شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید حاکی از آن است که بازیکنان آماتور فوتبال در معرض شمار بالای جراحات دهان و صورت هستند.

به گزارش هلث‌دی نیوز جراحان دهان در دانشگاه آتاتورک در ارزروم ترکیه  با بازبینی 53 مورد صدمه دهان، فک و صورت که در طول دوره‌ای یکساله درمان کرده بودند این یافته را گزارش کردند.20 درصد این افراد بازیکنان آماتور فوتبال بودند.

شایع‌ترین صدمات ناشی از فوتبال شکستگی‌های دندانی و پس از آن شکستگی فک پایینی، و مشکلات مفصل گیجگاهی-فکی بود که فک را حرکت می‌دهد. یک مورد هم دارای شکستگی بینی بود.

دوسوم جراحات هنگامی رخ داده بود که بازیکنان فوتبال  به یکدیگر برخورده بودند و بقیه موارد به علت اصابت به تجهیزات یا زمین بود.

این پژوهشگران می‌گویند میزان واقعی جراحات ناشی از فوتبال در کشور  احتمالا بسیار بالاتر است، چرا که بازیکنانی که دچار آسیب بینی و چشم می‌شوند احتمالا بوسیله متخصصان سایر رشته‌ها دیده می‌شوند.

پژوهشگران یادآور می‌شوند که محافظ‌های دهانی و صورت می‌توانند از این صدمات جلوگیری کنند، اما تعداد کمی از فوتبالیست‌ها از این وسائل محافظتی استفاده می‌کنند.

پیشنهاد آنها این است که مربیان یا مسئولان ورزشی بازیکنان را به استفاده بیشتر از این تجهیزات ایمنی تشویق کنند و کارخانه‌های تولیدکننده آنها نیز بر  راحتی و کارآیی آنها بیفزایند.

کد خبر 5870

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز