اگنس کالامار، گزارشگر ویژه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، پس از شش ماه تحقیق چکیده‌ای از گزارش خود را درباره فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی در قالب یک نامه ۴۵ صفحه‌ای به مقام‌های ایران تحویل داد.

عزاداري براي قربانيان سقوط هواپيماي اوكرايني

به گزارش همشهری‌آنلاین، خانم کالامار در حالی در گزارش و نامه خود از همکاری نکردن ایران و بی‌پاسخ ماندن برخی پرسش‌ها در تدوین گزارش فاجعه مرگ ۱۷۶ نفر مسافران و خدمه پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمای اوکراین به مقصد کیف گلایه کرده که مقام‌های سیاسی، امنیتی، نظامی و قضایی ایران پیش‌تر بارها از جدی بودن فرآیند رسیدگی به این پرونده و محاکمه عادلانه تمام عاملان حادثه سقوط بویینگ اوکراینی خبر داده بودند.

گزارشگر ویژه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با گاردین ادعا کرده نامه ۴۵ صفحه‌ای را ۶۰ روز پیش به مقام‌های ایران تحویل داده و در آن چند پرسش مهم هم برای روشن شدن ابعاد فاجعه مطرح کرده است اما تهران هنوز به این سئوال‌ها و اصل نامه پاسخ نداده است.

کالامار گفته است: «آنها گفته‌اند فاجعه شلیک موشک به هواپیما به دلیل خطای انسانی و زنجیره‌ای از اشتباه‌ها رخ داده اما معلوم نیست چرا مسئولان پدافند هوایی ایران برای شلیک کردن موشک‌های روسی تور بر اساس استانداردها عمل نکرده‌اند تا جلوی فاجعه گرفته شود، چرا در اوج تنش با آمریکا منطقه پروازممنوع اعلام نشده و چرا در فرآیند تحقیق قضایی مانع ایجاد شده است.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل در حالی مدعی وجود تناقض در گفته‌ها و رفتار مقام‌های ایرانی درباره محاکمه عاملان فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی شده که رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح چند روز پیش از پایان رسیدگی به پرونده سانحه سقوط هواپیما در دادسرای نظامی خبر داده و گفته بود «این پرونده اکنون در مرحله تدوین کیفرخواست است و مراحل محاکمه پس از طی شدن فرآیند مقدماتی با حضور متهمان و اولیای دم در دادگاه آغاز می‌شود.» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم یکشنبه سوم اسفند از انتشار گزارش نهایی سانحه سقوط بویینگ اوکراینی تا پایان سال ۹۹ برای عموم مردم خبر داد.

کالامار در پایان گفت‌وگوی خود با گاردین ابراز امیدواری کرد تلاش‌های بین‌المللی به ویژه از سوی اوکراین و کانادا به جاری شدن عدالت در پرونده سقوط هواپیما بینجامد و این ماجرا در کشاکش تلاش‌های غرب برای به نتیجه رساندن توافق هسته‌ای با ایران گم نشود. او گفت: «جست‌وجو برای رسیدن به عدالت در فاجعه سقوط بویینگ پرواز شماره ۷۵۲ به اندازه تلاش برای رسیدن به توافق در پرونده هسته‌ای ایران مهم است.»

کد خبر 587058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    12 2
    این داغی که سقوط هواپیمای اوکراینی رو دل ما گذاشت تا ابد زنده می مونه
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    8 1
    ۴۵ صفحه که هیچ، ۴۵ هزار صفحه گزارش هم بنویسن اون همه جوانی که تو این حادثه از دست دادیم ریگه برنمی‌گردن. تسلیت به خانواده هاشون
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      7 4
      حادثه؟ به این نمیگن حادثه!
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    11 1
    کاش لااقل با معرفی و محاکمه مسببان قلب مردم و خانواده های داغدار روآروم میکردید
  • شهره IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    9 1
    آخ که از ماتم سرو قدشان سرو خمیده
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    9 1
    ضمن عرض تسلیت مجدد به همه ایرانیان کاش مقامات ایرانی با بیان دقیق و شفاف جزئیات به اتهامات پاسخ می‌دادند. یا لااقل توضیح میدادند چرا درباره این فاجعه پاسخگو نیستند
  • محمودی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    3 21
    ارائه این گزارش مغرضانه در این مقطع زمانی نشانه سیاسی شدن این پرونده و باج خواهی غرب در مقابل لغو پروتکل الحاقی از سوی ایران است. غربی ها می خواهند تمام کارتهای خود همچون حادثه هواپیما - فشار جبهه عربی و تهدید به حملات از سوی اسراییل و آزادی منابع مالی و لغو نمایشی برخی تحریم ها را برای ایران رو کنند تا شاید بتوانند ایران را به بازگشت به برجام یکطرفه راضی کنند ولی فرصت برای غرب تمام شده است.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    18 0
    مقصران که در کمال بی دقتی و بی مسئولیتی یک ملت را داغ دار کردند و آبروی ایران را بردند بایستی به اشد مجازات برسند.