سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

فرشید شفیعی همچنان در حال تصویرسازی کتاب کودک است و اگرچه او را برای دیگر فعالیت‌هایش هم می‌شناسیم اما قرار است او مهرماه راهی برلین شود تا در جشنواره کتاب مهمان ویژه بخش تصویرسازی باشد.

در این جشنواره شفیعی کارگاهی برای کودکان برگزار می‌کند و ضمن آنکه قرار است از روی کتابش نمایشی اجرا شود، جلساتی هم پیرامون کتاب‌هایش برگزار خواهد شد. علاوه بر اینها شفیعی این روزها دارد آخرین انیمیشن‌اش را هم به پایان می‌رساند تا بتواند در دوسالانه انیمیشن شرکت کند.

شفیعی معتقد است که این روزها تصویرسازی کتاب کودک راه اصلی خودش را گم کرده، چرا که خیلی‌هایی که نمی‌توانند وارد دیگر هنرهای تجسمی شوند آن را انتخاب می‌کنند، فارغ از اینکه تصویرسازی کتاب سخت است و تصویرساز باید شبیه یک کارگردان آن را هدایت کند و تنها اجازه  دفرمه کردن خطوط نشان از تصویرگر موفق بودن نیست.

  • هنوز هم که هنوز است خیلی‌ها از شما کپی می‌کنند، عکس العمل شما در برابر آنها چیست؟

این تقلید کردن مهم نیست. مهم این است که آنها بالاخره می‌توانند راهشان را پیدا کنند یا نه؟ من کسی را می‌شناسم که اول تقلید کرده و بعد صاحب سبک خودش شده و این روزها کار او و همانی که از رویش کپی کرده به‌نظرم قابل‌قبول است. کپی کردن از روی دست من قاعدتا کار را برایم سخت می‌کند. خیلی‌ها از فرم‌های تزئینی من استفاده می‌کنند و من هر بار مجبورم سبکم را عوض کنم.

  • بحث سر اینکه خیلی‌ها با تقلید شروع می‌کنند زیاد است. تکلیف این بحث چه می‌شود؟

تقلید یا تاثیر؟ این مهم است. من خودم تحت‌تأثیر کریم‌نصر و محمد مهدی جعفری و شاگال هستم. اما شما نمی‌توانید بگویید کارم شبیه آنها است. اینکه از چه و چگونه شروع می‌کنیم و امتداد کار ما چیست مهم است. پشت سر من هم خیلی حرف است که «خودت هم تقلید کرده‌ای» و من همیشه منتظر سند هستم. در حالی‌که می‌دانم خیلی‌ها با تقلید عین به عین و نه تاثیر جایزه هم برده‌اند.

  • اگر روزی از تصویرگری خسته شوید چه؟

الان هم خسته‌ام؛ اما نه به آن معنا که آن را کنار بگذارم. در این مواقع می‌روم سراغ نقاشی یا انیمیشن.

  • راست است که تصویرگرها پولدارند؟

آنهایی که سالی بیست، سی تا کتاب کار می‌کنند و به هیچ پیشنهادی هم نه نمی‌گویند بله. مثلا بعضی‌ها خودشان می‌شوند مدیر هنری و تصویرسازی‌ها را هم خودشان انجام می‌دهند. این جور تصویرسازها درآمد خوبی دارند.

  • شما با ناشر‌ها کنار می‌آیید؟

نه با خیلی‌ها.مثلا برای یکیشان طراحی دکور نمایشگاه انجام دادم و به من گفتند که یواشکی یک میلیون به هزینه‌ها اضافه کرده‌ام و آخر سر با من تسویه حساب هم نکردند.

  • انیمیشن جدیدی دارید؟

بله اما در مرحله صداگذاری است و دنبال فروش آن هستم تا صداگذاری خوبی برایش شود.

  • و حرف پایانی؟

به‌نظرم خیلی‌هایی که مدام غر غر می‌کنند باید ببینند که آیا واقعا حقشان خورده شده یا نه. آنها باید ببینند که مثلا آنها که با یک کتاب جایزه برده‌اند به تصویرگری مدیونند یا تصویرگری به آنها مدیون است.

کد خبر 58736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز