یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

این ناحیه تالابی که در سال 1349در شمار مناطق حفاظت شده در آمد در سال 1354 به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد و در سال 1354 در فهرست تالاب‌های بین‌المللی نیز به ثبت رسید.

امیر کلایه که با مساحت 1084 هکتار در استان گیلان قرار دارد تالابی دائمی با آب شیرین است که در شرایط عادی حداکثر 6 متر عمق دارد.

از جمله گونه‌های گیاهی این تالاب می‌توان به علف شاخی، آب بشقاب، نی، لویی، جگن، نیلوفرآبی، سه کوله خیز، عدسک ستاره‌ای، لاله مردابی و گل مردابی اشاره کرد. پرندگانی نظیر قوی فریادکش، قوی گنگ، قوی کوچک، غاز خاکستری، عروس غاز، خوتکا، اردک سر حنایی و سر سیاه، اردک سیاه کاکل، عقاب ماهیگیر، عقاب دریایی دم سفید و انواعی از حواصیل در این زیست بوم زیبا زندگی می‌کنند. اردک ماهی و کپور، سیم، سفید، کولی، لای ماهی و ماش ماهی از مهم‌ترین ماهیان این تالاب محسوب می‌شوند. افزون بر این، اطراف این تالاب زیستگاه جانورانی چون گراز، شنگ، شغال، گربه جنگلی، روباه معمولی است.

امیرکلایه با وجود همه زیبایی‌های منحصر به فردی که دارد به‌دلیل بی‌توجهی درمعرض خشک شدن و نابودی قرار دارد به ویژه آنکه کشاورزان محلی مدت‌هاست بی‌توجه به اهمیت بالای این زیست بوم با پمپ، به شدت درحال برداشت آب این تالاب برای مصرف کشاورزی هستند. این در حالی است که همواره کارشناسان نسبت به برداشت آب از این تالاب هشدار داده‌اند به‌خصوص که آب این تالاب از چشمه‌های جوشان کف آن تامین می‌شود و هیچ ورودی آبی ندارد.

کد خبر 58426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز