دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

ژان ـ استفان سوور فیلمساز فرانسوی با نمایش فیلم «جانی مد داگ» با موضوع کودکان سرباز، وحشت جنگ داخلی در لیبریا را به سازمان ملل کشاند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد فیلم سوور که ماه مه پیش جایزه امید جشنواره فیلم کن را برد، بر مبنای رمانی از امانوئل دونگالا نویسنده کنگویی ساخته شده و درباره دو نوجوان است که می‌کوشند از جنگ داخلی در یک کشور آفریقایی بی‌نام نجات پیدا کنند.

سوور در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد فیلم او خشن است، اما افزود: جوانان اسلحه به دست فیلم او که همه خود جنگجو بوده‌اند، اسیر تجربیات تلخ خود بودند، بلکه بیشتر بازیگری را به نوعی شفابخش یافتند. او گفت هدفش این بود تماشاگران جایگاه یک کودک سرباز را درک کنند و تحت‌تأثیر وقایع فیلم قرار بگیرند.

او این سؤال را نیز مطرح کرد: چطور می‌توان بدون به تصویر کشیدن خشونت فیلمی درباره جنگ ساخت.

فیلم «جانی مد داگ» سه‌شنبه پیش با پشتیبانی مالی رادیکا کوماراسوامی، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری مسلحانه، استیون رپ دادیار دادگاه ویژه سیرالئون و ژان ـ موریس ریپر سفیر فرانسه در سازمان ملل پخش شد.

امانوئل جل، کودک سرباز سودانی سابق که اکنون یک موزیسین موفق است، یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم بود. نمایش «جانی مد داگ» با یک جلسه بحث همراه بود که در آن میلتن ناتانیل بارنز سفیر لیبریا در سازمان ملل از دنیا خواست برای کنترل تکثیر سلاح‌های کوچک که اغلب به دست سربازان کودک می‌افتد، کاری کنند.

سوور سال 2004 پس از سفر به لیبریا در غرب آفریقا تصمیم به ساخت فیلمی در این کشور گرفت. جنگ داخلی در لیبریا که حدود 250 هزار قربانی برجا گذاشت، سال 2003 پس از 14 سال به پایان رسید.

کد خبر 58606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز