هوای سرد زمستانی در کنار طراوت رخت بسته از شهر در این روزها باعث شده تا دیدن یک گلدان کوچک، یک نهال کاج همیشه سبز و یک بیلچه باغبانی برای کاشت یک زندگی، همه‌ما را سر ذوق بیاورد.

گلخانه

همشهری آنلاین_راحله‌ عبدالحسینی: در این روزهای سرد سراغ یکی از سبزترین مراکز منطقه رفته‌ایم تا ببینیم این مرکز خاص و ویژه برای اهالی محله چه خدماتی ارائه می‌دهد. گرچه با شیوع ویروس کرونا، مراکز گل و گیاه مناطق هم با سکوت، مواجه و تعطیل شدند ولی بعد از مدتی فعالیتشان را از سر گرفتند و کرکره آموزش‌های گل و گیاه به‌صورت مجازی بالا رفت. به مراکز گل و گیاه پهنه شمال سری زدیم تا از برنامه‌های آنان بیشتر باخبر شویم.  

اصلی‌ترین فعالیت مراکز گل و گیاه برگزاری کلاس‌های رایگان آموزشی برای علاقه‌مندان به گل و گیاه است. تا همین یک سال پیش کلاس‌های سبزیکاری، تکثیر و پرورش گیاهان آپارتمانی، توسعه فضای سبز عمودی، طراحی باغ شیشه‌ای، هرس و عملیات به‌زراعی، آشنایی با آفات و بیماری‌های گیاهی، سبزه‌آرایی و... از جمله کارگاه‌های آموزشی این مراکز بود.

از وقتی قرار شد که کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار شود تعدادی از سرفصل کلاس‌ها حذف شد و فقط برخی از آنها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. «محمودرضا سابقی» مدیر پایگاه گل و گیاه منطقه ۳ می‌گوید: «ثبت‌نام و آموزش، مجازی انجام می‌شود. شهروندان علاقه‌مند می‌توانند در گروه مجازی پایگاه گل و گیاه شرکت کنند. آشنایی با گیاهان آپارتمانی، آموزش سبزیکاری در گلدان، کشت و تکثیر قلمه‌ها از جمله سرفصل‌های آموزشی است که از طریق مجازی برای شهروندان برگزار می‌شود.» نکته اینکه حضور در این کلاس‌های مجازی و بهره‌مندی از نکات آموزشی هم رایگان است.  

  •  برگزاری آموزش‌های آنلاین 

پایگاه گل و گیاه منطقه ۳ در بوستان ملت واقع شده و شهروندانی که برای تفریح به بوستان می‌آیند را به خود جذب می‌کند تا سؤالاتشان را درباره گیاهان آپارتمانی با کارشناسان در میان بگذارند. البته این سؤال و جواب از طریق فضای مجازی هم امکان‌پذیر است تا از این طریق و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیوع بیماری کرونا جلوگیری شود.

سابقی می‌گوید: «اگر شهروندی می‌خواهد در خانه گیاهی داشته باشد، نه تنها برای تکثیر و پرورش گیاه مورد نظرش می‌تواند روی کمک کارشناسان این مرکز حساب کند، بلکه اگر به هر دلیلی مشکلی برای گیاهش پیش بیاید، می‌تواند از کارشناسان کمک بگیرد. شهروندانی که با این پایگاه گل و گیاه تماس می‌گیرند و درباره شیوه نگهداری یا آفتی که گیاهشان به آن دچار شده سؤالی دارند، به‌صورت تلفنی راهنمایی می‌شوند. ابتدا باید عکس گیاه خود را برای کارشناس گیاه‌پزشک ما ارسال کنند و درباره شرایط نور و آب و خاک گیاه توضیح بدهند تا بتوانند از راهنمایی کارشناس بهره‌مند شوند. کارشناس هم با دریافت مشخصات گیاه، طریقه دفع آفت و رسیدگی به گیاه را توضیح می‌دهد.»

«سمیه غارتی» کارشناس مرکز گل و گیاه جمشیدیه هم درباره کلاس‌های آنلاین این مرکز برای شهروندان می‌گوید: «شهروندانی که تمایل داشته باشند در کلاس آموزشی مجازی شرکت کنند می‌توانند با مرکز تماس بگیرند و ثبت‌نام کنند. برای آنها لینک گروه آموزشی در واتساپ ارسال می‌شود. شنبه‌ سبزیکاری، یکشنبه آشنایی با گیاهان آپارتمانی، دوشنبه آموزش نگهداری از درختان میوه، سه‌شنبه آشنایی با گیاهان دارویی و چهارشنبه گیاه‌پزشکی آموزش داده می‌شود.»

  •  جای خالی مزرعه‌های خانوادگی 

برای اینکه شهروندان بتوانند به‌صورت عملی با پرورش گیاهان آشنا شوند مزرعه‌های کوچکی در پایگاه‌های گل و گیاه تدارک دیده‌ شده بود تا اهالی بتوانند در فضای موجود، بذر بکارند و نتیجه کاشتشان را مشاهده کنند.

امسال مزرعه‌های خانوادگی سوت و کور بود. سابقی می‌گوید: «همان‌طور که خیلی از برنامه‌های زندگی ما تحت تأثیر ویروس کرونا دستخوش تغییرات شد، مزرعه خانوادگی هم در مراکز گل و گیاه تعطیل شد. این مزرعه‌ها بیشتر برای آموزش در نظر گرفته شده بود. اما شهروندان می‌توانستند از آنچه کاشته بودند مواظبت کنند و زمانی که موقع برداشت رسید محصولشان را به خانه ببرند. در واقع آپارتمان‌نشین‌ها فضایی در اختیار داشتند تا در آن سبزی، صیفی، گیاهان دارویی و... بکارند و در نهایت از آنچه کاشته‌اند بهره‌مند شوند.» مزرعه‌های خانوادگی در مراکز گل و گیاه پهنه شمال با بهبود شرایط و کنترل بیماری کرونا به روی شهروندان بازگشایی می‌شود.  

  •  اشتغالزایی برای علاقه‌مندان به گل و گیاه

افرادی که در کلاس‌ها نحوه پرورش و تکثیر گیاهان را یاد گرفته‌اند می‌توانند رفته رفته به فکر گسترش کار و حتی کسب درآمد باشند. تاکنون شهروندان زیادی با یادگیری پرورش قارچ، کاشت زعفران، تکثیر بنفشه آفریقایی، ساخت باغ شیشه‌ای، پرورش کاکتوس و... توانسته‌اند فضای کوچک خانه‌شان را به یک گلخانه کوچک، تبدیل و از این راه برای خود شغلی دست و پا کنند.

«طیبه ابراهیم‌گل» از شهروندان منطقه ۳ که چند سالی است از کلاس‌های گل و گیاه منطقه بهره‌می‌برد می‌گوید: «تراریوم یا همان باغ شیشه‌ای یکی از جذاب‌ترین آموزش‌هایی بود که با آن آشنا شدم. از وقتی هم فوت و فن پرورش کاکتوس را یاد گرفتم، تعداد زیادی از آن را در خانه پرورش دادم. مهم‌ترین ارمغان پرورش گل و گیاه برای من در این روزها آرامش ‌است. با تکمیل آموزش و جمع‌کردن سرمایه لازم می‌شود کسب و کار هم راه انداخت.»

  •  کتابخانه تخصصی 

شهروندانی که بعد از شرکت در آموزش‌های مجازی تمایل بیشتری برای تکمیل دانسته‌های خود دارند می‌توانند کتابی را از کتابخانه مراکز گل و گیاه که کتابخانه‌ای کاملاً تخصصی در زمینه گل و گیاه است به امانت بگیرند. البته طبق توصیه کارشناسان بعد از امانت گرفتن کتاب تا ۵۰ ساعت یعنی ۲ روز و ۲ ساعت به کناری بگذارید.

این مدت زمانی است که ویروس کرونا روی کتاب و کاغذ می‌ماند. بعد از آن می‌توانید با خیال راحت کتاب را مطالعه کنید و به دانش خود در زمینه گل و گیاه بیفزایید. گیاه‌شناسی، آفات و بیماری‌های گیاهی، گیاهان دارویی، زینتی و آپارتمانی، علوم کشاورزی و باغبانی، فضای سبز، پرورش قارچ خوراکی، هرس و به‌زراعی گیاهان و کتاب‌هایی از این دست در کتابخانه‌ تخصصی مراکز گل و گیاه پیدا می‌شود. استفاده از کتابخانه هم مانند همه خدمات دیگر این مرکز رایگان است؛ اما امانت بردن کتاب‌ها با ارائه کارت ملی یا شناسنامه امکانپذیر است.  

  • در همین نزدیکی

در پهنه شمال ۳ مرکز گل و گیاه میزبان شهروندان است. برای ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین یا شرکت در طرح ویژه درختکاری می‌توانید با این مراکز تماس بگیرید.  
 مرکز گل و گیاه جمشیدیه‌ـ منطقه یک
نشانی: خیابان شهید باهنر، خیابان فیضیه، بوستان جمشیدیه‌ـ تلفن: ۲۶۱۳۰۳۳۹
 مرکز گل و گیاه منطقه ۲
نشانی: سعادت‌آباد، بوستان دلاوران، بلوار دریا، بین خوردین و پاک‌نژادـ تلفن: ۸۸۶۸۵۱۵۲
 مرکز گل و گیاه بوستان ملت‌ـ منطقه ۳
نشانی: خیابان ولی‌عصر(عج)، بوستان ملت‌ـ تلفن: ۲۲۰۳۴۱۴۴

کد خبر 584101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha