شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۳:۵۰
۰ نفر

سیدرضا رحیمی: «وقتی پدرم شنید که می‌خواهم در رشته هتل‌داری ادامه تحصیل دهم، اول کمی تعجب کرد، ولی وقتی فهمید که با هدف و انگیزه این رشته را انتخاب کردم، خیلی هم خوشحال شد.

 راستش آنچه که باعث شد به‌عنوان اولین دلیل سراغ این رشته بروم علاقه‌ و اشتیاق زیاد به موضوع جهان‌گردی بود. وقتی با درس‌های این رشته آشنا شدم فهمیدم همان چیزی است که من می‌خواهم.»

حتماً شما دانش‌آموزان سال اول هم مانند دانش‌آموز بالا، مدتی درگیر موضوع انتخاب رشته بوده‌اید.به‌هرحال آن دسته از دانش‌آموزانی که هنوز مشغول مشورت هستند، بد نیست که به موارد زیر هم توجه داشته باشند.

 مهم‌ترین اولویت در انتخاب رشته، علاقه‌ است؛ البته کسب نمره خام برای انتخاب رشته هم عاملی است که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت. شاید مهم‌ترین دلیل اهمیت موضوع علاقه این است که در طی زمان عامل علاقه به اضافه چاشنی خلاقیت می‌تواند نتیجه‌ای به بار بیاورد که فرد تا مدت‌ها از آن بهره‌مند شود.

   بعد از علاقه موضوع توانایی فردی است. لازم است توانایی‌های هر رشته را بشناسیم و آن را با توانایی‌های خود منطبق کنیم. در صورتی‌که این دو با هم مغایر نباشند می‌توان به نتیجه‌بخش بودن انتخاب امیدوار بود.

   دوره متوسطه به دو شاخه کلی نظری و فنی و حرفه‌ای تقسیم می‌شود.

   شاخه نظری همان‌طور که از اسمش پیداست شامل رشته‌هایی است که مبانی نظری و توانایی‌های ذهنی بیشتری را می‌طلبد.درحالی‌که شاخه فنی‌و حرفه‌ای بیشتر از هر چیز مهارت‌های خاصی را می‌طلبد و بخش ذهنی آن به مراتب کمتر است.

   بنابراین به دانش‌آموزانی که در زمینه حفظ‌کردن محتوای درسی و درک و فهم آنها دچار مشکل هستند، پیشنهاد می‌شود که ترجیحاً رشته‌های شاخه دوم را انتخاب کنند.

   شاخه نظری به رشته ریاضی فیزیک،تجربی، انسانی و معارف اسلامی تقسیم می‌شود که در هر یک از این رشته‌ها دانش‌آموزان پس از کسب دیپلم وارد مقطع پیش‌دانشگاهی شده و پس از شرکت در آزمون سراسری در یکی از رشته‌های دانشگاهی می‌توانند ادامه تحصیل بدهند.شاخه دیگر، خود به دو بخش فنی و حرفه‌ای و کار دانش تقسیم می‌شود. این شاخه پیش‌دانشگاهی ندارد و دانش‌آموزان پس از اخذ دیپلم می‌توانند با شرکت در آزمون سراسری ادامه تحصیل بدهند. مهم‌ترین ویژگی این شاخه تنوع در رشته‌های آن است به‌طوری که حدود 200 رشته در این شاخه وجود دارد.

   آنچه گفتیم صرفاً مختصری است از انتخاب رشته که برای یک انتخاب آگاهانه قطعاً باید شناخت و آگاهی بیشتری را کسب کنیم.

کد خبر 58585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز