یافته‌های ابتدایی دانشمندان از میزان اثربخشی واکسن کرونا تولید مشترک آکسفورد و آسترازنکا بر گونه جهش‌یافته ویروس آفریقای جنوبی نشان می‌دهد این واکسن تنها ۱۰ درصد می‌تواند در درمان مبتلایان نه‌چندان بدحال موثر باشد.

واكسن كرونا آكسفورد آسترازنكا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، هر چند در روزهای اخیر خبرهایی از میزان کم اثربخشی واکسن آسترازنکا بر کرونای جهش‌یافته آفریقای جنوبی منتشر شده بود اما بیرون آمدن آمار اثربخشی ۱۰ درصدی می‌تواند مطلقا ناامیدکننده باشد. آن هم در حالی که آزمایش‌های ابتدایی در مقیاس کوچک روی بیماران با کووید-۱۹ نه‌چندان پیشرفته انجام شده است.

با این حال، دانشمندان روی کاغذ امیدوارند واکسن آسترازنکا بتواند در موارد پیشرفته بیماری موثرتر باشد. مقام‌های آفریقای جنوبی از چند روز پیش تزریق این واکسن را در کشور خود به حال تعلیق درآورده و متوقف کرده‌اند. دانشمندان دانشگاه ویتواترسترند با این امید سراغ واکسن آکسفورد رفته بودند که دست‌کم بتواند ۶۰ درصد در جلوگیری از ابتلا به کرونا موثر باشد.

در شرایطی که آزمایش‌های در مقیاس کوچک به عدد ۱۰ درصد اثربخشی رسیده، شاید افزایش تعداد دریافت‌کنندگان واکسن کرونا این اثربخشی را تا محدوده ۴۰ تا ۵۰ درصد بالا ببرد که باز هم چندان رضایت‌بخش نیست. رفتار ویروس جهش‌یافته کرونا در آفریقای جنوبی با کرونای معمولی متفاوت است و همین مقام‌های بهداشتی این کشور را نگران کرده است.

کد خبر 583914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha