چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

ترامپ اولین رئیس جمهوری است که در تاریخ آمریکا دوباره استضیاح خواهد شد؛ اما نتیجه این استیضاح چه خواهد بود؟

ترامپ

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از واشنگتن‌پست، قانون اساسی آمریکا تصریح کرده است که رئیس‌جمهوری می‌تواند در صورت مجرمیت به اتهام «خیانت، رشوه یا سایر جرایم و تخطی‌ها» در مجلس نمایندگان استیضاح و توسط سنا محاکمه و سپس از سمت خود برکنار شود. 

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، پیش از این فقط دو رئیس جمهوری، اندرو جانسون و بیل کلینتون، استیضاح شده و هیچ یک محکوم نشده‌اند اما این نخستین باری است که یکی از روسای جمهوری آمریکا برای بار دوم استیضاح خواهد شد.

بر خلاف اولین استیضاح ترامپ در سال ۲۰۱۹ (که در آن هیچ جمهوری‌خواهی به استیضاح رای نداد)، ۱۰ نفر از اعضای جی‌اوپی مجلس نمایندگان (حزب جمهوری‌خواه)، از جمله لیز چینی به استیضاح رای داد و اقدامات رئیس جمهوری سابق را تقبیح کرد.

در گزارش واشنگتن‌پست دلایل مجلس برای استضیاح ترامپ شامل ادعای دروغ او برای پیروزی در انتخابات، تشویق طرفدارانش به اقدامات غیرقانونی و فتنه و اقدامات وی برای اصلاح وضعیت سرخورده‌اش بعد از شکست در انتخابات عنوان شده است. (از جمله تماس با فرماندار جورجیا).

دموکرات‌های مجلس نمایندگان معتقدند سخنان ترامپ قبل از حمله به کاپیتول جنایتی بزرگ محسوب می‌شود و تمام ۲۲۲ نماینده این حزب به استیضاح رای مثبت دادند اما در یک تغییر جالب توجه نسبت به استیضاح نخست، این‌بار برخی نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نیز به استیضاح رای دادند.

چینی در بیانیه‌ای گفت: «رئیس جمهوری ایالات متحده این شورش را به پا کرد. او مردم را جمع کرد و شعله این فتنه را روشن کرد؛ هرگز خیانتی بزرگ‌تر از این از سوی رئیس جمهوری که مشغول به کار و ملتزم به قانون اساسی بوده صورت نگرفته است.»

اما نتیجه استیضاح ترامپ بعد از پایان دوران ریاست جمهوری او چیست؟

اگر دوسوم از اعضای سنا به محکومیت ترامپ رای دهند وی از دریافت پست‌های فدرال منع خواهد شد و همچنین از حضور مجدد در عرصه فعالیت‌های سیاسی با رای‌گیری جداگانه‌ای منع خواهد شد.

البته حتی اگر ترامپ نتواند در فعالیت‌های مالی، کمپین‌های نامزدها یا رسانه‌های محافظه‌کار حاضر شود، کماکان نیرویی سیاسی باقی خواهد ماند.

از دیگرسو بر اساس قانون اساسی، روسای جمهوری بعد از پایان خدمتشان، با انتخاب رئیس جمهوری جدید، از مزایا و مقرری ثابتی برخوردار خواهند بود و در مورد ترامپ چون ریاست او با انتخاب بایدن به پایان رسید، حتی در صورت محکومیت، از مزایای مالی مورد اشاره بهره‌مند خواهد شد.

نکته مهم دیگر این است که بر اساس سنت کاخ سفید، روسای جمهوری قبلی گزارش‌هایی طبقه‌بندی شده از اطلاعات امنیتی دریافت می‌کنند اما با توجه به مصاحبه اخیر بایدن، به نظر می‌رسد ترامپ از دریافت این اطلاعات محروم خواهد ماند.

در جلسه قبلی استیضاح، تیم ترامپ از پذیرفتن دادخواست امتناع کرد و آن را اساسا غیرقانونی نامید اما مسئولان دادگاه استیضاح این حق را برای خود محفوظ دانستند که در صورت امتناع ترامپ و تیم وی این جلسات را ادامه دهند.

برای به نتیجه رسیدن استیضاح لازم است حداقل ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه و تمام ۵۰ سناتور دموکرات رای موافق خود را اعلام کنند و به همین دلیل برخی تحلیلگران معتقدند این استیضاح منجر به محکومیت ترامپ نخواهد شد.

این در حالی است که برخی اعضای جی‌اوپی نیز همراه با ایده تیم ترامپ مبنی بر «بی‌اعتباری قانونی» این جلسات، آن را زیر سوال برده‌اند. این در حالی است که اگر روسای دادگاه استیضاح این‌بار موفق به فراخواندن شواهد و مدارک جدیدی شوند روند استیضاح ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 584272
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha