دختر حاکم دبی که در تلاشی ناکام برای فرار از کشور به دست نیروهای امنیتی پدرش افتاده بود پیام‌هایی مخفیانه برای دوستانش ارسال می‌کرد اما مدتی است این پیام‌ها متوقف شده و دوستان نگران «لطیفه» خواستار مداخله سازمان‌های بین‌المللی شده‌اند.

آل مکتوم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، دختر حاکم دبی که در سال ۲۰۱۸ تلاشی ناکام برای فرار از کشور داشت به صورت مخفیانه پیامی ویدیویی به دوستانش فرستاد و در حالیکه بیم جان خود را داشت پدرش را به گروگانگیری متهم کرد.

شاهزاده لطیفه آل مکتوم با انتشار ویدئویی گفت کماندوها پس از دستگیری او که در حال فرار با قایق بوده ضمن استفاده از ماده‌ای مخدر وی را به زندان منتقل کردند اما اکنون و با متوقف شدن ارسال پیام‌های مخفیانه، دوستان نگران او خواستار مداخله سازمان ملل در این ماجرا شدند.

دبی و امارات پیش از این تاکید کرده بودند که لطیفه در صحت و سلامت و تحت حمایت خانواده قرار دارد اما مری رابینسون، نماینده سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد، که پس از ملاقات با لطیفه او را «زن جوان آشفته» توصیف کرده بود گفت «فریب سختی» از خانواده‌ لطیفه خورده است زیرا وضعیت او را طور دیگری نمایش دادند.

کمیساریای عالی سابق حقوق بشر و رئیس جمهور ایرلند هر دو خواستار اقدامات بین‌المللی برای تعیین وضعیت فعلی و محل اقامت لطیفه شدند. او یکسال پس از دستگیری به طور مخفیانه به یک گوشی همراه دسترسی پیدا کرده بود و پیام‌های خود را در دستشویی ضبط می‌کرد؛ آن تنها دری بود که می‌توانست ببندد!

شیخ محمد آل مکتوم، حاکم دبی و نایب رئیس کشور امارات، یکی از ثروتمندترین سران کشورهای جهان است. او که در ساخت شهری مدرن و پیشرفته موفق بوده تحمل هیچ صدای مخالفی را ندارد؛ فعالان حقوقی می‌گویند سیستم قضایی دبی به راحتی می‌تواند علیه زنان تبعیض قائل شود.

هیا بنت حسین

انتقادات شدیدی به شیخ محمد در رابطه با شاهزاده لطیفه، دخترش، و شاهدخت هیا بنت حسین، یکی از همسرانش، وارد شده است. لطیفه که اکنون ۳۵ سال دارد، از ۱۶ سالگی قصد فرار داشته اما تنها در سال ۲۰۱۱ و پس از آشنایی با یک تاجر فرانسوی بود که فرار بلند مدت و برنامه‌ریزی شده‌ای را طراحی کرد.

او برای این کار یک مربی رزمی به نام جُهَینه استخدام کرد و در طی تمریناتش با یک قایق بادی به آب‌های آزاد وارد شد، جایی که آقای تاجر با یک قایق آمریکایی منتظر او بود. آنها پس از ورود به آب‌های هندوستان، توسط کوماندوهای اماراتی دستگیر شدند. دولت هند در مورد نقش خود در این ماجرا اظهار نظری نداشته است.

دبی وضعیت لطیفه را عادی جلوه میداد تا زمانی که فرار هیا و فرزندانش به انگلستان در سال ۲۰۱۹، پرده از تنش داخلی خانواده آل مکتوم برداشت. در پی این اتفاق دیوان عالی انگلستان با صدور احکامی در تلاش برای آشکار کردن حقیقت در امارت دبی، از دستورات اجباری شیخ محمد برای بازگرداندن لطیفه و شمسه (خواهر بزرگتر که او نیز قبلا تلاش ناموفقی برای فرار داشته) پرده برداشت.

دادگاه روشن کرد که شیخ محمد این دو زن جوان را از آزادی محروم کرده و اکنون با قطع ارتباط لطیفه نگرانی‌ها درباره وضعیت او شدت یافته است. تصمیم به انتشار پیام‌های لطیفه کار دشواری برای دوستانش بود اما آنها امیدوارند این اتفاق به روشن شدن وضعیت وی کمک کند.

کد خبر 585523
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha