دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

اظهارات اسفندیار رحیم مشایی معاون رئیس‌جمهور درباره مردم اسرائیل با واکنش‌های متفاوت رسانه‌های غربی مواجه شد.

از معاون رئیس‌جمهور که روز شنبه در همایشی درباره گردشگری سخن می‌گفت جملاتی منتشر شد که حتی شگفتی آمیخته به ذوق‌زدگی رسانه‌های صهیونیستی را هم برانگیخت.

اگرچه رحیم مشایی روز یکشنبه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگارن حاضر شد تا درباره این موضوع توضیح دهد اما این توضیح‌ها تاثیری در ترجمه غربی و عبری سخنان عصر شنبه رئیس سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نداشت.

خبری که رسید

معاون رئیس‌جمهور در همایش روز شنبه نوآوری و شکوفایی در صنعت گردشگری که در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفته بود:«‌ایران، امروز با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است. هیچ ملتی در دنیا دشمن ما نیست این افتخار است. ما مردم آمریکا را از برترین ملت‌های دنیا می‌دانیم.»  به گزارش فارس اسفندیار رحیم مشایی، تصریح کرد: «دوره آنکه کسی بخواهد دینی را بر دنیا حاکم کند گذشته است دنیای امروز گوش‌هایش بیشتر از همیشه تاریخ باز است که زیباترین پیام‌ها را بشنود.»

وی ادامه داد: «امروز منطق الهی و انسانی، دامنه‌ساز و افق‌پرداز در دنیا خریدار دارد.» معاون رئیس‌جمهوری تأکید کرد: « ما با هیچ کس در دنیا جنگ نداریم، ما در 8 سال جنگ فقط دفاع کردیم و حتی یک روز هم نجنگیدیم.»

مشایی ادامه داد: ایران امروز با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است. هیچ ملتی در دنیا دشمن ما نیست، این افتخار است، البته ما دشمن داریم و ناجوانمردانه‌ترین دشمنی‌ها در دنیا نسبت به ملت ایران صورت می‌گیرد. ما مردم آمریکا را از برترین ملت‌های دنیا می‌دانیم.»

آنها که گفتند، آنها که نگفتند

خبرگزاری فارس منبع استناد رسانه‌های ایرانی، غربی برای انتشار این خبر بود و برخی رسانه‌های داخلی اظهارات رحیم مشایی را منتشر نکردند. شاید آنها می‌دانستند که رحیم مشایی دیروز خواهد گفت: «من این حرف‌ها را نزدم و این برخی خبرنگاران هستند که دنبال این حرف‌ها هستند».

از میان رسانه‌های داخلی در حالی که روزنامه ایران دیروز خبر مفصلی از مصاحبه اعضای هیأت دولت در حاشیه جلسه روز یکشنبه منتشر کرد اما از توضیحات رحیم مشایی حرفی به میان نیاورد.

روزنامه کیهان پس از سکوت یک روزه در برابر سخنان روز شنبه مشایی، سخنان روز یکشنبه او را منتشر کرد و نوشت:«اظهارات نسنجیده رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر «دوستی ایران با ملت اسرائیل» با استقبال رسانه‌های صهیونیستی مواجه شد.»

کیهان در ادامه یادآوری کرد: «در قاموس حقوق بین‌الملل «اشغالگران» یک سرزمین هرگز به عنان «ملت» مشروعیت نمی‌یابند و معلوم نیست آقای مشایی که سابقه نه‌چندان جالبی در اظهارات مشابه دارد، چگونه به‌خود اجازه داده درباره حق سرزمینی ملت مظلوم فلسطین اینگونه دست و دلبازی کند.»

این روزنامه افزود: «بجاست با توجه به مواضع اصولی و انسانی رئیس‌جمهور محترم، توبیخ و تذکر لازم نسبت به رئیس سازمان گردشگری انجام شود.»

حتی اسرائیل!

معاون رئیس‌جمهور اما دیروز پس از پایان جلسه هیأت دولت به جمع خبرنگاران آمد؛ جلسه‌ای که با رفتن محمود احمدی‌نژاد به مراسم سالگرد آیت الله مشکینی در ساعت نخست، زودتر از وقت معمول به پایان رسید.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که مطرح کرد، چرا در سخنان خود در همایش روز گذشته، بحث دوستی ملت ایران را با همه ملت‌ها، حتی مردم اسرائیل مطرح کردید؟ اظهار داشت: «اصلا بحث من این نبود، شما خبرنگاران همیشه به‌دنبال چیزهای خاصی هستید و شما این چیزها را منتقل می‌کنید.»

اما رحیم مشایی ادامه داد: «عین جمله‌ من در یک بحث کلی، این بود که عنوان کردم، امروز بین ملت‌های دنیا، افتخار ملت ایران این است که هیچ دشمنی ندارد، نه ایران دشمنی با ملتی دارد و نه هیچ ملتی در دنیا حتی اسرائیل.»

خیلی روشن است

رحیم‌مشایی بیان کرد: «این یک مسئله بسیار روشن است و توضیح دادم که این یک بخش، از افتخارات ملت ایران است که هیچ دشمنی با مردم هیچ کشوری ندارد. در واقع، ملت یعنی مردم و نقطه مقابل آن هم همین است، یعنی دشمنان ما امروز در دنیا شقاوتمندترین و ناجوانمردانه‌ترین دشمنان هستند که این دو با هم نشان می‌دهند که ملت ایران، یک ملت بسیار شایسته است.»

دروغ می‌نویسید

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: «مسائل جمهوری اسلامی ایران روشن هستند و این روشن است که اسرائیل به رسمیت شناخته نمی‌شود. اسرائیل اساسا رژیم نیست. بنده دو روز پیش سخنرانی داشتم و عنوان کردم که رژیم اسرائیل اصلا مرده است و تنها تشییع جنازه آن را عقب انداختند، چطور این را نمی‌نویسید؟»

وی تصریح کرد: «به دروغ نوشتند و به‌جای این‌که از قول من بنویسید که عنوان کردم، ما با کسی دشمنی نداریم، گفته‌اند که بنده گفته‌ام، ما با ملت اسرائیل دوست هستیم که من اصلا چنین حرفی را نزده‌ام.»

فلسطینیان اسرائیل!

رحیم مشایی در پاسخ به تذکر خبرنگار همشهری که گفت: عبارت «ملت اسرائیل» و یا «مردم اسرائیل» در ذات خود حامل پذیرش ضمنی ملیتی به نام ملیت اسرائیلی است، توضیح داد: «منظور من این نبود. منظورم فلسطینیان اسرائیل(!) بود.»

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این موضوع که شما معاون رئیس‌جمهور هستید و حتی اشتباه سهوی و لفظی هم از جانب شما ضریب جهانی پیدا می‌کند، تاکید کرد: «موضع من و احمدی‌نژاد با هم مو نمی‌زند.»

اسفندیار رحیم مشایی که دقایقی چند، بیش از سایر اعضای هیأت دولت در محوطه ساختمان شهید مطهری نهاد ریاست‌جمهوری با خبرنگاران سخن می‌گفت و مایل بود بیشتر توضیح دهد، به تذکر خبرنگار همشهری اشاره کرد و گفت: «درست است، بهتر بود به جای مردم اسرائیل از لفظ ساکنان سرزمین‌های اشغالی استفاده می‌کردم.»

بازتاب‌ها هرگز گفته نشده بود

بی‌بی‌سی: اسفندیار رحیم مشایی، معاون رئیس‌جمهور ایران طی اظهاراتی بی‌سابقه، ایران را دوست مردم اسرائیل و آمریکا خواند. اظهار دوستی با مردم آمریکا سابقه دارد و مقام‌های ایرانی بیشتر مواقع بر گسترش روابط مردم دو کشور تاکید می‌کنند اما چنین حرفی تا کنون درباره اسرائیل زده نشده است.

آقای مشایی که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، در همایشی درباره گردشگری که در محل همایش‌های صدا و سیمای ایران برگزار شد، گفت: «ایران، امروز با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است و هیچ ملتی در دنیا دشمن ما نیست و این افتخار است. ما مردم آمریکا را از برترین ملت‌های دنیا می‌دانیم.».

این اظهارنظر در حالی صورت می‌گیرد که آقای احمدی‌نژاد در سخنان خود همواره با شدیدترین الفاظ به اسرائیل حمله می‌کند و ماهیت وجودی این کشور را زیر سؤال می‌برد. رئیس‌جمهور ایران همچنین درباره مسئله کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم مواضعی اتخاذ کرده که با انتقادهای شدید بین‌المللی روبه‌رو شده است. او حدود ده روز پیش در یک نشست خبری، اسرائیل را یک گروه سیاسی متجاوز دانست و افزود: «این رژیم ذاتا نابود‌شدنی است و نیازی به اقدام ایران ندارد».

آقای احمدی‌نژاد مخالفت با صهیونیست را مخالفت با یهودیت ندانست و گفت یهودیان در ایران در صلح و صفا زندگی می‌کنند و نماینده آنها در مجلس، حقوق و اختیارات دیگر نمایندگان را دارد.

حتی اگر سهوی باشد

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت: در حالی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، همواره اسرائیل را یک رژیم دشمن خطاب می‌کند، اسفندیار رحیم مشایی، معاون وی اعلام کرده است ایران هیچ دشمنی ندارد و دوست مردم آمریکا و اسرائیل است.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: جهان به خوبی با القاب غیردوستانه محمود احمدی‌نژاد علیه «موجودیت صهیونیست» آشناست اما جای شگفتی است که معاون رئیس‌جمهوری در اظهاراتی شگفت‌انگیز اعلام می‌کند ایران دوست ملت اسرائیل و آمریکاست.

به نوشته «یدیعوت آحارنوت»، اظهارات رحیم‌مشایی، توجه اندک رسانه‌های ایران را به‌خود جلب کرد و این اظهارات تنها در وب سایت رسمی‌اش ظاهر شد.

این گزارش می‌افزاید: در گذشته، مقامات ایرانی اظهارنظرهایی درباره دوستی کشورشان با مردم آمریکا عنوان و اغلب بر موضع خود درباره تعمیق روابط بین دو کشور تأکید کرده‌اند اما هرگز چنین اظهاراتی از سوی هیچ‌یک از مقامات ارشد درباره اسرائیل گفته نشده بود.

«یدیعوت آحارنوت» اضافه کرد: هرچند مشایی هیچ سمتی در امور خارجی ایران ندارد اما اظهارات وی به‌عنوان یک مقام رسمی ایرانی، دارای اهمیت است؛ حتی اگر غیرمترقبه‌عنوان شده باشد.

این گزارش می‌افزاید: سخنان دوستانه مشایی در تضاد آشکار با اظهارات اخیر احمدی‌نژاد است که در آن وی پیش‌بینی کرده بود اسرائیل بدون نیاز به هر گونه اقدامی از سوی ایران به سمت نابودی حرکت می‌کند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص: اظهارات معاون رئیس‌جمهور ایران در حالی بیان شده است که هفته گذشته مقامات عالی‌رتبه ایران بیان داشتند  موشک‌های دوربرد ایران قادر است اسرائیل را هدف قرار دهد.

هاآرتص ادامه داد: معاون احمدی‏نژاد در حالی این صحبت‏ها را کرده است که رئیس‌جمهور ایران با اظهارات خود درباره هولوکاست و انتقال اسرائیل به اروپا یا آلاسکا توجه جهانی را برانگیخته بود.

کد خبر 58613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز