باور کنید یا نه، فیلم تریلر روانشناختی «سکوت بره‌ها» ۳۰ سال پیش در روز ولنتاین اکران شد. این فیلم به کارگردانی جاناتان دمی از رمان توماس هریس اقتباس شد و هانیبال لکتر، روانپزشک نابغه آدمخوار و کلاریس استارلینگ، مامور پلیس باهوش FBI را به شخصیت‌هایی ماندگار در حافظه جهان تبدیل کرد.

سکوت بره‌ها-پشت صحنه

به گزارش همشهری آنلاین، برنامه‌ریزی شده بود که سکوت بره‌ها (The Silence of the Lambs) اواسط فوریه ۱۹۹۱ به نمایش درآید، چرا که اوریون پیکچرز، توزیع‌کننده فیلم، «رقصنده با گرگ‌ها» (Dances with Wolves) را هم در سال ۱۹۹۰ داشتند و نمی‌خواستند شانسش را در کسب جوایز آکادمی اسکار به مخاطره بیندازند. این استراتژی نتیجه داد و رقصنده با گرگ‌های کوین کاستنر برنده ۷ جایزه اسکار شد.

با این حال یک سال بعد، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، هانیبال لکتر و کلاریس استارلینگِ سکوت بره‌ها را فراموش نکرد؛ یا به عبارتی نمی‌توانست فراموش کند. این فیلم پس از «در یک شب اتفاق افتاد» (Happened One Night) و «دیوانه از قفس پرید» (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) سومین فیلمی است که توانست در همه ۵ شاخه اصلی اسکار برنده شود: بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین کارگردانی، و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی. به مناسبت سی‌امین سالگرد فیلم، در این‌جا چند واقعیت درباره این اثرِ «جاناتان دِمی» با بازی «آنتونی هاپکینز» و «جودی فاستر» آمده است. 

  • امتیاز هانیبال لکتر به رایگان به تهیه‌کنندگان واگذار شد

فیلم شکارچی (Manhunter) مایکل مان (۱۹۸۶) بر اساس رمان اژدهای سرخ توماس هریس، در سال ۱۹۸۱ ساخته شد. این رمان، اولین کتاب از بین ۴ کتاب هریس با محوریت هانیبال لکتر، مشهورترین روانپزشک-آدمخوار جهان است. فیلم مایکل مان به سختی توانست نیمی از بودجه تولید خود را از طریق گیشه بازگرداند، بنابراین تهیه کننده فیلم حقوقی را که برای لکتر داشت به طور رایگان به تهیه‌کنندگان سکوت بره‌ها بخشید. در نهایت فیلم دوم  ۲۷۲.۷ میلیون دلار درآمد کسب کرد که حدود ۲۶۴ میلیون دلار بیشتر از فیلم اول بود.

  • میشل فایفر قرار بود نقش کلاریس را بازی کند

جودی فاستر (بازیگر نقش کلاریس) در ابتدا می‌خواست امتیاز ساخت فیلم سکوت بره‌ها از روی کتاب را بخرد، اما جین هکمن پیش‌دستی کرد. فاستر سپس مبارزه‌اش را برای بازی در نقش کلاریس استارلینگ آغاز کرد. انتخاب جاناتان دمی، کارگردان فیلم، میشل فایفر بود، اما فایفر مثل بسیاری دیگر نمی‌خواست در فیلمی با فضایی چنین تاریک بازی کند. دِمی لهجه بوستونی فاستر را نمی‌پسندید اما فاستر چنان برای بازی در این نقش مصمم بود که در نهایت کارگردان راضی شد.

  • شان کانری اولین انتخاب برای نقش هانیبال بود

کانری فیلمنامه را خواند و به نظرش حال به‌هم‌زن بود. دنیل دی لوئیس و دِرک جاکوبی دیگر گزینه‌های انتخابی برای ایفای نقش این روانپزشک آدم‌خوار بودند.

  • آنتونی هاپکینز از ترس مردم از لباس دندان‌پزشکان در ایفای نقشش استفاده کرد

ایده هاپکینز بود که لکتر لباس سفید بپوشد، چرا که معتقد بود مردم از تصویر لباس سفید پزشکان و دندان‌پزشکان می‌ترسند و این به ترسناکتر شدن هانیبال لکتر کمک می‌کند.

  • توماس هریس هرگز کسی را مثل هانیبال ندیده بود

او ترکیبی از تمام شخصیت‌های شروری بود که توماس هریس، نویسنده رمان سکوت بره‌ها در هنگام تحقیقاتش مطالعه کرده بود. جان داگلاس، پروفایلر FBI، که الهام‌بخش خلق شخصیت جک کرافورد در این باره گفته بود: خدا را شکر که کسی مانند او وجود ندارد.

  • خانه قاتل زنجیره‌ای در فیلم، خانه یک معلم فیزیک دبیرستان بود

صاحبِ خانه در هنگام فیلم‌برداری مدعی شده بود که عده‌ای از عوامل تهیه فیلم رفتار بی‌ادبانه‌ای داشته‌اند و بعضی از وسایل خانه به سرقت رفته است. در زمان فیلمبرداری یک نگهبان هم به خاطر اجرای برنامه تور شبانه در آن خانه اخراج شد. این خانه در اکتبر ۲۰۲۰ با قیمت کمی کمتر از ۳۰۰ هزار دلار به فروش گذاشته شد.

  • شخصیت بوفالو بیل، بر اساس سه قاتل سریالی نوشته شده بود

آن‌ها تد باندی، گری ام.هیدنیک و اد گِین بودند. گفته می‌شود توماس هریس حتی در برخی از دادگاه‌های تد باندی شرکت کرده و نسخه‌ای از رمان اژدهای سرخ را هم برای او فرستاده بود.

  • تصویر جمجمه روی بید در پوستر فیلم، اثری از سالوادور دالی است

تصویر این جمجمه، طرحی از سالوادور دالی به نام Voluptas Mors که فیلیپ هالسمن از آن عکاسی کرده است.

منبع: سایت mentalfloss. 

کد خبر 585439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha