گروه سیاسی: با وجود آنکه آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن پس از مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، تلاش می‌کنند از این نشست و به‌ویژه مشارکت آمریکا در مذاکرات به‌عنوان اهرم فشار جدید علیه تهران استفاده کنند،

قائم‌مقام وزیر امور خارجه حضور ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در این گفت‌وگوها را مثبت دانست و گفت: تهران به هر گام مثبت واشنگتن با گامی مشابه پاسخ خواهد داد.

علیرضا شیخ‌عطار در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم با بیان اینکه دولت آمریکا اکنون در استفاده از دیپلماسی یا گزینه نظامی برای تعامل با ایران دچار دودستگی شده است، افزود: دولت آمریکا پس از طرح تهدیدها و اعمال فشارهای گوناگون مجبور شد برای حل مشکل خود با ایران به منطق و عقل روی آورد و بر گزینه دیپلماسی تکیه کند که حضور مستقیم در نشست ژنو سرآغاز آن بود.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها سعی دارند در این مرحله تلاش‌های گروه میانه‌رو دولت بوش در تعامل با ایران را آزمایش کنند تا شاید به برخی دستاوردها دست یابند، اما این رویکرد برای تهران سرنوشت‌ساز نیست، زیرا تهران به اصول ثابت ملی و در رأس آنها حق مشروع خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای پایبند است.

این در حالی است که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در اولین اظهارنظر رسمی خود در مورد مذاکرات ژنو مدعی شد که ایران در این گفت‌وگوها جدی نبوده است.

به گزارش ایسنا، رایس در گفت‌وگو با خبرنگارانی که وی را در سفر به امارات برای شرکت در نشست امنیتی با حضور وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر، اردن و عراق همراهی می‌کردند، ادعا کرد که 1+5 در مورد مهلت 2 هفته‌ای ایران برای تعلیق کوتاه‌‌مدت فعالیت‌های هسته‌ای و آغاز مذاکرات یا روبه‌رو شدن با تحریم‌های جدید، جدی است.

روز گذشته در نشست موسوم به 1+3+6 در ابوظبی تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بررسی شد.

پیش از این هم ویلیام برنز، نماینده آمریکا در مذاکرات ژنو مدعی شده بود چنانچه ایران ظرف
2 هفته با رویکرد مثبت به بسته پیشنهادی 1+5 پاسخ ندهد، واشنگتن در آینده نزدیک درخواست تشدید تحریم‌ها را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.

نخست‌وزیر انگلیس هم دیروز در سخنرانی خود در پارلمان رژیم‌صهیونیستی، همانگونه که انتظار می‌رفت بار دیگر ادعاهای ضد‌ایرانی غرب را تکرار کرد و مدعی شد: ما در کنار واشنگتن تمام تلاش خود را برای توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران به کار می‌بندیم و آماده افزایش تحریم‌های تهران هستیم.

روزنامه البیان، چاپ امارات هم به نقل از مقام‌های عالی‌رتبه انگلیس نوشت: دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار با خاخام‌های صهیونیست در لندن چگونگی برخورد با موضوع هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار داد و بر تعهد لندن نسبت به حفظ امنیت اسرائیل تأکید کرد.

مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز مدعی شد که جامعه بین‌المللی برای دستیابی به نتیجه مورد نظر خود در قبال برنامه هسته‌ای تهران، باید فشارهای اقتصادی و سیاسی بیشتری به ایران وارد کند.

کد خبر 58666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز