سدهای تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت و سد خاکی تنگ خمار در فسا امروز سه‌شنبه ۲۱ بهمن با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

سد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور دستور آغاز بهره‌برداری از این سدها را پس از ارائه گزارش وزیر و معاون وزیر نیرو صادر کرد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو که به منظور بهره‌برداری از سد تنظیمی ملاصدرا به شهرستان مرودشت سفر کرده است، در گزارشی به رئیس‌جمهوری گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید به طور متوسط هر ماه یک سد به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع تعداد سدهای بزرگ کشور ۲۰۱ سد خواهد شد.

قاسم تقی‌زاده‌خامسی افزود: سد تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت و تنگ خمار در شهرستان فسا در این دولت ساخته شده است.  سد تنظیمی ملاصدرا به صورت بتنی ساخته شده و می‌تواند در مدار تولید کشاورزی این منطقه اثر جدی داشته باشد.

معاون وزیر نیرو گفت: ارتفاع سد تنظیمی ملاصدرا ۱۱.۶ متر و طول تاج آن ۱۷۰ متر به صورت بتنی وزنی است؛ این سد دهمین سدی احداث شده در استان فارس است.

 سد تنظیمی ملاصدرا همراه با پنج بند انحرافی که در بالادست ساخته شده به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت آن را دارد که ۹۲ میلیون مترمکعب آب را برای بهبود چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از دشت حاصلخیز کامفیروز در مرودشت تنظیم کند. همچنین این سد قابلیت دارد که ۱۰۰ مگاوات برق در زمان پیک به شبکه سراسری اضافه کند.

سد تنگ خمار شهرستان فسا به صورت خاکی با ارتفاع ۱۲ متر و طول تاج ۱۷۰ متر با هدف کنترل سیلاب و تغذیه آبخوان منطقه برای بالا بردن سطح آب‌های زیرزمینی به بهره‌برداری رسید.

هم اکنون در استان فارس سه سد بزرگ دیگر در دست احداث است که در مجموع ۵۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت مخازن سد این استان اضافه می‌کند.

کد خبر 584118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha