ماشین‌هایی که دوبل پارک شده‌اند، ترافیکی که‌گاه نفسگیر می‌شود و سروصدای بگو مگو، دعوا و ناسزا. ساکن محله نیلوفر که باشید، با این صحنه‌ها به تکرار مواجه خواهید بود.

جاي پارك

همشهری آنلاین_شقایق عرفی‌نژاد:  خیابان عشقیار یا نیلوفر و کوچه و خیابان‌های اطراف آن سال‌هاست درگیر این مشکل هستند و رفته‌رفته با اضافه شدن اداره‌ها و شرکت‌های مختلف به این محله، مشکلات هم بیشتر شده است. در یک روز نه‌چندان سرد زمستانی با «محمدرضاملک» دبیر شورایاری محله نیلوفر و پالیزی، همراه شدیم و به خیابان‌هایی سر زدیم که حرکت کند ماشین‌ها منظره همیشگی آنهاست.  

  •  مقصد اول:  میدان نیلوفر 
محمدرضا ملک/دبیر شورایاری محله نیلوفر و پالیزی

اصلی‌ترین مکان و مرکز محله نیلوفر میدان نیلوفر است. با یک مسجد، یک کلانتری و غذافروشی‌های متعدد، این میدان در روز محل رفت‌وآمدهای بسیار است. این خیابان و میدان عریض است، اما باز هم پارک دوبل اتومبیل‌ها در ۲ طرف میدان و خیابان‌گاه مسیر را برای رفت‌وآمد بقیه ماشین‌ها سخت می‌کند و راهبندان به همراه دارد. در میدانی که یک سویش کلانتری و سوی دیگرش یک مسجد بزرگ قرار گرفته و هیچ پارکینگی هم وجود ندارد، این گره ترافیکی البته طبیعی است. دبیر شورایاری محله ماشین‌های پارک‌شده در حاشیه میدان نیلوفر را نشان می‌دهد و می‌گوید: «ماشین‌ها عملاً در میانه میدان پارک کرده‌اند. بنابراین، وقتی ماشین برای گل‌فروشی یا سوپرمارکت یا هرکدام دیگر از مغازه‌ها بار می‌آورد و می‌خواهد چند دقیقه توقف کند، راه کاملاً بسته می‌شود.»

«محمدرضا ملک» عرض خیابان را برای عبور ماشین‌ها کافی می‌داند و می‌گوید حتی زمانی که در ۲ طرف خیابان عشقیار ماشین به‌صورت دوبل پارک موقت می‌کند، باز آمد و رفت ماشین‌ها دچار مشکل نمی‌شود. مشکل اصلی خود میدان است که نیمی ‌از آن محل پارک ماشین‌های کلانتری است و نیمه دیگر گنجایش‌ تردد زیاد ماشین‌ها را ندارد.  

  •  مقصد دوم:  خیابان سوم عشقیار

اصل ماجراگویی در خیابان سوم عشقیار متمرکز است. میانه خیابان پارکی وجود دارد که شبیه یک میدان عمل می‌کند. خیابان عرض باریکی دارد و همین ویژگی آن را مستعد ایجاد ترافیک می‌کند. اما این تنها مشکل خیابان نیست. ملک ماشین‌های پارک‌شده در ۲ سمت خیابان را نشان می‌دهد که باعث شده‌اند خیابان از آنچه هست هم باریک‌تر شود. او می‌گوید: «تمام این ماشین‌ها متعلق به کارکنان شرکت‌هایی هستند که در خیابان عشقیار مستقرند یا در خود خیابان سوم. آنها در همه ضلع‌های میدان ماشین پارک می‌کند و این ماشین‌ها ساعت‌های طولانی و تا ۵ عصر و تعطیلی شرکت‌ها همانجا می‌مانند. حتی زیر تابلو حمل با جرثقیل هم پارک می‌کنند؛ چون می‌دانند پلیس راهنمایی و رانندگی گشت نمی‌زند و جریمه نمی‌شوند.»
او می‌گوید اینها بخشی از مشکلات روز هستند: «از ساعت ۷ شب هم مشکل فست‌فودی‌ها را داریم که به‌خصوص از اول خیابان عشقیار تا خیابان نسترن غربی ترافیک ایجاد می‌کنند. پارکبان‌هایی که در این محدوده فعالیت می‌کنند، برای اینکه ماشین‌های بیشتری را جا بدهند و درآمد بیشتری داشته باشند، رانندگان ماشین‌ها را راهنمایی می‌کنند که به‌صورت اریب پارک کنند. همین کار تردد در خیابان را مشکل می‌کند.» 

  •  مقصد سوم: خیابان مرغاب

مقصد بعدی خیابان مرغاب است با کمی ‌فاصله از خیابان عشقیار. خیابان چندان بلند نیست. عریض هم نیست. اما همان مشکلی را دارد که خیابان عشقیار دارد. پارک دوبل در ۲ طرف خیابان. ملک ماشین‌هایی را نشان می‌دهد که سپر به سپر هم و دوبل پارک کرده‌اند و قفل فرمان زده‌اند و این یعنی به این زودی خیال رفتن ندارند. او می‌گوید: «امروز روز خلوتی است و ماشین‌ها نسبت به روزهای دیگر کمترند. ولی روزهایی هست که واقعاً خیابان قفل می‌شود.»

  •  مقصد چهارم: خیابان صابونچی

در مورد این خیابان هم همین مسأله وجود دارد. این خیابان هم پر از شرکت است که بیشتر کارمندانشان با خودرو شخصی‌ تردد می‌کنند و همین باعث می‌شود پارک دوبل در این خیابان به کاری عادی بدل شود. ملک می‌گوید: «روزها بالا و پایین هر ۲ طرف خیابان دوبل پارک می‌کنند. الان به دلیل کرونا مدرسه‌ها تعطیلند، ولی پیش از این زمانی که مدرسه دستغیب تعطیل می‌شد، اینجا کاملاً قفل می‌شد.»
وقتی به انتهای خیابان صابونچی، آنجا که به خیابان بهشتی می‌رسد، می‌رسیم، با ماشین‌هایی مواجه می‌شویم که دورتادور ورودی به خیابان بهشتی پارک دوبل کرده‌اند و حتی تابلو حمل با جرثقیل هم نتوانسته مانع این کار شود. دلیل هم این است که، به گفته ملک، ماشین‌ها متعلق به کارمندان شرکت‌ها هستند و رانندگانشان همدیگر را می‌شناسند و با خیال راحت برای ساعت‌ها دوپشته پارک می‌کنند و پلیس راهور هم نظارت ندارد.  

اهالی چه می‌گویند؟  

صاحب سوپرمارکت محله و ساکن ۲۰ ساله آن می‌گوید: «مهم‌ترین مسأله‌ای که در این میدان باعث ایجاد ترافیک می‌شود این است که کلانتری ۲ لاین کناری میدان را به ماشین‌های خودش اختصاص داده است. شهرداری هم‌کاری نمی‌تواند بکند. اینجا فقط کلانتری نیست. در واقع یک مجتمع انتظامی‌ است شامل پلیس اماکن، آگاهی، پلیس مبارزه با موادمخدر و کلانتری. به این‌ترتیب، ۴ ارگان در یک مجتمع هستند که کارکنان و مراجعان زیادی دارند.»
«سعید حکمت» درباره مسجد هم می‌گوید: «مسجدالرضا مسجد بزرگی است که مراجعات زیادی دارد. تا پیش از کرونا هر روز در این مسجد هریک ساعت و نیم یک‌بار یک مراسم ‌ترحیم برگزار می‌شد و تعداد زیادی ماشین در ۲ طرف میدان و خیابان‌های فرعی پارک می‌کردند.»
او ساختمان چندطبقه تازه‌ساز کنار مسجد را که در حال تجهیز شدن است، نشان می‌دهد و می‌گوید: «اینجا قرار است تبدیل به اداره دارایی شود و حتماً به میزان ترافیک این محل اضافه خواهد کرد. در صورتی که مسجد می‌توانست تلاش بیشتری کند تا این زمین را پیش از اینکه تبدیل به ساختمان دارایی شود، بخرد و از آن به‌عنوان پارکینگ استفاده کند تا بخش زیادی از مشکلات ترافیکی این منطقه حل شود.»
حکمت مسأله دیگری را هم مطرح می‌کند: «دلیل ترافیک خیابان عشقیار یا نیلوفر از صبح تا ۵ بعدازظهر وجود اداره‌های مختلف در خیابان‌های اصلی و فرعی است. از ۸ شب هم به دلیل وجود فست‌فودی‌ها در ابتدا و انتهای خیابان نیلوفر با ترافیک مواجه می‌شویم. ضمن اینکه زمان‌بندی چراغ راهنمایی خیابان هم درست نیست و ترافیک را به خیابان‌های پشتی پس می‌زند.» در گوشه میدان، نزدیک به کلانتری، نوشت‌افزارفروشی‌ای هست که صاحبش ۱۵ سال است این مغازه را اداره می‌کند. «زهره رشیدی» می‌گوید: «به دلیل وجود پلیس آگاهی و مسجد، مشکل پارک و ترافیک زیاد در این محله همیشه وجود داشته است. ماشین‌ها دوبل پارک می‌کنند و به نظر می‌رسدگاه واقعاً چاره دیگری هم ندارند. اگر پارکینگی در میدان بود که مراجعان کلانتری و مسجد و شرکت‌ها می‌توانستند از آن استفاده کنند، این مشکل حل می‌شد.»
«حسین حسن‌خانی» صاحب گلفروشی که ۹ سال است این مغازه را دارد می‌گوید: «روزهای چهارشبه و پنجشنبه به دلیل وجود فست‌فودی‌ها ترافیک زیادی در خیابان عشقیار و میدان نیلوفر وجود دارد. روزهای عادی هفته هم با دردسرهای پارک دوبل درگیریم. صاحبان بعضی از این ماشین‌ها کارمندان شرکت‌ها هستند و بعضی دیگر متعلق به کسانی هستند که ماشینشان را اینجا پارک می‌کنند تا از مترو استفاده کنند.»

کد خبر 586117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha