نماینده روسیه در سازمان ملل در توئیتی نوشته است: نشست ماه مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آغاز می‌شود و ایران یک‌بار دیگر در مرکز توجه قرار خواهد داشت؛ در همین حال آمریکا از کشورهای دیگر خواسته از قطعنامه‌ای که از ایران بابت تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور انتقاد می‌کند، حمایت کنند.

آژانس انرژی اتمی

به گزارش همشهری‌آنلاین میخائیل اولیانوف روز جمعه در توئیتی نوشت: مسئولیت مشترک ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که تضمین کند بحث‌ها بر تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای کامل برجام تاثیر منفی نگذارد. شورای حکام تشکیلات تصمیم‌گیرنده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که هر سال چند نشست برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم این سازمان برگزار می‌کند. 

همزمان با این تحولات یک رسانه آمریکایی گزارش داده دولت این کشور از کشورهای دیگر خواسته از قطعنامه‌ای که از ایران بابت تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور انتقاد می‌کند حمایت به عمل آورند.

ایران از روز پنجم اسفند مطابق مصوبه مجلس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد؛ تصمیمی که با حضور رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انجام شد. این تصمیم و همچنین حضور گروسی در تهران مصوبه شورای امنیت را داشته اما در همان روز موجی از فریادهای اعتراض از سوی برخی نمایندگان مخالف دولت درباره نحوه اجرای مصوبه مجلس بلند شد. چهره‌هایی مثل جواد کریمی‌قدوسی و علیرضا سلیمی که همیشه معترض دولت هستند، مدعی شدند دولت با توافقی که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت، مجلس را دور زده است. این چندصدایی و عدم وحدت بین مجلس و دولت با تذکر رهبر معظم انقلاب همراه شد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، درباره این واکنش‌ها از سوی مجلس گفته بود: در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای درخصوص اجرای قانون هسته‌ای مجلس برگزار شد و در آن جلسه آقای قالیباف هم حضور داشته است و در شورای عالی امنیت ملی هم که در این زمینه بحث صورت گرفته، رئیس مجلس حضور داشته است. آنچه مصوبات جلسه بوده و به تأیید مقام معظم رهبری رسیده، به رئیس مجلس هم ابلاغ شده است.

وی افزود: با توجه به این که رئیس مجلس در همه مراحل بوده و قانونی که ما اجرا کردیم هم براساس متن مصوبه بوده، بنابراین انتظار داشتیم رئیس مجلس گزارش‌هایی را در این زمینه به نمایندگان بدهند. اما این کار نشد و مجلس به خوبی مدیریت نشد و اتفاقاتی افتاد که اصلا در شأن مجلس و نظام نبود. این همه بداخلاقی‌ها و تهمت‌هایی که به دولت و مسئولان زده شد، درست نبود.

حالا با گذشت کمتر از یک هفته از این تحولات رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش از آغاز نشست شورای حکام با حیاتی خواندن هفته‌های آینده برای برجام، گفت توافق موقت آژانس با ایران یک فرصت گرانبها به دیپلماسی برای حفظ برجام داده است.

گروسی روز جمعه اوضاع فعلی را «شکننده و حساس» توصیف کرد و گفت تغییر در وضعیت بازرسی آژانس از مراکز هسته‌ای اقدامی در جهت بهتر شدن اوضاع نبوده است.

به ادعای مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با این توافق موقت اطمینان حاصل می‌شود که نقاط کوری برای بازرسان سازمان ملل وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر  یک رسانه آمریکایی گزارش داده دولت این کشور از کشورهای دیگر خواسته از قطعنامه‌ای که از ایران بابت تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور انتقاد می‌کند حمایت به عمل آورد.

دیپلمات‌های آمریکایی روز پنج‌شنبه سندی را توزیع کردند که در آن گلایه‌های واشنگتن درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فهرست شده و از ایران می‌خواهد با بازرس‌های آژانس اتمی کاملاً همکاری کند. 

این قطعنامه پیشنهادی از «یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شدت ابراز نگرانی می‌کند» و «نگرانی‌های عمیق شورای حکام درباره همکاری ایران را ابراز می‌کند.»

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده این سند سه صفحه‌ای به رویت این رسانه رسیده است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. دو مقام اروپایی دریافت چنین سندی را تأیید کردند و گفتند در حال بررسی محتوای آن هستند. 

آمریکا همچنین در این سند ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده است: «دنیا از دیرباز آگاه بوده که ایران در گذشته به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بوده است.»

بلومبرگ نوشته طرح چنین ادعایی مبنی بر ارائه اطلاعات ناکامل از سوی ایران ممکن است تبعاتی جدی مانند ارجاع مجدد پرونده برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت را در بر داشته باشد. 

با توجه به اظهارات مقامات آمریکا و تردید آن‌ها در لغو تحریم‌ها به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال یک ائتلاف‌سازی علیه ایران در نهادهای بین‌المللی هستند.

کد خبر 587305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha