شغلش کتابداری است و بازی و انس با واژه‌ها را دوست دارد.

علي علي محمدي

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  همین علاقه‌مندی باعث شد از ۵ سال پیش تاکنون فعالیت در زمینه شعر سپید را جدی بگیرد و به شکل حرفه‌ای وارد این عرصه شود. «علی علی‌محمدی» یکی از شاعران و و کتابداران فعال محله گلبرگ است. تازه‌ترین سروده‌هایش با عنوان «پری روی خواب‌های خام» که مجموعه‌ای از اشعار سپید اوست، اخیراً در فضای مجازی فرهنگسرای گلستان رونمایی شد. این کتاب ۱۲۰ قطعه شعر سپید دارد. همچنین به تازگی مجموعه شعر «بانوی قصه‌های ناتمام» از این شاعر هم‌محله‌ای منتشر شده است. علیمحمدی فقط شاعر نیست و در نویسندگی هم دستی بر آتش دارد.

به ارتباط با کودکان و مهارت‌آموزی به آنها علاقه دارد و با نوشتن ۲ کتاب؛ «جعبه ابزارهای مورد نیاز والدین برای هدایت تحصیلی نوجوانان» و «باغبانی از خانواده» در حوزه روان‌شناسی کودک و نوجوان، علاقه خود را به حوزه تألیف و روان‌شناسی نشان داده است.  

وقتی که از شعر و سرودن حرف می‌زند، لحن و واژه‌هایش متفاوت می‌شود: «در گشت و واگشت احساسات شاعرانه و در داد و دهش شعور طبیعی و غیرطبیعی، عناصری کسب یا سلب می‌شوند که در منزل بعدی بسترساز اندیشه‌ورزی برای من شوند.» صدایش آرامش خاصی دارد و شمرده‌شمرده حرف می‌زند.

همین وجه از کلامش را می‌توان در شعرهایش هم دید. نخستین قطعه شعر سپید کتاب «پری روی خواب‌های خام» را برایمان می‌خواند؛ با زنگ صدای خاصی که دارد و از شنیدن آن لذت می‌بریم. شعرهایش با کلامی ساده اما تأثیرگذار سروده شده است. علیمحمدی، شاعر و نویسنده ۵۰ ساله محله گلبرگ، چند سالی است به‌عنوان کتابدار کتابخانه شقایق در منطقه ۸ فعالیت می‌کند.  

  • فعالیت باشگاه شقایق‌های خندان

شاعر و نویسنده محله گلبرگ به‌عنوان کتابدار کتابخانه شقایق، در این روزهای کرونایی که فعالیت حضوری کتابخانه‌ها تقریباً تعطیل شده است، کار مفیدی انجام می‌دهد و آن ادامه فعالیت باشگاه شقایق‌های خندان در فضای مجازی است. عیلمحمدی در این‌باره می‌گوید: «باشگاه کتابخوانی «شقایق‌های خندان» در ۲ سال متوالی به‌عنوان برترین باشگاه کتابخوانی برگزیده شده است.

برای ترغیب کودکان مقطع ابتدایی به کتابخوانی، به همراه یکی از دوستانم باشگاه کتابخوانی شقایق‌های خندان را راه‌اندازی کردیم که استقبال خوبی از آن شد اما بعد از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های حضوری این باشگاه به ناچار تعطیل شد و ما برای اینکه ارتباط با اعضای باشگاه در این مدت قطع نشود، فعالیت‌های این باشگاه را در فضای مجازی ادامه دادیم. اکنون این باشگاه از نقاط مختلف پایتخت حتی شهرستان‌هایی مانند یزد و اصفهان مخاطب و حدود ۱۵۰ عضو دارد.» او با اشاره به اهداف این باشگاه کتابخوانی تأکید می‌کند: «باشگاه کتابخوانی شقایق‌های خندان با این رویکرد فعالیت‌هایش را شروع کرد که کودکان کتاب‌های غیردرسی هم بخوانند. در این باشگاه اهداف آموزشی از جمله قصه‌گویی، بلندخوانی، مهارت‌های کتابخوانی، فن بیان و ارتباط مؤثر را دنبال می‌کنیم.»

  • خواندن شعر آرامبخش است

مطالعه و خواندن اشعاری از شاعران مختلف در این روزهای کرونایی پیشنهاد مفیدی برای کسانی است که در قرنطینه به سر می‌برند و به نوعی دچار روزمرگی شده‌اند. علیمحدی به شعرخوانی در این روزهای کرونایی تأکید می‌کند و می‌گوید: «این روزها که شهروندان به دلیل بیماری کرونا بیشتر اوقات خود را در منزل می‌گذرانند می‌توانند با خواندن چند بیت شعر حال و هوای خودشان را عوض کنند.

شعر مانند موسیقی آرامش بخش است و به نظرم حکم مسکن را دارد و می‌تواند انواع روزمرگی‌ها را حتی برای مدتی کوتاه بزداید. هر چند مطالعه کتاب هم می‌تواند تجربه خوبی برای این روزها باشد.» او به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به تحقیقاتی که در حوزه کودکان انجام داده‌ام متوجه شدم برخی کودکان ما از بچگی از مطالعه لذت نمی‌برند. به نظرم بخشی از این مشکل به سیستم آموزشی در کشور باز می‌گردد. در کشور ما کودکان دروس را حفظ می‌کنند و در نهایت با کسب نمره‌ سال تحصیلی را به پایان می‌رسانند و مطالعه دروس برایشان جنبه کاربردی ندارد و در آخر ما با شرایطی مواجه می‌شویم که سرانه مطالعه در آن پایین است.»

  •  ترویج سواد سطحی در شبکه‌های اجتماعی 

نویسنده محله گلبرگ در کارنامه فعالیت‌های فرهنگی خود، تألیف ۲ کتاب در حوزه روان‌شناسی کودک را هم دارد که در این‌باره می‌گوید: «همسرم همیشه دغدغه درس خواندن فرزندم را داشت و همین موضوع بهانه‌ای شد تا کتابی بنویسم که برای والدین کاربرد داشته باشد. کتاب اول من با نام «جعبه ابزارهای مورد نیاز والدین برای هدایت تحصیلی نوجوانان» است که در سرفصل‌های این کتاب به خودشناسی کودک و روش‌های صحیح درس خواندن، ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان و نقش والدین در همراهی کودک اشاره شده است و در کتاب دوم با نام «باغبانی از خانواده» که بیشتر فضای روان‌شناسی دارد، به نقش خانواده در تربیت کودکان در دوره ابتدایی پرداخته‌ام.»

او در خصوص تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سطح مطالعه در جامعه هم می‌گوید: «هر چقدر مطالعه یک فرد بیشتر باشد انتخاب واژگان و دایره لغاتش بالا می‌رود. البته این درحالی است که شبکه‌های اجتماعی با ارائه اطلاعات جزئی برای شهروندان، سواد سطحی ایجاد کرده‌اند. به این صورت که فرد با خواندن اطلاعات جزئی و سطحی در مورد مسائل مختلف تصور می‌کند دانشی کسب کرده اما غافل از اینکه این دانش سطحی است و ماندگار نیست.»

  • سرودن شعر با عشق به زندگی 

شاعر و نویسنده هم‌محله‌ای می‌گوید بر اساس علایق شخصی وارد عرصه شعر شده و همزمان در عرصه نویسندگی هم فعالیت کرده است. «بر اساس علاقه خوم وارد عرصه شعر شدم. از ۵ سال پیش اشعاری را سرودم که در سال جاری در مجموعه کتابی با عنوان «پری روی خواب‌های خام» منتشر و اخیراً از آن رونمایی شد.

نام کتاب را از نخستین قطعه این کتاب وام گرفته‌ام. این کتاب شامل ۱۲۰ قطعه شعر نیمایی است که با حال و هوایی عاشقانه سروده شده است. موضوعات متفاوتی دارد که سعی شده به همه آنها از زوایه عشق نگاه کنم.» او به الهام گرفتن از محیط پیرامون برای سرودن شعرهایش اشاره می‌کند و می‌افزاید: «شعر سرودن به احساسات انسان بستگی دارد و شخصاً الهاماتی را از محیط پیرامون و تجربه‌های شخصی کسب می‌کنم که آنها را در قالب شعر می‌آورم. شعر سرودن عشق به زندگی می‌خواهد. اگر یک شاعر عاشق زندگی باشد از تمام موجودات الهام می‌گیرد.»
 

کد خبر 583788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha