اخبار منتخب کلانشهرهای ایران را هر هفته در بسته خبری همشهری‌آنلاین با عنوان «کلانشهرها در چهار گوشه ایران» می‌خوانیم. بهره‌برداری از پروژه آفتاب در اصفهان، ایمن‌سازی تقاطع ملاصدرا در قزوین، بهسازی اطراف آرامگاه سعدی، افتتاح مسیر ۲۴ متری شهدای بارنج، خروج کارخانه آلاینده از محدوده شیراز و... از مهم‌ترین اخبار تازه کلانشهرها است.

کلانشهرها

به گزارش همشهری‌آنلاین، پروژه تقاطع غیرهمسطح آفتاب و خیابان‌های تابان و آسمان با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، استاندار اصفهان، فرماندار، رئیس و اعضای شورای شهر و شهردار اصفهان به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

پروژه تقاطع غیرهمسطح آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی در محدوده مناطق ۱۰ و ۱۴ و در محل تقاطع حلقه حفاظتی شهر اصفهان با اتوبان فرودگاه واقع شده است. مساحت کل این پروژه در بزرگراه شهید اردستانی ۲۱۰ هزار مترمربع است که ۱۴۵ هزار مترمربع از مساحت پروژه مربوط به اجرای تقاطع غیرهمسطح و کندروهای اتوبان و ۶۵ هزار مترمربع از آن مسیر اتصال تقاطع به بلوار فرزانگان است. پل آفتاب دارای یک پل سه دهانه است.

کاهش بار ترافیکی در مبادی ورودی به شهر اصفهان، توزیع ترافیک ورودی قبل از رسیدن به محدوده شهری، حذف ترافیک بین‌شهری از داخل شهر و سهولت حرکت ترافیک عبوری از اصفهان، کاهش آثار منفی ترافیک در منطقه (مانند آلودگی زیست‌محیطی، اتلاف وقت و تصادفات)، کاهش بار ترافیکی معابر شهری به خصوص رینگ سوم اصفهان که در شرایط تقریباً اشباع قرار گرفته است، از اهداف این پروژه به شمار می‌آید./ ایمنا

ایمن‌سازی تقاطع ملاصدرا در قزوین

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته و ضرورتی که احساس می‌شد، پروژه ایمن‌سازی و آرام‌سازی جریان ترافیک تقاطع صنایع دستی - ملاصدرا در دستور کار سازمان قرار گرفته و اجرا شده است.

سعید جهانگیری اظهار کرد: تداخلات و گره‌های ترافیکی در تقاطع ملاصدرا - صنایع دستی شناسایی شد که این موضوع مانع دسترسی آسان شهروندان در این محور می‌شد. همچنین تردد عابران پیاده در این تقاطع از ضریب ایمنی بالایی برخوردار نبود بنابراین پروژه ایمن‌سازی و آرام‌سازی برای تقاطع مذکور طراحی شد.

با آرام‌سازی جریان ترافیک در تقاطع صنایع دستی- ملاصدرا تداخلات و گره‌های ترافیکی در این محور برطرف و جریان ترافیک در این تقاطع روان می‌شود. با ایمن‌سازی جریان ترافیک در این تقاطع ضریب ایمنی تردد عابران پیاده به میزان چشمگیری افزایش یافته و احتمال تصادف عابر پیاده با خودرو در این محور کاهش پیدا کرده است./ همشهری‌آنلاین

خروج کارخانه آلاینده از محدوده شیراز

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با اشاره به ضرورت خروج صنایع از محدوده شهر گفت: «۱۴ اسفندماه شاهد آغاز عملیات احداث کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در منطقه ویژه اقتصادی با حضور مقامات کشوری و استانی خواهیم بود.»

علی ناصر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در راستای سیاست‌گذاری کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر شیراز مبنی بر انتقال کارخانه‌های آلاینده از سطح شهر، راستای دستیابی به شهر سبز پایدار، این کارخانه از محدوده شهری شیراز خارج می‌شود و به منطقه ویژه اقتصادی منتقل خواهد شد./ همشهری‌آنلاین

اظهارنظر درباره شهرداری‌های بدون درآمد پایدار

نایب ‌رئیس شورای اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به کاهش شدید درآمد شهرداری‌ها در نتیجه شیوع ویروس کرونا، گفت: اگر منابع ثابت و پایداری برای شهرداری تعریف نشود، در آینده باید منتظر تعطیلی شهرداری‌ها باشیم.

سیدمهدی طالقانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز کرمانشاه اضافه کرد: درآمد شهرداری‌ها به‌عنوان یک نهاد غیردولتی تنها از عوارض محلی دریافتی از شهروندان است که با توجه به شیوع ویروس کرونا در یک سال اخیر و کاهش چشمگیر ساخت و سازها در سطح شهرها، درآمد شهرداری‌ها هم به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

او، نبود منابع ثابت و پایدار را از مشکلات ریشه‌ای شهرداری‌های استان برشمرد و گفت: اگر منابع ثابت و پایداری برای شهرداری‌ها تعریف نشود و بخش خصوصی در زمینه عمران و ساخت‌وسازهای شهری ورود نکند، در آینده باید منتظر تعطیلی شهرداری‌ها باشیم.

نایب رییس شورای اسلامی استان کرمانشاه از همه مدیران و مسئولان استان خواست که شوراها را به‌عنوان بازوهای توانمند خود در حل مشکلات بدانند و از این نهاد مشورتی در تصمیم‌گیری‌ها و مهار معضل‌های موجود به شایستگی استفاده کنند./ ایمنا

بهسازی اطراف آرامگاه سعدی

شهردار شیراز از عملیات بهسازی اطراف آرامگاه سعدی بازدید کرد و از عملیات بهسازی اطراف آرامگاه سعدی خبر داد و گفت: «آرامگاه سعدی برای گردشگران داخلی و خارجی جایگاه ممتازی دارد.»

حیدر اسکندرپور در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، هدف از اجرای این پروژه را تقویت زندگی پیاده در شهر، ارتقای فضای همگانی اطراف آرامگاه، گسترش فضای سبز و ساماندهی مسیر دوچرخه‌سواری عنوان کرد و افزود: «این پروژه ٢٣ هزار مترمربع مساحت دارد و همراه با عملیات کف‌سازی، بدنه‌سازی و نورپردازی تکمیل خواهد شد.»/ همشهری‌آنلاین

افتتاح مسیرگشایی ۲۴ متری شهدای بارنج

طرح مسیرگشایی ۲۴ متری شهدای بارنج در منطقه ۵ تبریز امروز طی مراسمی افتتاح شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز در این مراسم، اولویت شهرداری و شورای شهر تبریز در این دوره مدیریت شهری را توجه ویژه به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان کرد.

فریدون بابایی‌اقدم گفت: «مسیرگشایی‌ها و قطار شهری تبریز در این دوره از پیشرفت خوبی برخوردار شده‌اند. پروژه مترو در دوره پنجم شورای شهر با سرعت در حال اجراست ولی چون عملیات عمرانی آن در زیر زمین اجرا می‌شود برای شهروندان قابل مشاهده نیست.»

بابایی‌اقدم به پروژه دوکمال نیز اشاره کرد و گفت: «این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کلان شهرداری تبریز است و باید توجه ویژه‌ای به این اتمام این پروژه داشته باشیم.»/ شهریارنیوز

کد خبر 587342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha