یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: صدها جوجه پنگوئن که از سواحل یخ‌زده سرزمین قطبی جنوبگان رانده شده بودند در سواحل گرمسیری ریودوژانیرو در برزیل یافت شدند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه به گفته ادواردو پیمنتا، مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ساحلی در شهر کابو فریو، بیش از 400 پنگوئن که اغلب آنها کم‌سن بوده‌اند، مرده در این منطقه یافت شده‌اند.

به گفته پیمنتا گرچه پیدا کردن تعدادی پنگوئن - مرده یا زنده - که به وسیله جریان‌های قوی اقیانوسی از تنگه ماژلان به سواحل گرمسیری برزیل رانده می‌شوند، شایع است، تعداد پنگوئن‌های یافت‌شده امسال بیشتر از هر سال دیگری بوده است.

نظر کارشناسان در مورد این حادثه متفاوت است.

تیاگو مونیز، دامپزشکی در باغ‌وحش نیتروی، معتقد است که ماهی‌گیری مفرط بوسیله انسان‌ها و کمبود منابع ماهی،این پنگوئن‌ها را وادار کرده است که تا از ساحل فاصله بیشتری بگیرند تا به غذا دست یابند و این کار آنها را در معرض جریان‌های قوی اقیانوسی قرار می‌دهد.

به گفته مونیز باغ‌وحش نیتروی، بزرگترین باغ‌وحش دولتی برزیل، از هم اکنون حدود 100 پنگوئن برای درمان در امسال دریافت کرده است و بسیاری از آنها به نفت آلوده بودند.
در مقابل اریل کوستا از دانشگاه فدرال ریودوژانیرو معتقد است که ممکن است الگوهای آب و هوایی در این رویداد دخیل باشد.

 کوستا می‌گوید:"به نظر من آلودگی آنقدر بالا نیست که به این سرعت بر این پرندگان اثر بگذارد. در عوض من معتقدم که ما به این علت  پنگوئن‌های کم‌سن‌تر و بیمارتری را به ساحل افتاده می‌بینیم، که گرمایش جهانی بر جریان‌های اقیانوسی تاثیر می‌گذارد و توفان‌هایی را ایجاد می‌کند که دریا را متلاطم می‌ کنند.

 کوستا معتقد است که اکثریت بزرگی از پنگوئن‌هایی که به ساحل افتاده‌اند، جوجه پنگوئن‌هایی هستند که تنها آشیانه خود را ترک کرده‌اند تا به دنبال غذا بگردند، اما نتوانسته‌اند در برابر آب و هوای آشفته مقاومت کنند.

هر سال برزیل چندین پنگوئن را با هواپیما به قاره جنوبگان و منطقه پاتوگونیا در جنوبی‌ترین بخش آمریکای جنوبی بازمی‌گردانند

کد خبر 58532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز