکنولوژی و استارت آپ تقسیم‌ می‌شوند و اگر در هر بخش، نیروی کاردان و مرتبط با آن فعالیت کند و خدمات ارائه دهد، ‌ آبادانی حاصل از آن، ظرفیتی نوین از رفاه اجتماعی را پیش روی محله و شهر قرار می‌دهد.  
 

کد خبر 587647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha