یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

مشکل کمبود برق در سال جاری، بار دیگر لزوم استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف را خاطرنشان کرده است.

با وجود اینکه حدود ۲ دهه از ورود این نوع لامپ به ایران می‌گذرد اما همچنان استفاده از لامپ‌های معمولی به ویژه در منازل فراگیر‌تر است و بیشتر اداره‌ها و فروشگاه‌های بزرگ هستند که از لامپ‌های کم مصرف استفاده می‌کنند.

این در حالی است که در دیگر کشور‌ها به ویژه کشور‌های غربی، استفاده از لامپ‌های کم مصرف کاملا جا افتاده و به این ترتیب رقم صورتحساب برق مصرفی‌آنها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل فراگیر نشدن استفاده از این لامپ‌ها در بین مردم، ناآگاهی از مزیت های آن باشد. باید گفت که لامپ‌‌های کم مصرف 20 درصد لامپ‌های معمولی برق مصرف می‌کنند و طول عمر آنها ۸ برابر لامپ‌های معمولی است.

همچنین لامپ کم‌مصرف در مقابل تغییر ولتاژ حساس نیست و ولتاژ بالا بر روشنایی آن تاثیر نمی‌گذارد. اما طول عمر لامپ‌های معمولی بر اثر افزایش ولتاژ، کاهش می‌یابد. 

این در حالی است که ۹۰ درصد برق مصرفی لامپ‌های معمولی به گرما و حرارت تبدیل شده و تنها ۱۰ درصد برق مصرفی، روشنایی ایجاد می‌کند.

کارشناسان می‌گویندکه اگر در خانه از ۲ لامپ کم‌مصرف ۲۰ وات به جای ۲ لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات استفاده کنیم، هزینه برق مصرفی در طول یک سال ۱۲۰ هزار ریال کاهش می‌یابد.

همچنین یک لوستر ۴ شعله که روی آن لامپ‌های شمعی رشته‌ای ۶۰ وات نصب شده باشد ۲۴۰ وات توان مصرفی دارد اما لوستر مشابه با لامپ‌های کم مصرف ۱۱ وات، تنها ۴۴ وات برق مصرف می‌کند.

به گفته کارشناسان، نور‌دهی یک لامپ ۲۰ وات کم مصرف برابر با یک لامپ ۱۰۰ وات معمولی است و ۸ برابر بیشتر از آن عمر می کند.

گفتنی است مصرف برق لامپ کم مصرف ۳۰ درصد کمتر از لامپ مهتابی است و در عین حال ۵۰ درصد بیشتر از آن عمر می‌کند.

البته برخی از مردم نور لامپ‌های معمولی را ترجیح می‌دهند اما می‌توان با ترکیب نور لامپ‌های کم مصرف آفتابی و مهتابی، نور دلخواه را به دست آورد.

این در حالی است که متخصصان نیز استفاده صرف از نور سفید را توصیه نمی‌کنند و به گفته آنها بهترین نور، ترکیبی از ۲ رنگ موجود است.

کد خبر 58503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز