اعضای شورای شهر تهران بعداز از بررسی بخش‌هایی از لایحه «آیین‎نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» به‌منظور بررسی بیشتر، این لایحه را به کمیسیون تخصصی ارجاع دهند.

شوراي شهر

به گزارش همشهری آنلاین، امروز در دویست و هفتاد و سومین جلسه علنی شورا ، بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص «آیین‎نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» در دستور کار قرار گرفت.

محمد سالاری،رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر ابتدا در این باره گفت:« کلیات این دستورالعمل تعاریف را در خصوص شهر دوستدار سالمند و کارت سالمندی مشخص‌شده و جامعه هدف نیزشهروندان ۶۰ سال به بالا هستند.»

او تصریح کرد:« بازنشستگان و والدین کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه در اولویت این لایحه هستند و به موجب آن، کارت‎هایی برای بهره‎مندی از خدمات شهرداری در اختیار سالمندان قرار خواهد گرفت.»

به این ترتیب،ادامه بررسی لایحه شهرداری که از جلسه یکشنبه به امروز موکول شده بود،با بررسی ماده 3 لایحه به جریان افتاد.

ناهید خداکرمی ابتدا گفت:« در این دستورالعمل بیشتر سالمندی موردتوجه گرفته است تا خود سالمند. لذا پیشنهاد می‎‌کنم دربند ارتقاء خدمات اجتماعی، عبارت «بهبود روابط عاطفی و اجتماعی خانواده محور» اضافه شود.» این پیشنهاد با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

سید ابراهیم امینی،‌نائب رئیس شورا در ادامه پیشنهادی  مبنی بر افزوده شدن مواردی را به اهداف لایحه مطرح کرد و در تشریح آن گفت:« ایجاد امکان مشورت با سالمندان برای ارائه بهتر خدمات به ایشان از طریق سرای محلات، حفظ شان اجتماعی و احترام سالمندان، ایجاد مشارکت مدنی و اشتغال، حمایت اجتماعی و ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی و متناسب کردن ساختمان‎های فضای بیرونی با شرایط سالمندان به اهداف این لایحه اضافه شود.»

ناهید خداکرمی اما با بیان این که عمده این موارد در وظایف وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است ، با کلیات پیشنهاد مخالفت کر اما حسن خلیل‌آبادی در موافقت با پیشنهاد سخن گفت و تصریح کرد:« این لایحه به ما در رفع مشکلات سالمندان کمک می‎کند. همچنین از طریق سرای سالمندان به طرق مختلف می‎توان به کارمندان کمک کرد. ضمن این که می‎توانیم شهر رأی برای سالمندان مناسب‎سازی کنیم.» شورا در نهایت با این پیشنهاد هم با 11 رای موافقت کرد تا نوبت به بررسی ماده 4 لایحه برسد.

ناهید خداکرمی درباره ماده ۴ لایحه ،پیشنهاد کمک به توسعه مهدهای ترکیبی سالمندان و کودکان را مطرح کرد و در این باره توضیح داد:« همراهی سالمندان با کودکان و خانواده روند آلزایمر را کاهش می‎دهد.»

زهرا نژاد بهرام به‌عنوان موافق این پیشنهاد گفت:« در حال حاضر 5 مورد از سرای محلات تحت عنوان سرای تجربه با سالمندان همکاری می‎کنند که نتایج بسیار خوبی داشته است. درگذشته این نیاز سالمندان با خانواده‎های گسترده و بزرگ تأمین می‎شد و برای سالمند و کودک سودمند بود اما حال با تشکیل خانواده‎های هسته‎ای این امکان از بین رفته است. لذا مهد مشترک فرصت خوبی برای ایجاد این امکان است.» در ادامه اما برخی اعضاء نسبت به تعداد زیاد پیشنهادها اعتراض کردند تا سید حسن رسولی، خزانه دار شورا پیشنهاد بازگشت مواد 4 تا8  هشت لایحه به کمیسیون را برای بررسی بیشترمطرح کرد.

در جریان موضوع بازگشت به کمیسیون لایحه، حجت نظری به عنوان مخالف و بهاره آروین در موافقت صحبت کردند و محسن هاشمی رفسنجانی ، رئیس شورا پیشنهاد رسولی  مبنی بر ارجاع به کمیسیون را به رای گذاشت که در نهایت، لایحه «آیین‎نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند»با اکثریت آراء همراه و تصویب شد.

کد خبر 585441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha