دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی، عصر یکشنبه در دیدار با رئیس‌جمهور با بیان دیدگاه‌های خود درخصوص چارچوب کلی طرح تحول اقتصادی کشور ضمن حمایت از کلیات این طرح، از دولت خواستند پیش از اجرای آن، مشکلات کنونی بخش تولید کشور را حل کند.

در این نشست که در محل ساختمان  مجلس شورای اسلامی‌برگزار شد، ابتدا دکتر سیدشمس الدین حسینی دبیرکارگروه طرح تحول اقتصادی، جزئیات طرح تحول اقتصادی دولت را تشریح کرد و سپس تعدادی از فعالان بخش خصوصی به بیان نظرات خود درخصوص این طرح پرداختند.

از جمله نکات مورد تاکید نمایندگان بخش خصوصی می‌توان به لزوم حمایت دولت از بخش تولید، اصلاح سیاست‌های بانکی، جلوگیری از حضور شبه دولتی‌ها درخصوصی‌سازی، ایجاد آرامش در اقتصاد، رفع معضل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی، ایجاد صندوق ذخیره ریالی، الزام تجدیدنظر در قانون کار، توجه به فرهنگ‌سازی برای اجرای طرح تحول اقتصادی، مقابله با اثرات نوسان نرخ ارز بر صنعتگران و ضرورت رایزنی بیشتر دولت با بخش خصوصی در اجرای طرح تحول اقتصادی اشاره کرد.

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در این دیدار با بیان اینکه مقدمه توجیهی این طرح، تکرار برنامه‌های پیشین کشور است، از دولت خواست قبل از اجرای طرح تحول اقتصادی، آسیب‌شناسی کند که چرا برنامه‌های اقتصادی قبلی کشور که برای رشد و توسعه تنظیم شده بودند، در تحقق موفق نبودند.

رئیس اتاق ایران در ادامه با اشاره به فضای ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و ایجاد انقلاب اقتصادی در کشور تصریح کرد: در حال حاضر هر سیاست اقتصادی در کشور باید در پرتو سیاست‌های اصل 44 تعریف شود و در طرح تحول اقتصادی کشور نیز باید جایگاه جدید دولت مشخص شود و اگر قرار است بخش خصوصی سکاندار نوآوری اقتصادی در کشور باشد باید تشکل‌های بخش خصوصی در تمام مراحل این طرح مورد مشورت قرار بگیرند.

وی همچنین آمادگی کامل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران را به‌عنوان نهاد قانونی فعالان اقتصادی کشور برای همکاری در طراحی و اجرای طرح تحول اقتصادی کشور اعلام کرد.

تولید کشور بیمار است

محمود اسلامیان، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه، تاخیر در اجرای طرح تحول اقتصادی در کشور را زیان‌آور دانست و با اشاره به این مطلب که تولید کشور بیمار است، گفت: فشارهای بین‌المللی تولید کشور را هدف قرار داده است، بنابراین قبل از اجرای طرح تحول اقتصادی، از دولت انتظار داریم مشکلات تولید بیمار کشور را مورد رسیدگی قرار دهد.

خصوصی‌سازی به بیراهه می‌رود

ابراهیم جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست با تاکید بر برخورد علمی‌با طرح تحول اقتصادی در کشور گفت: خصوصی‌سازی‌ به بیراهه می‌رود. باید از خرید شرکت‌های دولتی توسط سازمان‌های سرمایه‌گذاری وابسته به دولت خودداری کرد.

بالابردن ضریب بهره‌وری

محمود صدر‌هاشمی‌نژاد، رئیس کمیسیون بورس، بانک و بیمه اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست یادآور شد: ضریب بهره‌وری یک ملت به بنگاه‌های اقتصادی در کشور مربوط می‌شود که کار مردم است و بحث تحول اقتصادی نیز براساس اقتصاد آزاد رقابتی ایجاد می‌شود که مجریان و نقش‌آفرینان آن مردم هستند نه اقتصاد دستوری و بخشنامه‌ای.

نگرانی‌های بخش کشاورزی

احمد ریاسی، نماینده بخش کشاورزی نیز گفت: درخصوص هدفمند کردن یارانه‌ها در نهاده‌های کشاورزی نگرانی‌هایی وجود دارد و ممکن است تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه کند.

اعطای دو سوم یارانه‌ها نادرست است

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز اعطای دو سوم از یارانه‌ها را نادرست خواند و گفت: این میزان از نظر عددی در حدود 90 هزار میلیارد تومان است  و 20 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهدکه  می‌توان یک میلیون شغل با این پول ایجاد کرد.

سخنان رئیس‌جمهوری در جمع فعالان اقتصادی

محمود احمدی‌نژاد اجرایی نشدن طرح‌های بنیادین اقتصادی در دوره‌های گذشته را دارای علل سیاسی و اجرایی دانست و گفت: عده‌ای تصور می‌کردند اجرای برخی تحولات موجب آشوب و بحران اجتماعی خواهد شد و از این‌رو از ترس تبعات احتمالی آن وارد اجرای آن نمی‌شدند.

علت دوم هم از وسواس بیش از حد کارشناسی بوده است. در عین حال تاکنون چارچوب و بسته‌ای مانند طرح تحول اقتصادی تدوین و ارائه نشده است. 

احمدی‌نژاد با ابراز خرسندی از اینکه هیچ کدام از فعالان اقتصادی در ضرورت کلیات طرح تحول بزرگ اقتصادی تردیدی نداشتند، اختلاف نظر در تفسیرها و برخی نگرانی‌ها در نحوه اجرا را امری طبیعی دانست و  افزود: کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلفی در حال بررسی و تکمیل این طرح هستند و از حضور فعالان اقتصادی در این کارگروه‌ها استقبال می‌کنیم و اگر دست به دست هم بدهیم، تبعاتی که ممکن است وجود داشته باشد به حداقل خواهد رسید.

کد خبر 58671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز