آفریقای جنوبی استفاده از واکسن کرونای شرکت انگلیسی آسترازنکا را به نظر می‌رسد تاثیر زیادی بر سویه جهش‌یافته کروناویروس شایع در این کشور ندارد، معلق می‌کند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز آفریقای جنوبی پس از انتشار داده‌هایی که نشان داد واکسن کرونای شرکت انگلیسی آسترازنکا تاثیر چندانی در محافظت در برابر عفونت خفیف تا متوسط ناشی از سویه جهش‌یافته کروناویروس شایع در این کشور ندارد، استفاده از این واکسن را متوقف می‌کند.

مقامات بهداشتی انگلیس در واکنش به این اقدام آفریقای جنوبی اعلام کردند که شواهدی وجود ندارد که واکسن آسترازنکا از مرگ یا بیماری وخیم پیشگیری نکند و آفریقای جنوبی نیز به طور موقت استفاده از این واکسن را به حالا تعلیق در آورده است.

ادوارد آرگار، وزیر جزء بهداشت انگیس روز دوشنبه ۲۰ بهمن گفت:‌«شاهدی وجود ندارد که این واکسن در پیشگیری از بستری شدن و بیماری شدید و مرگ موثر نباشد و هدف فعلی از استفاده از واکسن‌ها در حال حاضر هم همین است.»

او افزود: «سویه‌های غالب کروناویروس در انگیس از نوع سویه جهش‌یافته آفریقای جنوبی نیستند و شمار موارد با این سویه اندک بوده است. سویه‌های غالب در انگلیس همان‌هایی هستند که در ابتدا در این کشور وجود داشته‌اند به علاوه سویه جهش‌یافته (واریانت) انگلیسی یا سویه کنت که واکسن فعلی در برابر آن بسیار موثر است.»

انگلیس که از لحاظ شمار رسمی آمار مرگ ناشی از کرونا در رده پنجم جهان قرار دارد، تا به حال بیش از ۱۲ میلیون نفر از ساکنان این کشور با دوز اول واکسن‌های کرونا واکسینه کرده است. حدود نیم میلیون نفر هم دوز دوم واکسن را هم دریافت کرده‌اند.

با اینکه هنگامی که ویروس در هنگام تکثیر جهش پیدا می‌کند و به سویه‌ها یا واریانت‌های جدید تکامل می‌یابد، هزاران تغییر در رمز ژنتیکی آن ایجاد می‌شوند، فقط شمار بسیار اندکی از این جهش‌ها احتمالا مهم هستند یا ویروس را به شیوه‌ای قابل‌توجه تغییر می‌دهند.

سویه‌های جهش‌یافته یا واریانت‌های کروناویروس که در حال حاضر باعث نگرای دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی شده‌اند، شامل واریانت‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی می‌شوند که به نظر می‌رسد واگیرتر از سایر سویه‌های ویروس هستند.

ویروس‌های جهش‌یافته از بند واکسن‌ها می‌گریزند؟| اثربخشی واکسن انگلیسی در برابر گونه جهش‌یافته پایین است

کد خبر 583975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha