شرکت هواپیماسازی بویینگ به خطوط هوایی سراسر جهان توصیه کرد بیش از ۱۲۰ فروند هواپیمای بویینگ ۷۷۷ خود را تا بررسی یافته‌های تحقیق درباره انفجار موتور یک فروند از این گونه در آسمان شهر دنور آمریکا زمین‌گیر کنند.

انفجار موتور بويينگ 777 در دنور

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از رویترز، دو سال پس از سقوط مرگبار دو فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس در اندونزی و اتیوپی که به مرگ تمام ۳۴۶ مسافر و خدمه این دو پرواز مسافربری انجامید، حالا مدیران ارشد شرکت آمریکایی بویینگ در اقدامی پیشگیرانه خواستار زمین‌گیر شدن موقتی بیش از ۱۲۰ فروند بویینگ ۷۷۷ در گوشه و کنار جهان شده‌اند. انتشار گسترده تصاویر آتش گرفتن و منفجر شدن یکی از موتورهای این هواپیما در آسمان دنور آمریکا بسیاری از مسافران بالقوه این بویینگ پهن‌پیکر را نگران کرده است.

وقتی در اکتبر ۲۰۱۸ یک فروند بویینگ ۷۳۷ مکس با ۱۸۹ مسافر و خدمه در جاکارتا سقوط کرد، مدیران این شرکت آمریکایی برای رفع نقص‌های احتمالی این هواپیما اقدامی نکردند. حدود پنج ماه بعد نوبت به سقوط یک بویینگ ۷۳۷ مکس دیگر این بار در آدیس‌آبابا رسید و ۱۵۷ مسافر و خدمه پرواز آن جان سپردند. اندکی بعد، صدها فروند بویینگ ۷۳۷ مکس در سراسر جهان زمین‌گیر شدند و تقریبا تا دو سال هیچ‌کدام از خطوط هوایی در گوشه و کنار دنیا از این هواپیما در برنامه‌های پروازی خود استفاده نکردند. پس از تحقیق گسترده در آمریکا و افشای فساد در شیوه صدور مجوز بهره‌برداری از ۷۳۷ مکس، سرانجام حدود دو ماه پیش نخستین بویینگ ۷۳۷ مکس پس از نزدیک به دو سال از فرودگاهی در سائوپائولو برزیل به پرواز درآمد و در پورتو آلگره به زمین نشست.

پرواز شماره ۳۲۸ روز شنبه با ۲۳۱ مسافر و ۱۰ خدمه از فرودگاه بین‌المللی دنور به مقصد هونولولو هوا برخاست و اندکی بعد یکی از موتورهای آن در هوا منفجر شد و آتش گرفت. تصاویر نشان می‌داد قطعه‌های موتور سمت راست کنده شده و در هوا معلق است. پلیس برومفیلد در کلرادو اعلام کرد برخورد قطعه‌های هواپیما با زمین به کسی آسیب نرسانده و در فرود اضطراری هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت یونایتد ایرلاینز هم کسی آسیب ندیده است. این شرکت بزرگ آمریکایی بلافاصله تصمیم گرفت هر ۲۴ بویینگ پهن‌پیکر خود را زمین‌گیر کند و از دو شرکت هوایی ژاپن هم خواست فعلا استفاده از بویینگ‌های ۷۷۷ با موتور پرت اند ویتنی PW۴۰۰۰ را برای مدتی کنار بگذارند. این شرکت‌های ژاپنی در مجموع ۳۲ بویینگ ۷۷۷ دارند.

اواخر سال گذشته یک بویینگ مشابه خطوط هوایی ژاپن که از ناها به سمت توکیو در پرواز بود، به دلیل بروز نقص فنی در موتور سمت چپ ناچار شد به فرودگاه مبدا بازگردد. هواپیمایی که روز شنبه در دنور به مشکل خورد، ۲۶ سال سن دارد و از گونه‌های قدیمی بویینگ ۷۷۷ به شمار می‌رود. مدیران بویینگ گفته‌اند گونه‌های تازه‌تر پهن‌پیکرترین هواپیمای مسافربری دوموتوره دنیا این مشکل را ندارند. هر چند هیات ملی ایمنی ترابری آمریکا از بررسی موضوع انفجار موتور بویینگ یونایتد ایرلاینز و ارسال متن مکالمه‌های کابین خلبان به آزمایشگاهی در واشنگتن خبر داد.

هر چند به دلیل شیوع کرونا و کم شدن چشمگیر پروازهای تجاری و مسافربری در سراسر جهان بسیاری از هواپیماهای بزرگ در انبارها خاک می‌خورند اما زمین‌گیر شدن بویینگ‌های ۷۷۷ می‌تواند یک ضربه اساسی دیگر به پیکر شرکت بویینگ در رقابت با شرکت اروپایی ایرباس باشد. زمین‌گیر شدن بویینگ ۷۳۷ مکس در دو سال اخیر صدها میلیون دلار به بویینگ زیان زده بود.

کد خبر 586527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha