یک گزارش اطلاعاتی که روز جمعه به وسیله دولت بایدن از طبقه‌بندی محرمانه خارج شد، نشان می‌دهد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، کشتن جمال خاشقچی، رونامه‌نگار مخالف، را تأیید کرده بود.

khashoggi

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی این ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به سرپرستی سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) که اکنون از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده است، هنگامی منتشر می‌شود که جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، در حال تغییر شکل دادن روابط آمریکا با عربستان سعودی است. دولت ترامپ در طول سال‌های اخیر موارد زیرپاگذاشتن حقوق بشر را به وسیله این پادشاهی با وجود محکومیت کنگره و سازمان ملل نادیده گرفته بود.

خاشقچی ۵۹ ساله که ساکن آمریکا و همکار روزنامه واشنگتن‌پست و از منتقدان خاندان سلطنتی سعودی بود، در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ وارد کنسولگری سعودی در استانبول شد و هرگز آنجا را ترک نکرد. او به وسیله گروهی از ماموران اعزامی کشته و بعد بدنش مثله شد. جسد او هیچ‌گاه به دست نیامد.

کاخ سفید در ضربه‌ای دیپلماتیک به بن‌سلمان ۳۵ ساله این هفته اعلام کرد بایدن بن‌سلمان را هم‌ردیف خود نمی‌داند و به جای او ملک‌سلمان، با پدر سالمندش، صحبت می‌کند. بن‌سلمان از هنگامی که در سال ۲۰۱۷ به مقام ولیعهدی عربستان رسید، به چهره عمومی این کشور تبدیل شده است.

بر اساس بیانیه منتشرشده به وسیله کاخ سفید، بایدن روز پنج‌شنبه در نخستین مکالمه‌اش با پادشاه ۸۵ ساله «بر اهمیتی که ایالات متحده آمریکا بر حقوق جهانشمول بشر و حکومت قانون می‌دهد»، تاکید کرد.

بایدن همچنین به ملک‌سلمان گفت هدفش «ایجاد رابطه دوجانبه‌ای است که تا جایی که ممکن است مستحکم و در عین حال شفاف باشد.» 

کد خبر 587367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    5 0
    به خدا دولت آمریکا هر گونه چراغ سبز به ما میده
  • شهره IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    هنوز دست از سر قاشقچی بر نداشتید ایتخوانهاشم پوسید
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    یعنی عربستان همه مسائلش حل شده حقوق بشرش،دموکراسی،حقوق زنان ،انتخابات،ضایع کردن حقوق مردم مظلوم یمن ،اقلیتهافقط همین قضییه جمال خاشقچی فقط باقی مانده،شهادت شیخ شهید باقرالنمرو‌‌‌.........
  • محمد IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 1
    فراموش نکنیم عامل اصلی این جنایت ها خود آمریکا هست نه دولت و حکومت عربستان حکومت فعلی سعودی دست‌نشانده آمریکایی هاست و اون ها هستن که به خاطر منافعشون اجازه برگزاری انتخابات و دولت مردمی در عربستان رو نمیدن