فعالیت‌های ورزشی بخشی از زندگی سالم در شهرهای بزرگ است که در دهه‌های اخیر به تعداد علاقه‌مندان آن افزوده شده و شواهد علمی، نقش مثبت فعالیت فیزیکی در کاهش بیماری‌ها را نشان می‌دهد.

رسول حاصلي

کاهش تحرک و فعالیت‌های بدنی در زندگی امروزی که با توسعه و پیشرفت فناوری و صنعت و غلبة  ماشینی شدن بر زندگی و گسترش امکانات رفاهی و شیوه های نوین زندگی به وقوع پیوسته، ضرورت  برنامه ریزی جهت انجام فعالیتهای منظم و مستمر ورزشی را در بین شهروندان بیش از پیش نمایان می‌سازد و آموزش و ترغیب آحاد مختلف جامعه به ورزش امری لازم و حیاتی به نظر میرسد؛ کاری که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از سال‌ها پیش جزء اولویت‌های برنامه ریزی قرار گرفته و با به کار بستن راهکارهای مشخص به نحوی ورزش را در آن جوامع به صورت همگانی درآورده و در قالب یک فرهنگ در راستای سالم زیستن و بهره مندی از بهداشت و سلامت روانی و جسمانی درآمده است. آرزوی داشتن تن و روان سالم، آرزوی دیرینة انسان است و تا کنون برای رسیدن به آن تلاش زیادی صورت گرفته است. داشتن زندگی فعال و حفظ  تندرستی با یکدیگر در آمیخته است. پرداختن به فعالیتهای ورزشی تفریحی به میزان زیادی سلامت  فرد و جامعه را تامین میکند. بدین منظور افراد به برنامه های آمادگی جسمانی، پیشگیری، توانبخشی و برنامه های درمانی ورزشی روی می آورند. ورزشهای همگانی با توجه به پوشش دادن تمامی برنامه های مذکور میتواند نیاز افراد جامعه را برای رسیدن به سلامتی و تندرستی همه جانبه تأمین کند.

  ورزش بخشی از زندگی سالم است و در دهه های اخیر، هرروز به تعداد کسانی که ورزش می کنند افزوده می شود. شواهد علمی، نقش مثبت فعالیت فیزیکی را در کاهش تمامی مرگ و میرها نشان می دهد. وجود فضاهای ورزشی در همه جای دنیا حق شهروندی محسوب می شود. از این رو نصب وسایل ورزشی در پارک ها گامی مؤثر در جهت توسعه ورزش شهروندی است.

شهروندان با شرایط بدنی مختلف نمی بایست از این دستگاه ها به صورت یکسان استفاده کنند.و بر حسب سن، جنس، وزن، میزان آمادگی جسمانی و وجود بیماریهای مختلف، نوع و زمان استفاده از این دستگاه ها متفاوت است. دو موضوع در بحث دستگاه های بدنسازی وجود دارد که شامل استاندارد بودن وآموزش نحوه استفاده است. استفاده از این وسایل ورزشی مانند چاقوی دو لبه است که هم می تواند مفید بوده و هم همراه با عارضه باشد. به نظر می رسد هیچ مربی تربیت بدنی که به نحوه استفاده از ست های پارکی آشنایی داشته باشد در بوستانها حضور ندارد. نزدیک به یک دهه از شروع نصب وسایل بدنسازی پارکی و بهره برداری از این تجهیزات در شهر تهران می گذرد و در این زمینه ارائه چند عنصر کلیدی ضروری به نظر می رسد.

- بیشتر طرفداران این تجهیزات و علاقه مندان به ورزش در پارک را افراد سالمند تشکیل می دهند که بیشتر از سایر مردم در معرض آسیب می باشند.

- نبود کارشناسان تربیت بدنی جهت آموزش نحوه استفاده صحیح از این تجهیزات و عدم استفاده از یک برنامه تمرینی مناسب احتمال وقوع آسیب را افزایش می دهد.

- آموزش و افزایش آگاهی شهروندان در استفاده از ست های ورزشی بوستان های سطح شهر تهران و کل کشور

-  کاهش و به حداقل رساندن آسیب دیدگی شهروندان در اثر استفاده غیر اصولی و اشتباه از ست های ورزشی

- تربیت و آموزش مربیان ورزشی جهت آموزش استفاده درست از دستگاههای ورزشی در بوستانها

تاریخچه دستگاه های بدنسازی پارکی

ورزش صبحگاهی از سابقه طولانی در جهان برخوردار بوده و نخستین بار از کشور چین آغاز شده است. به دنبال استقبال مردم از این امر، جهت توسعه ورزش و سهولت انجام حرکات ورزشی، وسایل بدنسازی در فضاھای باز و پارک ھا در اختیار عموم مردم قرار گرفت. سابقه حضور این تجهیزات در ایران به سال  ١٣٨٤ بر می گردد که برای نخستین بار و در شهر تهران ٤٤ یونیت از وسایل بدنسازی پارکی در پارک ملت افتتاح گردید و استقبال گسترده شهروندان و تأثیر مثبت این تجهیزات در سلامتی و نشاط جامعه سبب گسترش این پدیده نوظهور در تمامی شهرهای ایران شد. به طوری که امروزه شاھد نصب وسایل بدنسازی در اکثر پارک ھا در سراسر کشور هستیم. شیوه طراحی این وسایل به گونه ای است که امکان انجام حرکات ورزشی به صورت دو یا چند نفره را برای کاربران فراهم نموده، لذا به حس ارتباط جمعی و روحیه کار گروهی کمک می کنند. 

 مزایای دستگاه ھای بدنسازی پارکی

١ـ روباز بودن تجهیزات و فضای سبز پیرامون آن

٢ـ استحکام و دوام بالا

3ـ هزینه تعمیر و نگهداری پائین

4ـ عدم محدودیت سنی

5ـ دسترسی آسان و رایگان

 معایب دستگاه ھای بدنسازی پارکی

1ـ نداشتن برنامه تمرینی واستفاده نادرست شهروندان

2-  عدم آموزش نحوه صحیح استفاده به شهروندان

در ایستگاههای ورزش صبحگاهی و ست های ورزشی در بوستانهای شهری که توسط شهرداری تهران راه اندازی شده است نشان میدهد که یکی از نقاط ضعف این گونه ایستگاهها عدم استفاده از مربیان آگاه و متخصص و کاردان در کنار ست های ورزشی بوستانها است.که میتوان با بهره مندی از مربیان و کارشناسان مناطق 22 گانه شهر تهران به آموزش صحیح و اصولی شهروندان همت گمارد.

کد خبر 586511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha