بلندآرینچ رییس مجلس ملی ترکیه روز جمعه اورهان پاموک برنده جایزه نوبل ادبیات را به مشخص کردن موضع خود در مورد تصویب طرح "مجازات منکران نسل کشی ارامنه" در پارلمان فرانسه فراخواند.

رییس مجلس ترکیه در گفتگو با خبرنگاران در اولین واکنش نسبت به اعطای جایزه نوبل ادبیات به پاموک گفت: در مورد اعطای جایزه به پاموک، در ترکیه دو دیدگاه وجود دارد: یکی از این دیدگاه‌ها اعطای این جایزه به وی را به دلیل افکار و عقایدش ارزیابی می‌کند و دیدگاه دوم نیز اعطای جایزه را ناشی از قدرت ادبی وی می‌داند.

آرینچ بدون اظهار نظر در این مورد که کدام یک از این دیدگاه‌ها را قبول دارد، گفت: مردم ترکیه منتظر اظهارنظر پاموک در مورد لایحه تصویب شده در مورد مجازات منکران نسل کشی ارامنه در مجلس فرانسه هستند.

پاموک در سالهای گذشته نسل کشی ارامنه به دست ترکهای عثمانی را "یک واقعیت" خوانده و گفته بود: "‪ ۱/۵‬میلیون ارمنی در اوایل قرن بیستم به دلایل و طرق مختلف کشته شده‌اند."
پاموک که به دلیل ابراز چنین عقایدی بارها در ترکیه تحت تعقیب قضایی قرار گرفته، دارای اعتبار بین‌المللی خصوصا در کشورهای اروپایی است.

جایزه بزرگ اتحادیه ناشران آلمان موسوم به جایزه صلح در ‪ ۲۳‬اکتبر سال گذشته میلادی و در طول برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت به پاموک اعطا شد.

وی قبلا نیز نشان لیاقت دولت فرانسه را دریافت کرده بود.

کتابهای پاموک که از مشهورترین نویسندگان معاصر ترکیه است، به ‪ ۳۴‬زبان ترجمه و در بیش از ‪ ۱۰۰‬کشور جهان از جمله در جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

رمان "برف" نوشته "اورهان پاموک" نویسنده سرشناس ترکیه، عنوان بهترین رمان خارجی منتشر شده در فرانسه در سال گذشته را کسب کرد.

کد خبر 5837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز