دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری هائیتی کشوری در آب‌های دریای کارائیب است که نخستین کشور از مجموعه کشورهای دریای کارائیب محسوب می‌شود که استقلال یافت.

هائیتی

این کشور از شرق با دومینیکن همسایه است. این کشور کوهستانی است و آب و هوای گرم استوایی دارد. در نتیجه کوه‌های آن پوشیده از درختان گرمسیری است.

مردم این کشور پس از دهه‌ها استقلال همچنان در فقر به سر می‌برند و بر اساس آمارها هائیتی یکی از فقیرترین کشورهای قاره آمریکا محسوب می‌شود.

این کشور در سال ۱۸۰۴ از فرانسه استقلال یافت.

سیاست در هائیتی

رئیس حکومت در این کشور رئیس جمهور است که با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود.

نخست وزیر که رئیس دولت است توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شود و باید از شورای ملی رای اعتماد بگیرد.

قوه قانونگذاری این کشور دو مجلس دارد: شورای ملی و مجلس نمایندگان. شورای ملی ۳۰ کرسی دارد که نمایندگان آن با رای مردم انتخاب می‌شوند. دو سوم آنها برای دوره‌ای شش ساله و یک سوم دیگر برای دوره‌ای دو ساله.

مجلس نمایندگان ۹۹ کرسی دارد که نمایندگان آن با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posc/map/Haiti-map%5B100%5D.jpg

اقتصاد در هائیتی

تولید ناخالص داخلی در این کشور ۱۴/۱۱میلیارد دلار است. سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها نیروی کار ساده هستند و این کشور از نظر نیروی کار متخصص در مضیقه است.

آمار دقیقی از نرخ بیکاری در این کشور در دست نیست اما تخمین زده می‌شود دو سوم از نیروی آماده به کار آن شغل رسمی و دائمی ندارند. ۸۰ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در آن ۹ درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل پوشاک، کالاهای تولیدی، انواع روغن، نارگیل، کاکائو، انبه و قهوه است که به کشورهای آمریکا، دومینیکن و کانادا صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل مواد غذایی، کالاهای تولیدی، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، سوخت و مواد اولیه است که از کشورهای آمریکا،آنتیل هلند و برزیل  وارد شود.

مردم هائیتی

جمعیت این کشور حدود هشت میلیون و ۹۲۴ هزار نفر با میانگین سنی ۵/۱۸ سال است. امید به زندگی برای زنان ۵۹ و برای مردان ۵۶ سال است.

۹۵ درصد از مردم آن سیاهپوستند. مسیحیت دین غالب در این کشور است.

زبان‌های فرانسوی و کرئول به عنوان زبان‌های رسمی در آن صحبت می‌شوند.

هائیتی در یک نگاه

مساحت ۲۷،۷۵۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۸،۹۲۴،۵۵۳ نفر
پایتخت پورت او پرنس
واحد پول گراود
دامنه اینترنتی ht.
پیش شماره ۵۰۹+
کد خبر 58554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز