سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

ویژگی‌های مطلوب لینن آن را به یکی از پراستفاده‌ترین منسوجات در جهان تبدیل کرده است. در این مطلب با خصوصیات این پارچه محبوب و شیوه نگهداری از آن آشنا می‌شوید.

پارچه لینن - لباس

به گزارش همشهری آنلاین، پارچه لینن از الیاف گیاه کتان و فلکس (Flax) تولید می‌شود. یکی از رایج‌ترین الیاف گیاهی مورد استفاده در صنعت نساجی کتان است که به پارچه‌ای فوق‌العاده به نام لینن تبدیل می‌شود. در واقع می‌توان گفت این پارچه یک هدیه ویژه از طرف طبیعت است که نه‌تنها بسیار زیبا و بادوام بلکه جزو الیاف سازگار با محیط زیست نیز است.

ویژگی‌های مطلوب لینن آن را به یکی از پراستفاده‌ترین منسوجات در جهان تبدیل کرده است. این پارچه قدمتی نزدیک به ۳۰۰۰۰ سال و یا حتی بیشتر دارد و به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پایدارترین پارچه‌ها محسوب می‌شود. در کمد همه ما حداقل یک لباس از جنس لینن یافت می‌شود. مجله اینترنتی سارک از خصوصیات این پارچه محبوب نوشته و ما را با شیوه نگهداری از آن آشنا کرده که در ادامه می‌خوانید.

خصوصیات خاص و متمایز لینن چیست؟

  • این پارچه نرم و لطیف است و بعد از چند بار شست‌وشو و استفاده لطیف‌تر هم می‌شود.
  • به خوبی رنگ می‌شود و رنگ‌های خاص و چشمگیری از آن در بازار موجود است.
  • به سرعت و راحت رنگ می‌پذیرد (در صورت تثبیت رنگی مناسب) و به ندرت پیش می‌آید که رنگ پس بدهد.
  • جزو پارچه‌های بادوام دسته‌بندی می‌شود.
  • جزو پارچه‌های مناسب برای تابستان است و پوست شما در لباس با این پارچه نفس می‌کشد و در آن احساس خنکی می‌کنید.
  • بافت پارچه زیبا و محکم است، پس به راحتی خراب نمی‌شود. استحکام آن از پنبه هم بیشتر است.
  • از آنجا که لینن از دسته الیاف طبیعی است و ساختاری گیاهی دارد، لذا محصولات تولید شده از آن کمتر ایجاد حساسیت می‌کند.
  • لینن پارچه‌ای با ظاهری گران و لوکس است که دارای تنوع رنگی و طرحی بالاست.
  • پرز نمی‌دهد و کرک نمی‌شود.
  • این پارچه نگهداری و شست‌وشوی آسانی دارد.
  • هرچه بیشتر استفاده می‌شود درخشش و زیبایی پارچه بیشتر می‌شود.
  • برای دوخت بلوز، شومیز، پیراهن و مانتو بسیار مناسب است.
الیاف گیاه کتان و فلکس (Flax)

گیاه کتان چیست؟

کتان گیاهی است که به منظور جمع‌آوری بذر و الیاف ساقه کشت می‌شود و بسیار محبوب است. جزو گیاهان یک‌ساله است و حدود ۱۰۰ روز طول می‌کشد تا رشد خود را کامل کند و به حد مطلوب برای برداشت برسد. این گیاه گل‌هایی به رنگ بنفش، آبی، سفید و به ندرت قرمز دارد که یک‌بار شکوفا می‌شود. از مواد فیبری داخل ساقه گیاه برای تولید الیاف نساجی استفاده می‌شود. از این رو به لینن پارچه کتان نیز گفته می‌شود.

این گیاه در محیط خنک و مرطوب رشد می‌کند و غالبا در اروپا کشت می‌شود. این گیاه در محیط گرم رشد نمی‌کند. روسیه، فرانسه، بلژیک، چین، مصر، شمال ایتالیا و بخشی از کانادا و شمال ایالات متحده کشورهایی هستند که این گیاه را در سطح وسیع کشت می‌کنند.

پارچه لینن چگونه تولید می‌شود؟

این گیاه را به طور کامل از خاک خارج می‌کنند و پس از خشک شدن، دانه‌ها را برای استخراج روغن جدا کرده و در مرحله بعد در معرض رطوبت قرار می‌دهند تا پکتین (ماده چسبنده) که فیبرها را به یکدیگر وصل می‌کند خراب شود.

این اتفاق دو تا سه هفته طول می‌کشد. سپس فیبرها از پوست خارجی جدا می‌شوند و به دو دسته الیاف بلند و کوتاه تقسیم می‌شوند. الیاف کوتاه ضخیم و دارای ظاهری خمیده هستند. در حالی‌که الیاف بلند، نخ کتان زیبایی را ایجاد می‌کنند که دارای ظاهری براق و صاف است. این الیاف به کمک دستگاه‌های مختلف نساجی به نخ و سپس به پارچه لینن تبدیل می‌شوند. پارچه بافته شده به رنگ خاکستری روشن که رنگ اصلی این الیاف است، خواهد بود و یا در طی فرآیند رنگ‌رزی رنگ می‌شود.

لازم به توضیخ است که برای کم کردن میزان چروک شدگی پارچه‌های لینن در مرحله پایانی تولید این نوع پارچه‌ها از انواع نرم‌کن استفاده می‌شود.

چرا لینن پارچه گران‌قیمتی است؟

کشت و برداشت گیاه کتان دشوار است. تمام گیاه از خاک خارج می‌شود تا الیاف بلند و با کیفیت تولید شود. برای اطمینان از کیفیت الیاف، برداشت باید با دقت انجام گیرد. مرحله تولید الیاف نیز پیچیده و زمان‌بر است، از این رو پارچه لینن نسبت به پارچه‌های مشابه گران محسوب می‌شود.

پارچه لینن آب را به خوبی جذب می‌کند؟

پارچه لینن تا ۲۰ درصد از وزن خود رطوبت جذب می‌کند بدون این‌که شما احساس نم و خیسی کنید. این پارچه به عنوان دستمال و حوله مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند رطوبت را به راحتی به هوا بدهد و خشک باقی بماند.

میزان مهارت برای خیاطی با پارچه لینن؟

پارچه لینن یکی از بهترین پارچه‌ها برای دوخت لباس است. طراحان لباس عاشق این پارچه هستند، همراه با زیبایی چشم‌نوازی که دارد خوش‌دوخت نیز است. انتخاب پارچه باکیفیت، دوخت و کار با آن را بسیار آسان‌تر خواهد کرد و موفقیت نتیجه کار شما تضمین خواهد شد. این پارچه با هر نوع سوزن و نخی به‌راحتی دوخت می‌شود، اما در تمامی مراحل، اتوکشی را فراموش نکنید. اگر پارچه لینن را اریب ببرید ریزش زیبایی خواهید داشت.

پارچه لینن در شست‌وشو اول سه تا ده درصد آب رفت خواهد داشت. پس قبل از برش، پارچه را در آب خیس کنید و بعد از ۲۰ دقیقه آب بکشید. برخی از خیاطان این پارچه را تا چهار بار می‌شویند تا نتیجه آن پارچه‌ای صاف و نرم باشد. این پارچه از هر دو سمت زیباست و با توجه به سلیقه خود روی پارچه را برای خود مشخص کنید.

شست‌وشو و مراقبت از پارچه لینن

در شستشو پارچه لینن از چرخش و دمای پایین لباس‌شویی استفاده کنید. از مواد شوینده غلیظ استفاده نکنید چراکه باعث ایجاد لکه روی پارچه می‌شود. حتما مایع شوینده را رقیق کنید و یا حتی از شامپو رقیق شده استفاده کنید. برای شست‌وشو این پارچه از آب سرد و یا ولرم استفاده کنید و با اضافه کردن محلول نرم کننده از ایجاد چروک روی پارچه جلوگیری کنید.

لباس کتان را روی سطح خشک کنید و برای مدت زمان طولانی در ماشین لباس‌شویی قرار ندهید. لباس‌ از جنس لینن را در فضای بسته که امکان تهویه ندارد قرار ندهید برای حفظ این پارچه به گردش هوا نیاز است. لباس لینن را در جای مرطوب نیز قرار ندهید و برای نگهداری آن از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنید که تهویه هوا به راحتی صورت بگیرد.

اتوکشی پارچه لینن

پارچه سبک و نازک لینن اتوکشی راحتی دارد ولی این داستان در رابطه با لینن ضخیم بسیار متفاوت است. این پارچه و لباس را باید قبل اینکه به صورت کامل خشک بشود اتو کنید. اگر لینن کاملا خشک باشد، اتوکشی بسیار سخت و زمان‌بر خواهد شد و حتی بخار اتو هم به سختی چروک لباس را باز می‌کند.

برای اتو کردن لینن خشک شده باید از یک اسپری آب برای مرطوب کردن دوباره پارچه استفاده کرد و یا لباس را در حمام مرطوب قرار بدهید تا رطوبت جذب کند و آن را اتو کنید.

اگر بر روی لباستان گل‌دوزی دارید از داخل لباس اتو کنید تا بر روی لباس خط نیفتد و یا روی لباس پارچه دیگر پهن کنید تا برق روی پارچه نیفتد.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای جلوگیری از پرز دادن لباس هنگام پوشیدن

کد خبر 586541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha