نخست‌وزیر روسیه روز شنبه از تایید سومین واکسن کرونای ساخت این کشور خبر داد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز البته میخائیل میشوستین در سخنانش در تلویزیون دولتی روسیه گفت کارآزمایی‌های بالینی مقیاس بزرگ این واکسن که «کوی‌واک» (Covivac) نامیده می‌شود و در مرکز پژوهشی فدرال چوماکوف مسکو ساخته شده است، هنوز شروع نشده است.

روسیه قبلا دو واکسن کووید-۱۹ شامل واکسن اسپوتنیک V ساخته‌شده بوسیله انستیتو گامالیای روسیه را با رویکرد مشابهی پیش از مشخص شدن نتایج کارآزمایی مرحله نهایی تایید کرده بود.

این تاییدهای پیش‌هنگام نگرانی‌ها را در میان برخی از دانشمندان در غرب برانگیخته است، اما تلقیح‌های دو واکسن اول کرونای ساخت روسیه در مقیاس وسیع فقط پس از از اینکه کارآزمایی‌های به نتیجه رسیدند و موفقیت نشان دادند.

اسپوتنیک V در ماه اوت (مرداد) امسال تایید و کارآزمایی مرحله نهایی آن در ماه سپتامبر (شهریور) شروع شد. واکسیناسیون همگانی با این واکسن در ماه دسامبر (دی) پس از معلوم شدن اثربخشی ۹۱.۴ درصدی آن در نتایج مقدماتی کارآزمایی آغاز شد.

از آن هنگام به بعد، به گفته میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت  روسیه در ۱۰ فوریه (۲۳ بهمن) بیش از دو میلیون روسی با دست کم یک دوز واکسن اسپوتنیک ٰV واکسینه شده‌اند.

توزیع واکسن کرونای دوم روسیه که انستیتوی وکتور در نووسیبریسک ساخته است، دارد آغاز می‌شود.

نخست‌وزیر میشوستین گفت: «امروز روسیه تنها کشوری است که هم اکنون واکسن تاییدشده ضد کووید-۱۹ دارد.»

مرکز چوماکوف که در سال ۱۹۵۵ بوسیله میخائیل چوماکوف در سنت‌پترزبورگ بنیاد نهاده شد، به خاطر کارش با آلبرت سیبین، دانشمند آمریکایی در اوج جنگ سرد شهرت دارد که به تولید واکسن خوراکی فلج اطفال انجامید که استفاده گسترده جهانی پیدا کرد.

واکسنی از نوع متفاوت

«کوی‌واک» برخلاف واکسن اسپوتنیک ٰV که از یک ویروس تغییریافته بی‌ضرر برای رساندن ژن‌های کروناویروس به درون بدن و تحریک دستگاه ایمنی استفاده می‌کند، یک واکسن از «ویریونی کامل» یا «ذره ویروسی کامل» ‌است.

منظور این است که این واکسن از کروناویروسی که غیرفعال شده یا توانایی تکثیرش را از دست داده ساخته شده است.

آیدار ایشموخامتوف، رئیس مرکز چوماکوف گفت: «واکسنی که ما تولید کرده‌ایم.. بازتابدهنده کل تاریخ روسیه و نیز علم جهانی واکسن‌ است.»

آلکساندر چپورنف، ویروس‌شناس این مرکز می‌گوید سودمندی کوی‌واک این است که دارای همه اجزای ویروس است و پاسخ ایمنی گسترده‌تری ایجاد می‌کند که احتمالا باعث حفاظت در برابر هر گونه‌ای از ویروس می‌شود.

اما آزمایش واکسن‌های کووید-۱۹ روسیه بر ضد گونه‌های کروناویروس جدید (سارس-کوو-۲) که در بریتانیا، آفریقای جنوبی و جاهای دیگر هنوز در مراحل اولیه انجام است. پوتین روز دوشنبه هفته پیش دستور داد نتیجه بازبینی واکسن‌های کووید-۱۹ روسیه تا ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) منتشر شد تا توانایی آنها برای حفاظت در برابر گونه‌های جدید کروناویروس مشخص شود.

نتایج واکسن جدید تا به حال

در حال حاضر تنها یک نامزد عمده واکسن کرونا وجود دارد که از رویکرد «ویرویون کامل» مانند واکسن روسی استفاده می‌کند و آن واکسن «کواکسین» ساخت شرکت هندی بهارات بیوتک است.

سازمان ناظر دارویی هند نیز معتقد است این واکسن که در آن همه اجزای ویروس و نه فقط «پروتئین گل‌میخی» ویروس دارد. بالقوه می‌تواند در مورد جهش‌ها موثرتر باشد.

مقامات روسی می‌گویند «کوی‌واک» در دوز با فاصله ۱۴ روز تزریق شود. این واکسن در دمای معمولی یخچالی یعنی ۲ تا ۸ درجه سلسیوس قابل‌نگهداری و قابل‌حمل‌ونقل است.

مقانمات روسی می‌گویند این واکسن قبلا از لحاظ بی‌خطر بودن دروی ۲۰۰ نفر در سنین ۱۸ تا ۶۰ آزمایش شده است.

به گفته این مقامات کارآزمایی بالینی مرحله اولیه این واکسن در ۲۱ سپتامبر سال گذشته میلادی (۳۱ شهریور) آغاز شد، هیچ عارضه جانبی از جمله افزایش دمای بدن را نشان نداد.

به گفته مقامات روسی، کارآزمایی‌های مرحله میانی برای آزمایش پاسخ‌های ایمنی در داوطلبان نسبت به این واکسن جدید در حال انجام است.

تنها یک کارآزمایی در مقیاس بزرگ کنترل‌شده بوسیله دارونما می‌تواند اثربخشی یک واکسن را ثابت کند. اکنون هنگام ان رسیده است که این واکسن جدید روسی وارد این مرحله سوم کارآزمایی شود.

اما در عوض به گفته مقامات روسی، ۱۲۰۰۰۰ دوز اول تولید شده این واکسن جدید برای برنامه ملی واکسیناسیون فرستاده خواهد شد.

سپس مرکز چاماکوف حدود نیم میلیون دوز واکسن در ماه در کارخانه‌هایش تولید خواهد کرد.

مقامات روسی روز شنبه اعلام کردند که روسیه در نیمه اول سال میلادی جاری ۸۸ میلیون دوز واکسن از جمله ۸۳ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک تولید خواهد کرد.

کد خبر 586223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha