فرهنگسرای بهمن نخستین فرهنگسرای تهران است که فعالیتش را اوایل دهه ۷۰ آغاز کرده و تاکنون توانسته خدمات خوبی به مردمان ساکن در پهنه جنوب ارائه کند.

فرهنگسرا

همشهری آنلاین_رضا نیک‌نام:  بدون‌ تردید دشوارترین و حساس‌ترین دوران فعالیت فرهنگسرای بهمن از ۱۳ ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا بوده، چراکه این بحران باعث تعطیلی بسیاری از کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی این مجموعه شد. با این حال مسئولان آن در دوران کرونایی دست از تلاش برنداشتند و با راه‌اندازی دوره‌های آموزشی مجازی نگذاشتند مخاطبان و یاران قدیمی فرهنگسرای بهمن از فعالیت‌های مورد علاقه‌شان عقب بمانند. «علی‌اصغر خسروی» رئیس فرهنگسرای بهمن در منطقه ۱۶ از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در این ایام در اختیار شهروندان قرار گرفته، صحبت می‌کند.  

با توجه به شرایط جامعه و ضرورت در خانه ماندن شهروندان برای گذر از بحران کرونا و نیز به دلیل حساسیت‌های بهداشتی و قطع زنجیره بیماری کرونا در کنار ضرورت تداوم خدمت به شهروندان در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و... طبق بخشنامه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، کارکنان فرهنگسرای بهمن اقدام به تولید و انتشار محصولات مجازی کردند تا از این طریق ارتباط و تعامل خود را با مخاطبان حفظ کنند. این نوع تولیدات شامل ویدئوکلیپ، فتوکلیپ، اینفوگرافی، موشن‌گرافی، پادکست و... است که از طریق شبکه‌های مجازی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.  

  • شناسایی نیاز مخاطبان ۶ تا ۸۰ سال 

یکی از عواملی که باعث موفقیت در اجرای برنامه‌ها و افزایش رضایت شهروندان می‌شود، شناسایی نیاز مخاطبان و توجه به علائق آنان است. این‌طور که خسروی برایمان توضیح می‌دهد در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای برنامه‌ها از اصول ۷‌گانه سازمان فرهنگی و هنری تبعیت شده است. این اصول شامل‌ ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، قانونگرایی و انضباط شهری، اخلاق شهروندی، همسایه‌داری، اشاعه فرهنگ احسان و کرامت، مشارکت‌های مردمی، نشاط و شادی اجتماعی است. رئیس فرهنگسرای بهمن تأکید می‌کند که مخاطبان برنامه‌های این مجموعه فرهنگی از ۶ تا ۸۰ سال هستند که طبق علائق خود از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند، مثلاً ۳ پویش”‌پاک‌کار»، «همیار کوچک»، «قدردانیم» که با هدف جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و تجلیل از خادمان حوزه سلامت راه‌اندازی شده است.

خسروی در این‌باره توضیح می‌دهد: «پویش «پاک‌کار» ویژه اصناف مختلفی است که در شهر فعالیت دارند. در این طرح به کمک شهروندان و با حضور میدانی کارشناسان فرهنگسرا در محله‌ها، کاسبان با اخلاق و متعهد که در شرایط کرونایی همه مقررات بهداشتی را رعایت می‌کنند، شناسایی شده و ضمن اهدای لوح تقدیر با نشان «پاک‌کار» نام آنها در فهرست کاسبان نمونه شهر ثبت می‌شود. کودکان و نوجوانان در پویش «همیار کوچک» در محیط خانه ناظر رعایت نکات بهداشتی هستند و در مواقع ضروری به اعضای خانواده‌شان تذکر می‌دهند و در پویش «قدر بدانیم» در طول سال و در چند نوبت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سر می‌زنیم و از کارکنان بخش بیماران کرونایی با اهدای شاخه گل قدردانی می‌کنیم.  

  •  فعالیت ۲۴ ساعته شد

برنامه‌ریزی، پشتکار و همت عالی ۳ عامل مهمی است که از نگاه رئیس فرهنگسرای بهمن می‌تواند برای رسیدن به هدف مؤثر باشد. با بهره‌مندی از این عوامل حتی می‌توان بحران کرونا را پشت سر گذاشت.  
خسروی به صراحت عنوان می‌کند که در دوران کرونا نه تنها فعالیت فرهنگسرای بهمن تعطیل نشد، بلکه دامنه‌کاری آن تا ۲۴ ساعت ادامه یافت. یکی از ویژگی‌های بارز دنیای مجازی و آموزش‌های آنلاین این است که می‌تواند در همه ساعت‌های شبانه‌روز در اختیار شهروندان قرار گیرد، بنابراین از همان ماه‌های اولیه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری برنامه‌های حضوری فرهنگسرای بهمن بر آن شدیم تا مجموعه‌ای از آموزش‌ها را در موضوعات مختلف به کمک مربیان و استادان به‌صورت ویدئوکلیپ ضبط و در شبکه‌های مجازی انتشار دهیم.

برنامه‌های مجازی فرهنگسرای بهمن برای همگان رایگان بود و هرکسی در هر نقطه از شهر می‌توانست از این امکانات استفاده کند. رئیس فرهنگسرای بهمن از مشارکت خوب افراد خیر درهرچه پررونق‌تر شدن برنامه‌های مجازی صحبت می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه تعدادی از معلمان خیر در بخش آموزش‌های مجازی با فرهنگسرا همکاری خوبی دارند. در همین مدت بزرگ‌ترین گروه سرود دانش‌آموزی سازمان فرهنگی با حضور یک‌صد دانش‌آموز در فرهنگسرای بهمن تشکیل شده و قرار است در زمان برگزاری کنگره شهدای دانش‌آموز منطقه ۱۶ که اوایل سال ۱۴۰۰ است، هنرنمایی کند.»
وی در ادامه از راه‌اندازی کمپین نذر دانایی نیز صحبت می‌کند که در نوع خود جالب است. خسروی می‌گوید که در این برنامه فرهنگی شهروندان کتاب‌های خوانده شده خود را به فرهنگسرا اهدا می‌کنند تا پس از جمع‌آوری، بسته‌بندی و مرتب‌سازی شود و در اختیار شهروندان ساکن در نقاط دورافتاده کشور قرار گیرد. ناگفته نماند در نخستین مرحله از اجرای طرح نذر دانایی تعداد هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف جمع‌آوری و به مناطق محروم ارسال شد.  

  • دست یاری خیّران را می‌فشاریم 

فرهنگسرای بهمن پس از سه دهه فعالیت نیازمند اقدامات فنی و عمرانی است تا بتواند شرایط مناسب‌تری برای خدمت‌رسانی به شهروندان داشته باشد. رئیس فرهنگسرای بهمن گریزی به تاریخچه راه‌اندازی این فرهنگسرا می‌زند و می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانید محل سابق فرهنگسرای بهمن کشتارگاه بزرگ تهران بود که پس از تعطیلی، بناها و اتاق‌هایی که در آن وجود داشت با کمی تغییر و مرمت تبدیل به فضای فرهنگی شد. پس از گذشت بیش از ۳۰ سال تعدادی از این بناها نیاز به تعمیرات اساسی دارد تا شهروندان با خیال راحت بتوانند از برنامه‌های آن بهره‌مند شوند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تنهایی قادر نیست که این هزینه‌ها را تأمین کند.»

علی‌اصغر خسروی از جامعه خیّران و نیکوکاران محله، به‌ویژه کاسبان فعال بازار بلورفروشان منطقه ۱۶ می‌خواهد که در اجرای عملیات عمرانی و بهبود امکانات این فرهنگسرا آنها را یاری کنند و یادگاری ماندگار از خود که ثواب و اجر زیادی دارد به جا بگذارند.  

  •  گذر فرهنگی در پل بزرگراه شهیدتندگویان 

فرهنگسرای بهمن ایده‌های بسیاری برای افزایش امکانات فرهنگی شهروندان ساکن منطقه اجرا کرده که یکی از آنها راه‌اندازی «گذر فرهنگی» در فضای داخلی پل عابرپیاده واقع در بزرگراه شهید تندگویان در مرز مشترک فرهنگسرای بهمن و محله جوادیه است. خسروی می‌گوید: «موقعیت مکانی پل عابر مذکور به واسطه حجم رفت‌وآمد شهروندان و دسترسی اهالی این فرصت را فراهم می‌کند تا از این فضا بیشترین بهره‌برداری صورت گیرد.

می‌توان این گذر فرهنگی را به نمایش و عرضه محصولات و صنایع‌دستی اختصاص داد. این غرفه‌ها می‌تواند در اختیار هنرمندان استان‌های مختلف کشور قرار گیرد تا به نوبت محصولات خود را به نمایش در آورند و بفروشند، البته در اجرای این گذر فرهنگی نباید از ظرفیت‌های بومی و محلی غافل بود. به این صورت که هنرمندان ساکن در محله‌های منطقه هم بتوانند در طول روز یا هفته سهمی از گذر فرهنگی داشته باشند.» رئیس فرهنگسرای بهمن ادامه می‌دهد: «شهروندان بارها عنوان کرده‌اند که در اوقات شبانگاهی پل عابر جوادیه ناامن و تاریک است و معتادان در گوشه و کنار آن جولان می‌دهند، بنابراین راه‌اندازی گذر فرهنگی و تأمین روشنایی و امنیت آن می‌تواند برای همیشه مردم را از چنین مشکلاتی راحت کند.»

کد خبر 586821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha