کمتر از یک ماه دیگر تا آغاز سال ۱۴۰۰ مانده اما حتی اعلام شدن گزینه‌های پرامید اکران نوروز هم نتوانسته شور و شوق همیشگی را به فضای سینمای ایران در یک سالگی ورود ویروس کرونا بازگرداند.

فيلم سينمايي چپ راست

به گزارش همشهری آنلاین، اگر دو سال پیش همین روزها نام سه فیلم «درخت گردو»، «چپ راست» و «دینامیت» به عنوان گزینه‌های قطعی اکران نوروز ۹۸ معرفی می‌شد، به احتمال زیاد کارشناسان داشتند درباره رکوردشکنی گیشه و میزان فروش این فیلم‌ها نظر می‌دادند و با رسانه‌ها گفتگو می‌کردند اما حالا که بیش از یک سال از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران می‌گذرد، به میان آمدن نام ستاره‌های پولساز هم دست و دل سینماداران، تهیه‌کننده‌ها، پخش‌کنندگان و البته تماشاگران را نمی‌لرزاند.

هر چند جشنواره سی و نهم فیلم فجر با اندکی حاشیه و اکران‌های نه‌چندان پرشور برای سینمادوستان برگزار شد و با موفقیت به پایان رسید اما حساب اکران عمومی آن هم اکران نوروز جداست. بسیاری از فعالان سینمای ایران سال‌هاست به فروش فیلم‌های اکران پایان سال چشم امید بسته‌اند و کم و بیش از میان چند گزینه نهایی برای نمایش در نوروز، یکی دو فیلم پرفروش و چندمیلیاردی بیرون می‌آید.

این البته داستان آشنای اکران نوروز تا پیش از فرارسیدن اسفند ۹۸ بود؛ روزهایی که زمزمه ورود یک ویروس مرگبار دهان به دهان چرخید و سر آخر تایید شد. بالا رفتن آمار ابتلاها و فوتی‌های کووید-۱۹ عملا اکران نوروز ۹۹ را هوا کرد و پس از آن هم سینمای ایران دیگر زیر بار این پاندمی مرگبار کمر راست نکرد. گرچه یکی دو بار سینماها نصفه و نیمه باز شد اما اوج گرفتن شیوع ویروس همه چیز را به نقطه صفر بازگرداند.

از سوی دیگر، اکران آنلاین که قرار بود نسخه شفابخش رونق گیشه در زمانه کرونازده باشد، چندان کاری و اثرگذار از آب درنیامد و با فروش‌های معمولی چند فیلم پرامید، دیگر سینماگران ترجیح دادند فیلم‌هایشان را حتی به بهای خاک خوردن تا آینده نامعلوم از قفسه بیرون نیاورند. آن زمان هنوز روزنه امید برای پایان شیوع ویروس بسته نشده بود و با اینکه خبری هم از واکسن نبود اما برخی گمان می‌کردند شاید تا بهار ۱۴۰۰ زندگی به دوران عادی پیش از کرونا بازگردد.

به گزارش هنرآنلاین، حالا چهار هفته به پایان سال ۹۹ مانده و با وجود آغاز واکسیناسیون کرونا، ورود سویه‌های تازه و جهش‌یافته ویروس از دور و نزدیک اوضاع را حتی خطرناک‌تر از اسفند ۹۸ کرده است. با این حال، شورای صنفی نمایش همچنان وظیفه خود را انجام می‌دهد و در جلسه‌های هفتگی درباره گزینه‌های اکران نوروز تصمیم می‌گیرد؛ حتی اگر سازندگان فیلم‌ها با صدای بلند اعلام کنند نمی‌خواهند آثارشان برای سالن‌ها و صندلی‌های خالی به نمایش درآید!

اگر همه چیز بر اساس برنامه پیش برود و سینماها در هفته‌های منتهی به نوروز ۱۴۰۰ میزبان تماشاگران شوند، به نظر می‌رسد بخت سه فیلم برای به آتش کشیدن گیشه بیش از دیگر گزینه‌ها باشد. البته که با کاهش گنجایش سینماها و رونق شعار «در خانه بمانیم»، بعید است در اکران بهار ۱۴۰۰ رکوردی شکسته شود.

«درخت گردو» محمدحسین مهدویان

شاید تلخ‌ترین فیلم کارنامه سینماگر جوان شمالی که امسال با کمدی‌ترین فیلم خود در جشنواره سی و نهم فجر حضور داشت و چندان جدی گرفته نشد. «درخت گردو» فیلم بحث‌انگیز جشنواره سی و هشتم بود و همان زمان هم گمانه‌زنی‌ها از احتمال اکران آن در نوروز ۹۹ حکایت داشت اما حالا ممکن است با یک سال تاخیر بیاید و کام تماشاگرانش را با داستان تکان‌دهنده و بازی‌های اثرگذارش تلخ کند.

مهدویان که امسال «شیشلیک» را با بازی رضا عطاران در جشنواره داشت، سال گذشته «درخت گردو» را با بازی مهران مدیری ساخت؛ متفاوت‌ترین نقش کارنامه بازیگری که برای از آن خود کردن لقب سلطان طنز تلویزیون رقابتی همیشگی با عطاران دارد. گرچه ستاره «درخت گردو» پیمان معادی است که برای ایفای نقش یک کرد داغدیده در دوران جنگ ایران و عراق برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد هم شد.

فیلم روایتی است از بمباران شیمیایی سردشت و تاثیری که این فاجعه تلخ و دردناک بر زندگی امروز مردم این شهر کردنشین و آینده آنها می‌گذارد. قادر مولان‌پور که همسر و فرزندانش را در بمباران سردشت از دست داده، سال‌ها دنبال یافتن نشانی از دخترش می‌گردد و همزمان با حضور در مجامع بین‌المللی از جمله دادگاه جنایات جنگی لاهه در پی احقاق حق و اثبات گناهکار بودن رژیم عراق و کشورهایی است که به صدام سلاح شیمیایی داده‌اند.

«دینامیت» سیدمسعود اطیابی

از آنجا که معمولا کسی (جز مربیان ایرانی!) به ترکیب برنده دست نمی‌زند، در این فیلم کمدی هم ترکیب پولساز «لونه زنبور» برزو نیک‌نژاد بار دیگر کنار هم قرار گرفته‌اند تا با «دینامیت» اطیابی گیشه را منفجر کنند. پژمان جمشیدی و محسن کیایی در «لونه زنبور» حدود ۱۰ میلیارد تومان درآمد داشتند و جمشیدی در فیلم پیشین اطیابی «تگزاس» کنار سام درخشانی و حمید فرخ‌نژاد ۱۵ میلیارد تومان پول به حساب تهیه‌کننده واریز کرده بود.

با این تجربه‌های موفق ترکیب‌های بازیگری و البته فرمول همیشه پیروز تناقض خیر و شر احتمالا از همین حالا می‌توان یک فروش بسیار خوب برای «دینامیت» پیش‌بینی کرد. از سوی دیگر، احمد مهرانفر هم با پیشینه بازی در نقش ارسطو در سریال «پایتخت» یک برگ برنده است و می‌تواند کنار جمشیدی و کیایی یک مثلث خنده و شوخی تشکیل دهد. فیلم اطیابی چند بازیگر محبوب دیگر هم دارد که نازنین بیاتی، نادر سلیمانی، امید روحانی و زیبا کرمعلی از آن جمله‌اند.

هر چند کارگردان «دینامیت» آشکارا و با صدای بلند گفته نمی‌خواهد فیلم خودش را در سالن‌های خالی و زمانه کرونا به نمایش عمومی بگذارد اما ممکن است پافشاری شورای صنفی نمایش به نتیجه برسد و «دینامیت» سبد اکران نوروز را رنگین‌تر و متنوع‌تر کند. فیلم تمام ابزارهای لازم را برای پرفروش شدن و ترکاندن گیشه در دسترس دارد و فقط ممکن است در این میان قربانی شیوع گسترده‌تر گونه جهش‌یافته و انگلیسی ویروس کرونا شود.

«چپ، راست» حامد محمدی

چهارمین تجربه کارگردانی فرزند یکی از تهیه‌کنندگان سرشناس سینمای ایران شاید بتواند رکوردهای پیشین خود را هم در گیشه بشکند. حامد محمدی با داشتن دو فیلم ۱۱ میلیارد تومانی در کارنامه این بار سراغ پروژه‌ای پربازیگرتر رفته و کوشیده است از ترکیب رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، ویشکا آسایش، سارا بهرامی با حضور سروش صحت، ستاره اسکندری، مونا فرجاد، تینو صالحی و محمدرضا مالکی یک کمدی تماشایی و بفروش بیرون بیاورد.

منوچهر محمدی که بار دیگر با پسرش همکاری کرده، امیدوار است «چپ، راست» بتواند خاطره تلخ و شیرین «مارمولک» کمال تبریزی را برای او زنده کند. هنوز کسی اصل خلاصه داستان و ماجراهای فیلم را نمی‌داند اما از چند تصویر آن می‌توان دریافت اینجا هم روایت رویارویی خیر و شر و نیکی و بدی و جوان مثبت با طرف منفی در میان است؛ داستان بچه‌هایی که در بیمارستان عوض می‌شوند و سر از خانواده‌های اشتباهی درمی‌آورند.

«فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «اکسیدان» و «چهار انگشت» دیگر فیلم‌های محمدی در مقام کارگردان است که برای «طلا و مس» و «حوض نقاشی» هم فیلمنامه نوشته بود. او البته یک تجربه ناکام نوروزی در تلویزیون دارد به نام «زعفرانی» که به این زودی‌ها از یاد نمی‌رود. «قبله عالم» هم پروژه محمدی کوچک در شبکه نمایش خانگی است و انتظار می‌رود با استقبال خود مردم و تماشاگران پیگیر آن هم در زمانه کرونا مواجه شود.

کد خبر 586237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha