شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

به دنبال اعلام طرح سهمیه‌بندی برق، وزارت نیرو در بیانیه‌ای اعلام کرد از این پس طبق جدول زمانبندی، برق مناطق مختلف شهر قطع خواهد شد.

خاموشی خارج از برنامه

هر چند قطع برق زندگی روزمره را با مشکل مواجه می‌کند اما همین‌که برنامه‌ریزی در آن وجود داشته باشد، امکان کنترل بسیاری از مشکلات وجود دارد.

اما متاسفانه با وجود تعیین جدول زمانبندی، در برخی مناطق، برق خارج از برنامه و ساعت مشخص قطع می‌شود.

بسیاری از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر اعلام کرده‌اند که برق منزل آنها در طول یک هفته در ساعات متفاوتی قطع می‌شود و در برخی موارد مدت زمان خاموشی به جای 2 ساعت اعلام شده، به 3 تا 5 ساعت افزایش می‌یابد.

این در حالی است که خیلی از مردم با اعتماد به این جدول، برنامه روزمره خود را تعیین کرده و به هم ریختن آن روند امور را مختل می‌کند. با توجه به اینکه اعلام جدول زمانبندی در گام نخست حرکت مثبتی به شمار می‌آید، بهتر است که قطع برق هم مطابق با آن صورت گیرد تا شهروندان با مشکلات کمتری مواجه شوند.

بی توجهی به چراغ‌های چشمک‌زن

پیروی از قوانین و مقررات رانندگی نه تنها به کنترل نظم و ترافیک کمک می‌کند، بلکه در نهایت به سود رانندگان تمام می شود. این در حالی است که برخی از رانندگان با بی‌توجهی به این قوانین، هم خود را با خطر مواجه می‌کنند و هم نظم خیابان ها را بر هم می‌زنند.

برای مثال برخی از رانندگان گمان می‌کنند که تنها باید به چراغ قرمز و سبز توجه کرد و چراغ‌های چشمک‌ زن برای آنها معنایی ندارد.

به این ترتیب در بسیاری از تقاطع‌هاکه چراغ‌های چشمک‌زن نصب شده است، بی‌توجهی رانندگان حوادث زیادی را به بار می‌آورد اما می‌توان با اندکی احترام گذاشتن به قوانین و اهمیت دادن به چراغ‌های چشمک‌زن، از حوادث زیادی جلوگیری و به روان‌‌تر شدن ترافیک کمک کرد.

استعلاجی‌کارت‌خوان

صف طولانی جایگاه‌های سوخت روز به روز قد می‌کشد و با وجود این همچنان کارت‌خوان‌ها در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند. در هر جایگاهی دست‌کم چند کارت‌خوان معیوب است. این موضوع به وسیله نصب یک چسب نواری (آن هم از نوع شفاف) به آگاهی راننده‌‌ها می‌رسد.

در حالی که صف طولانی خودروی راننده‌های منتظر، ترافیک را به خیابان‌ مجاور جایگاه‌ها دعوت می‌کند، به جای نوبت سوختگیری به ناگاه نوبت قطعی برق می‌رسد.

تا چندی پیش برخی اخبار مبتنی بر این بود که جایگاه‌ها مجهز به برق اضطراری می‌شوند و در هنگام قطعی برق هیچ‌ مشکلی برای سوختگیری وجود نخواهد داشت. 

به نظر می‌رسد که باید در آینده‌ای نزدیک نسبت به  تعمیر سریع کارت‌خوان‌ها و تعبیه برق اضطراری برای جایگاه‌ها اقدام شود تا شاید اندکی از صف‌های طویل مقابل جایگاه‌های سوخت‌رسانی کاسته شود.

سکه‌های کادویی

به نظر می‌رسد این اواخر سکه‌های طلا صاحب ضرب جدیدی به نام ضرب کادویی شده‌اند. این اصطلاح که در بین مردم و طلافروش‌ها ابداع شده، به سکه‌هایی اطلاق می‌شود که یا عیاری پایین‌تر دارند یا ضرب دست‌کم 5سال پیش هستند.

طلافروش‌ها  این سکه‌ها را بین 5 تا 20 هزار تومان پایین‌تر از قیمت روز خریداری می‌کنند. برخی از شاغلان این صنف برای مطمئن شدن فردی که سکه را برای فروش آورده، می‌گویند مردم از این سکه‌های ضرب قدیم یا عیار پایین برای کادو استفاده می‌کنند؛

بدین معنی که آن را با قیمتی ارزان تهیه می‌کنند و به عنوان سکه‌ای با ارزش رایج بازار به اقوام و دوستان کادو می‌دهند.

با اینکه دربسیاری از موارد گفته‌های آنها خالی از حقیقت نیست اما در برخی مواردتعداد اندکی از طلافروش‌ها از این ترفند برای ارزان خریدن سکه‌ها استفاده می‌کنند و به وسیله آن سود بیشتری می‌برند.

کد خبر 58391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز