دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

در چند سال گذشته قفل‌های ارزان‌قیمت چینی حسابی بازار ابزار و یراق را قرق کردند.

قفل چینی هم می‌شکند

هر چند برخی از این قفل‌ها وظیفه نگهبانی از اموال خریدار را به خوبی انجام می‌دهند اما نسل جدیدی از آنها حسابی شکننده است به طوری که از هر سارقی سؤال شود کدام قفل را پیشنهاد می‌کند، بی‌درنگ قفل‌های تقلبی و ضمانت‌دار چینی را معرفی می‌کند.

نکته قابل توجه این چینی‌های شکننده در این است که تولید‌کنندگان آنها با اضافه‌کردن یک کارت ضمانت، مزیت ارزانی را هم از آن گرفته‌اند. این قفل‌ها در حال حاضر بین 8 تا 10هزار تومان در بازار یافت می‌شوند.

اغلب خریداران هم که عادت کرده‌اند قفل‌های چینی را با قیمت‌های ارزان به در‌ها بزنند ابتدا از قیمت آن تعجب می‌کنند. با وجود این، همانطور که پیش از این نیز یاد شد کارت ضمانت شیک این محصول حسابی خریدار را به اصطلاح هیپنوتیزم می‌کند.

به هر حال اگر می‌خواهید اموالتان سر جایش بماند از قفل‌های استاندارد و معتبر استفاده کنید.

بسیار سفر باید اما...

با نگاهی گذرا به جدول قیمت‌ هتل‌‌ها در وهله نخست پیش خود فکر می‌کنیم تعبیر «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی» کمی قدیمی است و دیگر به درد جیب‌های پر از خالی کارگر و کارمند نمی‌خورد زیرا بسیاری از آنها به جای پختگی بیشتر به چگونگی یک سفر بی‌دغدغه می‌اندیشند.

با وجود این، چندسالی است که برخی از شهروندان برای  تفریح و دهن‌کجی به قیمت‌های متورم هتل‌ها و شاید جیب خالی‌شان، هنگام مسافرت در یک چادرمسافرتی اقامت می‌کنند.

این طور که رشد هر ساله تعداد آنها نشان می‌دهد،‌ این شکل از مسافرت آنچنان هم که به نظر می‌رسد سخت نیست. حتی برخی از این مسافر‌ان تا مقصد نیز صبر نمی‌کنند و تمام راه را  در چادر پشت وانت‌‌ها سر می‌کنند.

آلاسکای بی نام و نشان

در گرمای طاقت‌فرسای تابستان هیچ چیز به اندازه خوردن بستنی و آلاسکای خنک نمی‌چسبد.

در این روز‌ها بازار آلاسکا به ویژه در بین بچه‌ها داغ داغ است و دستفروش‌ها هم با سوء استفاده از این موقعیت، دست به سود‌جویی می‌زنند.

با وجود توصیه‌های مکرر مبنی بر توجه به پروانه ساخت، علامت استاندارد و تاریخ مصرف مواد غذایی از جمله آلاسکا، متاسفانه برخی از خانواده‌ها نظارت دقیقی روی بچه‌های خود ندارند و این کودکان بی‌خبر از همه‌جا از دستفروش‌ها آلاسکا‌های بی نام و نشان خریداری می‌کنند.

این آلاسکا‌های رنگی معمولا در پوشش‌های کاغذی قرار دارند که روی آنها هیچ نوشته‌ای وجود ندارد و معلوم نیست در کجا و تحت چه شرایطی تهیه می‌شود.

همچنین در برخی موارد مسمومیت بر اثر خوردن این آلاسکا‌ها گزارش شده است. با توجه به اینکه در تهیه آلاسکا از رنگ و اسانس استفاده می‌شود، نحوه تهیه آن، مواد تشکیل دهنده و نشان استاندارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مصرف بی رویه

تشویق مردم برای صرفه‌‌جویی در مصرف برق از راه‌های گوناگونی انجام می‌شود. به‌عنوان مثال در نظر گرفتن برنامه‌های آموزشی در صدا و سیما و چاپ اعلامیه‌ها در روزنامه‌ها از جمله روش‌های آگاه‌سازی مردم است.

اما گاهی برخی اقدامات تاثیر عمیق‌تری برجای می‌گذارند. از جمله این اقدامات می‌توان به پخش کتابچه‌هایی اشاره کرد که اخیرا در برخی مناطق بین مردم توزیع شده است. در این دفترچه‌ها لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق به زبان ساده توضیح داده شده است.

همچنین میزان مصرف انواع لوازم برقی با هم مقایسه شده و زمان‌‌های اوج مصرف برای مردم شرح داده شده است. در بخشی از این کتابچه هم اهمیت استفاده از لامپ‌های کم مصرف خاطرنشان شده است.

باید گفت که این اقدام خوب تا حدود بسیار زیادی در آگاه‌سازی مردم موثر است و در صورتی که در همه مناطق پخش شود تاثیر به مراتب بیشتری خواهد داشت.

کد خبر 58652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز