رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: چون دو کشور پاکستان و افغانستان نیاز مبرمی به سوخت دارند تلاش می‌کنند که بخشی از سوخت خود را از مسیر کشور ما تامین کنند و متوصل به راهکارهای غیرقانونی می‌شوند.

قاچاق سوخت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در رویکرد جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پایه اطلاعات و رویکرد ما را اصناف و اتحادیه‌ها تعیین می‌کنند. طی سال‌های گذشته خوشبختانه این رویکرد عملیاتی شده یعنی با تعاملی که داریم و اتاق فکرهای خوبی که برگزار شده به سمت این می‌رویم که چگونگی مبارزه با قاچاق را از زبان و کلام اصناف و دست اندرکاران مرتبط دریافت کنیم.
علی مؤیدی خرم آبادی، افزود: تا به امروز برنامه‌های خوبی را عملیاتی کرده ایم. به منظور تسهیل در تجارت، توزیع و عرضه کالاها و افزایش امنیت و تفکیک کردن آن‌ها از کالاهای قاچاق، باید با اتحادیه‌ها نشست‌هایی داشته باشیم که در حال عملیاتی شدن است.

تامین ۹۰ درصد نیاز بازار سیگار از داخل کشور 

این مقام مسئول گفت: در بحث قاچاق سیگار دغدغه زیادی نداریم زیرا تولید سیگار در داخل نزدیک به ۹۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند و حدود  ۱۰ درصد دیگر آن نیز از راه‌های مختلف تامین می‌شود.
او ضمن تاکید بر این که سیگار در بحث قاچاق در رده‌های بعدی قرار دارد، گفت: دولت طی ۵ تا ۶ سال گذشته تلاش کرده تا کارخانه های مختلفی را در داخل کشور به منظور نیاز جامعه فعال کند. سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیارد نخ تولید داشتیم و قول داده اند که امسال به ۶۰ میلیارد نخ برسد.
مؤیدی خرم آبادی درباره یزان کشفیات قاچاق سیگار از ابتدای سال، تصریح کرد: عدد آن خیلی زیاد نیست و اختلاف تولید و نیاز کشور در این زمینه، حدود ۴ تا ۵ میلیارد نخ است که امیدواریم در سال‌های آینده جبران شود.
او اظهار کرد: اعتقاد داریم ترانزیت سیگاری که در کشور انجام می‌شود، بخشی از آن به کشور بر می‌گردد و اگر بتوانیم بحث ترانزیت را به نحوی کم و مسدود کنیم، بخش اعظم قاچاق سیگار برطرف می‌شود.
مؤیدی خرم آبادی افزود: به طور کلی عمده سیگاری که در کشور مصرف می شود، از داخل کشور تامین و بخش کوچکی از آن، از طریق قاچاق وارد می‌شود که یک بخش از طریق ترانزیت و بخشی هم از طریق کولبری و راه‌های دیگر است.

۱۸ میلیارد لیتر صرفه جویی در سوخت با جلوگیری از قاچاق

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره میزان قاچاق سوخت در کشور نیز توضیح داد: خوشبختانه با ابزار و امکانات جدیدی که به کار گرفتیم و سامانه‌هایی که تعریف کردیم، در کمتر از ۲ سال، ۱۸ میلیارد لیتر صرفه جویی کردیم که اگر این صرفه جویی صورت نمی‌گرفت، بخش اعظم آن تبدیل به قاچاق می‌شد. بنا بر این با تمهیدات موثر توانستیم از انحراف این سوخت و تبدیل آن به قاچاق جلوگیری کنیم.
مؤیدی خرم آبادی در ادامه درباره نقش کارکنان دولتی در قاچاق سوخت نیز، گفت:، چون دو کشور پاکستان و افغانستان نیاز مبرمی به سوخت دارند تلاش می‌کنند که بخشی از سوخت خود را از مسیر کشور ما تامین کنند و متوصل به راهکارهای غیرقانونی می‌شوند.
او گفت: به همین دلیل معمولا قاچاق سوخت در شرق کشور بیشتر از مناطق دیگر دیده می‌شود. به هرحال در هر نقطه ای ممکن است که یک کارمند یا خدمتگذاری مرتکب خطایی شود، اما به صورت شبکه‌ای و باندی نبوده بلکه چند موردی وجود داشته که با آن‌ها برخورد شده اما بیشترین سوخت قاچاق در مسیر پاکستان و افغانستان و از مسیر سیستان و بلوچستان است.

کد خبر 587239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha