به گزارش همشهری آنلاین به نقل معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، صفا صبوری دیلمی در تشریح دستاوردهای اجرایی طرح ۵۰۰ کیلومتری احداث مسیرهای دوچرخه و بهسازی معابر پیادهرو موسوم به طرح «بهراه»، با بیان اینکه در پایان هفته چهل و چهارم اجرای طرح، بیش از ۱۷۵ کیلومتر از معابر پیادهرو شهر تهران بهسازی و به مسیر ویژه دوچرخهسواری مجهز شده است، افزود: طرح مذکور هم اکنون در ۱۴۱ معبر در حال اجرا بوده و به لحاظ پراکندگی جغرافیایی، تمام مناطق ۲۲گانه شهر تهران را در بر گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن مردود دانستن اظهارات غیرکارشناسی در خصوص پشتوانه مطالعاتی طرح «بهراه»، بنیان مطالعاتی این طرح را متشکل از بررسی تطبیقی تجربیات اجرایی سایر کلانشهرهای جهان و طراحی روشی مناسب برای شرایط خاص اقلیمی، ترافیکی و شهرسازی شهر تهران دانست و تصریح کرد: «بهراه» بر خلاف تمام آزمون و خطاهای انجام شده طی سالهای گذشته، اقدامی با پشتوانه قابل دفاع مطالعاتی است؛ مطالعاتی که بیش از ۹ ماه به طول انجامیده و طی آن مسیرها و شاخصهای فنی و اجرایی طرح ابتدا توسط کمیتههای مناسبسازی معابر در سطح مناطق و سپس متخصصان و کارشناسان معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سطحی بالاتر طراحی و تدوین شد. در این فرآیند از آراء و نقطه نظرات راهگشای مدیران پلیس راهور تهران بزرگ و کارشناسان خبره معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز بهرهگیری شد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، انتقاد از کمیتمحور بودن طرح «بهراه» را با توجه به نیاز شهر تهران به ۲۰ هزار کیلومتر طول پروژه احداث و بهسازی معابر پیادهرو، بیاساس خواند و یادآور شد: در شرایطی که بهسازی تمام پیادهروهای پایتخت در صورت اجرای سالانه ۵۰۰ کیلومتر طرح بهسازی، نزدیک به ۴۰ سال طول میکشد، انتقاد به ناکافی بودن این اقدامات از ادعای شتابزدگی یا کمیتمحور بودن طرح، منطقیتر به نظر میرسد.
صبوری با بیان آنکه فضای لازم برای تامین عرض ایمن عبور دوچرخه در اکثر نقاط، نه از فضای پیاده بلکه از فضای «سوارهرو» اخذ شده است، نگرانیهای مطرح شده در این خصوص را با توجه به کارکرد مستقل مسیرهای پیاده و دوچرخه، رد و اضافه کرد: تمام مسیرهای طراحی و اجرا شده قابلیت نورپردازی و کنترل داشته و با توجه به تقاضای بالای ترافیکی و اصل اجتماعپذیری، به هیچ وجه در زمره فضاهای بیدفاع شهری قرار نمیگیرند.
وی با بیان اینکه توفیق و اثرگذاری بیشتر طرح «بهراه» علاوه بر استمرار اقدامات اجرایی در طول دورههای آتی مدیریت شهری، نیازمند ایجاد فضای نقد و مباحثه، اخذ بازخوردهای مناسب از ذینفعان و رفع نواقص احتمالی است، تاکید کرد: معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، دست تمام کارشناسان امور شهری را به گرمی فشرده و از نقد و بررسی ابعاد مختلف این طرح عظیم عمرانی استقبال میکند.
نظر شما