چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

کارگردان سرشناس آمریکایی در مقاله‌ای از بی‌ارزش شدن سینما به سبب محتوای صنعت مدرن فیلم انتقاد کرد.

اسكورسيزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، در بخش‌هایی از یک مقاله بلند که مارتین اسکورسیزی در تمجید از فدریکو فلینی فیلمساز پرآوازه ایتالیایی در مجله هارپر منتشر کرده، او با انتقاد از بی‌ارزش شدن سینما نوشته است: «۱۵ سال پیش عبارت «محتوا» تنها زمانی استفاده می‌شد که افراد در حال بحث درباره سینما در سطحی جدی بودند و «محتوا» در مقابل «فُرم» قرار می‌گرفت و سنجش می‌شد اما به‌تدریج عبارت «محتوا» بیشتر و بیشتر توسط افرادی که مدیریت کمپانی‌های رسانه‌ای را بر عهده داشتند مورد استفاده قرار گرفت، افرادی که هیچ‌چیز در مورد تاریخ سینما نمی‌دانند و حتی فکر نمی‌کنند که باید دراین‌باره چیزهایی بدانند»

در یادداشت جدید که با عنوان «ایل مائسترو» یا» استاد» نوشته شده، اسکورسیزی به تجربه «زندگی شیرین» فلینی می‌پردازد و می‌نویسد: «اینجا هنرمندی حضور داشت که توانسته بود اضطراب دوره هسته‌ای را بیان کند. این حس که دیگر هیچ‌چیز مهم نیست، زیرا همه چیز و هر لحظه می‌تواند نابود شود. ما این ترس را حس کردیم و همراه با آن هیجان عشق فلینی به هنر سینما را هم درک کردیم و به دنبال آن عشق وی به خود زندگی را.

مطلب جدید اسکورسیزی یادآور صحبت‌های جنجالی اوست که در نوامبر سال ۲۰۱۹ در نیویورک تایمز منتشر شد و در آن توضیح داده بود چرا فیلم‌های مارول سینما نیستند و بیشتر شبیه پارک‌های موضوعی هستند، صحبت‌هایی که با انتقادهای تندی از سوی برخی کارگردانان و طرفداران فیلم‌های ابرقهرمانی مارول همراه شد. او در این مقاله سؤالی مطرح می‌کند تا مشکل دوره دیجیتال را مورد توجه قرار دهد: اگر پیشنهاد دیدن عناوین بیشتری که از سوی الگوریتم‌ها ارائه می‌شود بر اساس آنچه شما تاکنون دیده‌اید مطرح می‌شود، آن‌وقت باید دید این الگوریتم‌ها با هنر سینما چه می‌کنند؟

این کارگردان ۷۸ ساله اکنون نیز معتقد است که صنعت کنونی سینما، میزبان خوبی برای هنر نیست و با توجه به این که صنعت فیلم، امروزه تجارت گسترده سرگرمی بصری است، خواستار احیای مجدد سینما شد و نوشت: «همه چیز تغییر کرده و سینما و اهمیت آن در فرهنگ نیز دستخوش این تغییرات بوده است و جای تعجب نیست چهره‌هایی چون ژان لوک گدار، اینگمار برگمن، استنلی کوبریک و فدریکو فلینی که زمانی بر فُرم هنری فوق‌العاده سینما سلطنت می‌کردند درنهایت و با گذر زمان در سایه‌ها گم شدند. اکنون نمی‌توانیم روی تجارت فیلم برای نگهداری از سینما حسابی باز کنیم و تنها افرادی از بین ما که درباره سینما و تاریخ آن می‌دانند باید این عشق و دانش را افراد بیشتری به اشتراک بگذارند.

اسکورسیزی در حال حاضر مشغول ساخت جدیدترین فیلمش با عنوان «قاتلان ماه کامل» با بازی رابرت دنیرو و لئوناردو دی کاپریو است. اریک راث نویسنده برنده اسکار فیلم‌های «فارست گامپ» و «مورد عجیب بنجامین باتن»، نگارش فیلمنامه اقتباسی این فیلم را بر عهده دارد.

داستان فیلم «قاتلان ماه کامل» درباره مجموعه قتل‌هایی است که در دهه ۱۹۲۰ میلادی در اوکلاهاما روی داد؛ زمانی که سرخپوستان منطقه اوسیج در زیرزمین‌های خود نفت کشف کردند و سپس تک‌به‌تک کشته شدند. وقتی آمار قتل‌ها زیاد شد، اف‌بی‌آی که تازه تأسیس شده بود، پرونده را در دست گرفت و یکی از هولناک‌ترین جنایت‌های سازمان‌یافته تاریخ آمریکا افشا شد.

اسکورسیزی در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم رم به مناسبت پنجاهمین سال ساخته‌شدن فیلم «زندگی شیرین» این فیلم را نقطه عطفی در تاریخ سینما دانسته و گفته بود سینما به پیش و بعد از «زندگی شیرین» تقسیم می‌شود.

کد خبر 585736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha