هند یکشنبه صبح یک ماهواره برزیلی رصدکننده کره زمین را به همراه ۱۸ ماهواره دیگر به فضا پرتاب خواهد کرد.

India launch

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com «سازمان پژوهش فضایی هند» یا «ایسرو» (ISRO) این ماهواره را به نام «آمازونیا-۱» را با یک موشک «ناقل پرتاب ماهواره قطبی» که از مرکز فضایی «ساتیش دهاوان» در سرهاریکوتا (جزیره‌ای در خلیج بنگال) به فضا پرتاب خواهد کرد.

ایسرو این پرتاب را به طور زنده در وب‌سایتش از ساعت ۰۴:۲۰ به وقت گرینیچ (۰۷:۵۰ صبح یکشنبه به وقت تهران) پخش خواهد کرد.

مردم اجازه حضور مرکز فضایی «ساتیش دهاوان» را نخواهند داشت و همچنین به علت خطر مداوم پاندمی کرونا برنامه‌ای برای حضور نمایندگان رسانه‌ها یا تماشای حضوری این پرتاب وجود ندارد.

هند سال گذشته به خاطر تاثیر پاندمی کرونا تا ماه نوامبر هیچ ماموریت فضایی را انجام نداد.

ماموریت ماهواره برزیلی آمازونیا-۱ این  است که در یک مدار قطبی هم‌زمان‌شده با خورشید حرکت کند تا ابزارهای آن بتواند در شرایط روشنایی مداوم عمل کنند. این ماه می‌تواند هر نقطه‌ای از کره زمین را در طول پنج روز هم در طیف نور مرئی و هم نور مادون قرمز یا فروسرخ با وضوح ۶۰ متری ببیند.

تصویربرداری فروسرخ به این سفینه فضایی امکان می‌دهد که از میان پوشش ابرها هم زمین را رصد کند که به گفته «انستیتوی ملی پژوهش فضایی برزیل» (INPE) «برای کاربردهایی مانند بررسی جنگل‌زدایی در منطقه آماوزن بسیار ارزشمند است. چرا که امکان گرفتن عکس‌های سودمندی در صورت وجود پوشش ابری در منطقه را می‌دهد.»

تخریب جنگل‌ها پاندمی‌های جدیدی را ایجاد می‌کند

ماهواره آمازونیا-۱ و ۱۹ ماهواره دیگر با گونه پرطرفدار «DL» موشک «ناقل پرتاب ماهواره قطبی» که از دو پیشران با سوخت جامد استفاده می‌کند. ماهواره‌های کوچکتری که با این موشک پرتاب می‌شوند متعلق به هند و آمریکا هستند.

کد خبر 587614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha