بر اساس مصوبه مجلس مبنی بر توقف اجرای پروتکل الحاقی، دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دوربین‌های نظارتی مستقر در تاسیسات اتمی ایران از بامداد سه‌شنبه مسدود می‌شود.

غني‌سازي اورانيوم در فردو

به گزارش خبرنگار همشهری، آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران دوربین هایی عمدتا آبی رنگ در تاسیسات هسته ای ایران دایر کرده که به صورت ۲۴ ساعته اقدام به تصویر برداری از اقدامات و رفت و آمدها در تاسیسات می کنند البته دسترسی آژانس به این دوربین ها به صورت آنلاین نیست بلکه بازرسان در حضور نماینده امنیتی ایران اقدام به مشاهده تصاویر دوربین ها می کردند و حتی مجاز به ضبط یا تخلیه و خارج کردن اطلاعات دوربین ها نبودند اما با تصویب مجلس از بامداد ۵ اسفند دسترسی آفلاین بازرسان به این دوربین ها نیز متوقف می شود.

گزارش همشهری حاکی است که از بامداد روز سه شنبه به مدت ۳ماه دوربین های آژانس به صورت معمول اقدام به تصویربرداری می کنند و اگر تحریم ها علیه ایران لغو شوند، ایران دسترسی بازرسان به تصاویر دوربین ها را میسر خواهد کرد اما در صورت لغو نشدن تحریم ها این تصاویر پس از ۳ ماه برای همیشه حذف خواهد شد.

اهمیت حذف تصاویر برای آژانس به حدی است که رافائل گروسی مدیر کل آژانس در جریان سفر به تهران مقاومت زیادی برای حذف نشدن تصاویر پس از ۳ ماه از خود بروز داده اما در مقابل مقامات ایران با توجه به مصوبه مجلس به حذف تصاویر پس از ۳ ماه اصرار ورزیده اند.

از طرفی گروسی در جریان مذاکرات خود اصرار داشته دغدغه های آژانس درباره تحولات اخیر هسته ای ایران پس از مصوبه مجلس را در بیانیه مشترک ذکر کند اما با عنایت به شرط ایران مبنی بر اینکه گروسی فقط باید درباره نحوه اجرای مصوبه مجلس گفتگو کند، با خواسته او موافقت نشده است.

کد خبر 586712

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha