همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان مذاکراتش با خاویر سولانا را مثبت، سازنده و رو به جلو خواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی در نشست خبری بعد از ظهر شنبه (29 تیر) پس از اجلاس ژنو با تشکر از دولت سوئیس و مقامات این کشور در میزبانی مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرونده هسته‌ای و تلاش‌هایی که در دو سال اخیر انجام شده است، گفت: تهران معتقد است بسیاری از نارسایی‌ها و بحران‌ها و مشکلات در مذاکرات شش بعلاوه یک، بهتر از مذاکرات هفت منهای یک،‌ قابل حل است.

وی گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات خود، بلندمدت است و نه مقطعی.

دبیرشورایعالی امنیت ملی کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران در بسته پیشنهادی خود تلاش کرده است نگرانی‌های مشترک را مورد توجه قرار دهد.

جلیلی افزود: این مذاکرات، فرصت و امکانی است که ما اعلام کردیم آمادگی داریم و در بسته ای که ارائه کردیم ما به ازایی نداریم.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم همکاری برای ثبات و صلح و امنیت موضوعاتی است که می‌تواند برای همه سودمند باشد و بر این مبنا نگاه ما به ادامه مذاکرات و ساختار و شکل مذاکره، اساسی است که می‌تواند در شکل قوی و محکم ادامه یابد.

وی افزود: در مذاکرات امروز با رویکردهای بیشتر آشنا شدیم و مذاکرات سازنده و رو به جلو بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با خبرنگاران پس از نشست با 1+5 در ژنو گفت: قرار شد در ادامه گفتگوها درباره جنبه‌های مشترک، بیشتر مذاکره شود.

سعید جلیلی در پاسخ به سئوالی درباره نتایج نشست امروزش با خاویر سولانا گفت:در نشست امروز درباره ادامه مذاکرات، دیدگاه دو طرف بیشتر درک و بیان شد که در کنار مشترکات، اختلاف دیدگاه هم بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد : باید در مذاکرات یک نگاه سازنده برای همکاری های سازنده حول نگرانی‌های مشترک داشته باشیم و در این مسیر حرکت کنیم.

جلیلی گفت: این تلاش‌ها و حرکت‌ها باید بر تعهدات دسته جمعی و متقابل مبتنی باشد و هر حرکتی در این چارچوب قابل تعریف خواهد بود.

وی در خصوص حضور نماینده آمریکا در مذاکرات امروز گفت: مذاکرات امروز در ادامه مذاکرات قبلی 1+5 است که امریکا هم عضو آن بوده است. جلیلی گفت: نامه‌ای را که اخیراً این کشورها نوشته بودند، امریکا هم امضا کرده است.

وی افزود: امروز هم نماینده امریکا برای نخستین بار در این مذاکرات شرکت کرده بود و این دور از مذاکرات در ادامه آن مسیر است.

جلیلی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که پرسید اگر می‌گویید همه چیز مثبت است، پس چرا نتیجه نداده است، گفت: کار دیپلماسی مثل فرش ایرانی میلیمتری جلو می‌رود اما دقیق، ظریف و در نهایت زیبا و با دوام است.

کد خبر 58386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز