با اجرای آیین‌نامه‌ای که یکشنبه‌شب در دولت تصویب شد، علاوه بر محیطبانان و جنگل‌بانان، پرسنل و داوطلبانی که همراه یگان حفاظت دچار حادثه می‌شدند تحت پوشش‌های بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

محیط‌بان

به گزارش همشهری آنلاین  هیأت وزیران در جلسه یکشنبه‌شب به ریاست رئیس جمهوری «آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی» را تصویب کرد. با تصویب آیین‌نامه قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی از این به بعد محیط‌بانان، جنگل‌بانان، همیاران داوطلب محیط زیست و پرسنل اداری سازمان‌های محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع نسبت به حوادث بیمه خواهند شد. خسارات ناشی از به‌کارگیری سلاح توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی نیز به شرط رعایت مقررات «قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری» از محل اعتبارات مربوط توسط دستگاه اجرایی بر اساس رأی مرجع قضایی پرداخت خواهد شد.

مشکلاتی که با این آیین‌نامه حل می‌شود، از قدیمی‌ترین مشکلات نیروهای محیط‌بان و جنگل‌بانان است. پیش از تصویب این آیین‌نامه، بیمه مسئولیت برای نیروهای یگان حفاظت اجباری نبود و محیط‌بان و جنگل‌بان به صورت انفرادی خود را بیمه می‌کرد. در نتیجه ماموران یگان حفاظتی که بیمه مسئولیت نبودند، در صورت محکوم شدن به پرداخت دیه یا خسارت باید شخصا دیه را پرداخت می‌کردند یا به زندان می‌رفتند.

با اجرای آیین‌نامه جدید علاوه بر محیط‌بانان و جنگل‌بانان، پرسنل و داوطلبانی که همراه یگان حفاظت دچار حادثه می‌شدند تحت پوشش‌های بیمه‌ای قرار می‌گیرند. اما به گفته سرهنگ محبت‌خانی، رئیس یگان حفاظت محیط زیست، همیاران طبیعت به شرطی از حمایت‌های حقوقی و بیمه‌ای استفاده خواهند کرد که پیش از همکاری داوطلبانه به مانند نیروهای داوطلب هلال احمر، در سامانه‌ای از پیش تعیین‌شده ثبت‌نام کرده باشند و شماره داوطلبی داشته باشند؛ البته این حمایت شامل موارد تعقیب و گریز متخلفان نمی‌شود چون در این عملیات‌ها  به هیچ عنوان داوطلبان نباید به کار گرفته شوند.

کد خبر 583948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NL ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    1 0
    محیط بان سخت ترین مسئولیت را دارند همیشه جانشان بخاطر وجود اشرار و جانیان در خطر است