بسیاری از خودروهای تولید داخل استانداردهای ۸۵گانه محیط زیست و ایمنی را پشت سر نگذاشته و در نتیجه هنوز شماره‌گذاری نشده‌اند.

معاينه فني

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در این باره گفت: «برای خودرو دو استاندارد یا حد مجاز داریم. در ابتدا استاندارد زمان تولید است که در تست‌های سی. ‌یو. پی سطح استاندارد را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در نهایت خودرو صلاحیت لازم را برای شماره‌گذاری پیدا می‌کند.»

حسین مقدم ادامه داد: «سازمان حمایت محیط‌ زیست حدود مجازی را به مراکز معاینه فنی ابلاغ کرده و خودروهایی که در حال حرکت هستند نیز باید این حدود مجاز را رعایت کنند که این حدود لزوماً منطبق با استاندارد زمان تولید نیستند. استانداردهای یورو در مراکز معاینه فنی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند و بر اساس حدود مجاز ابلاغی خودروها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.»

او افزود: «خودروها در زمان شماره‌گذاری باید استانداردهای ۸۵گانه محیط‌زیست و ایمنی را پشت سر بگذارند و این روند با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور شکل می‌گیرد. خودرو در صورتی که همه استانداردها را داشته باشد، شماره‌گذاری می‌شود و ۴ مورد استانداردها در خصوص مسائل محیط‌زیست و ۸۱ مورد در خصوص مسائل ایمنی هست.»

مقدم  با بیان اینکه با افزایش تعداد آیتم‌های استاندارد اجباری موردهای مربوط به مسائل زیست‌محیطی افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: «استاندارهای آلایندگی خودرو جزو مهم‌ترین این استانداردهاست و بسیاری از خودروهای تولید داخل یا به روز شده، این استاندارها را اخذ نکرده‌اند و در نتیجه هنوز شماره‌گذاری نشده‌اند.»

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تأکید کرد: «در مراکز معاینه فنی دو موضوع پیگیری می‌شود. بحث اول مسائل ایمنی و بحث دوم مسائل آلایندگی است و دو نوع آلایندگی در این مراکز بررسی می‌شود. در ابتدا آلایندگی بصری و دودهای تولید شده از خودرو را بررسی می‌کنیم و همچنین گازهای خروجی اگزوز که قابل مشاهده نیستند را آنالیز می‌کنیم که چهار گاز ملاک عمل هستند و اگر بیش از حدود مجاز ابلاغی سازمان محیط‌زیست باشند، خودرو مردود می‌شود و مابقی تست‌های مکانیزه هم مربوط به ایمنی تردد خودروست.»

قانون هوای پاک درباره سن و فرسودگی خودرو

مقدم گفت: «در قانون هوای پاک پیش‌بینی شده است که سازمان حفاظت محیط‌زیست آئین‌نامه‌ای برای سن خودرو و فرسودگی منتشر کند اما این آئین‌نامه توسط دیوان عدالت اداری لغو شد. مبنای سن خودرو همیشه مورد نظر بوده است و برای خودروهای عمومی این زمان حدود ۱۰ سال است و برای خودروهای شخصی سواری هم در حدود ۲۰ سال هست همچنین خودروهای فرسوده در صورت تردد جریمه خواهند شد و مراکز معاینه فنی به این خودروها برگه معاینه نخواهند داد و محدودیت‌هایی برای تعویض پلاک و نقل‌وانتقال نیز دارند.»

او افزود: به واسطه مسائل اقتصادی و تحریم‌ها جایگزینی خودروها با مشکل همراه است و در نتیجه بندهایی از قانون هوای پاک در کشور اجرا نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ضمن اشاره به شرایط کرونایی گفت: «از ابتدای سال با یک درصد کاهش مراجعه به مراکز معاینه فنی مواجه بودیم که درصد قابل‌توجه‌ای نیست و احتمالاً تا آخر سال جبران خواهد شد. این کاهش هم به خاطر فرصت ۳ ماهه پلیس به شهروندان در دوران اوج کرونا بود و بعد از پایان ۳ ماه با ازدحام روبه‌رو شدیم که در آن دوران ۳ ماهه مردم به پایگاه‌ها مراجعه نکردند و بعد از پایان ۳ ماه با حجم بالای مراجعه مواجه شدیم و در حال حاضر به صورت متوسط روزی ۶ هزار دستگاه خودرو به مراکز ما مراجعه می‌کنند.»

مقدم اظهار کرد: «از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر همه مراکز ما فعال هستند و بعضی از مراکز ساعت‌های بیشتری فعال هستند و در روزهای جمعه نیز بعضی از مراکز ما کار می‌کنند و مرکز نیایش هم با نوبت‌دهی آنلاین در خدمت شهروندان است. نیاز به به‌روزرسانی قوانین داریم و در خصوص قانون هوای پاک معتقدیم که باید اجرا شود. خودروها ۴ سال بعد از تولید باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. ممکن است در ۴ سال اول خودروها نیاز به تعویض قطعه داشته باشند، اما گارانتی خودرو ۲ سال است و در ۲ سال دوم، خودروها از نظر کیفیتی و عملکردی رها هستند چراکه اگر قطعات دچار مشکل شوند، منجر به تولید آلایندگی خواهد شد.»

کد خبر 586231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha