معاون هماهنگ‌کننده پلیس متروی تهران گفت: ۴ هزار نفر از دستفروشان مترو، فرم تکمیل کرده و شناسایی شده‌اند اما تنها ۱۰ درصد این افراد حاضر به ساماندهی شوند و اگر حمایت‌های قضایی نباشد، این معضل روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

دستفروشی در مترو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، اولین جلسه هم‌اندیشی ساماندهی دستفروشان متروی تهران با حضور مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران، جانشین یگان حفاظت شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران به میزبانی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه برگزار شد.

 فرنوش نوبخت در این نشست با اشاره به اینکه این جلسه با هدف همفکری برای ساماندهی دستفروشی در متروی تهران برگزار شده است، گفت: اقدامات مختلفی از سوی کارکنان شرکت بهره‌برداری مترو، انتظامات و پلیس مترو چه به صورت آموزشی و چه سلبی انجام شده است.

نوبخت تصریح کرد: در حال حاضر با شرایط سخت اقتصادی، دستفروشی به پدیده‌ای همیشگی در متروی تهران تبدیل شده است و امیدواریم با همفکری و کمک شرکت ساماندهی مشاغل، شرکت شهربان و حریم‌بان و یگان حفاظت شهرداری تهران، راهکاری برای حل این موضوع پیدا کنیم.

مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه دستفروشی یک پدیده اجتماعی است، گفت: مترو نیز به علت حجم بالای ترددهایی که روزانه با آن انجام می‌شود، محلی برای کسب‌وکار و تجارت شده است. در سطح شهر تهران با جانمایی و فضاسازی دستفروش‌ها در بازارهای روزانه و شبانه و ساعتی، موفق به کنترل بخشی از مشکلات این پدیده اجتماعی شده‌ایم. امیدوارم با توجه به تجربه‌ای که در سطح شهر داریم، بتوانیم برای حل این موضوع به متروی تهران کمک کنیم.

حسین حسنه، جانشین یگان حفاظت شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه یگان حفاظتی ماموریتی در مترو ندارند، تصریح کرد: در عین حال خود را مسئول می‌دانیم و هر کمکی که در توان‌مان باشد برای اجرای طرح‌ها انجام می‌دهیم. در حال حاضر نیز با کمک شهربان در مناطق مختلف شهر خوب کار کرده و تجربیات خوبی داریم.

حسین حسنه گفت: افراد با سن و جنسیت متفاوتی در متروی تهران دستفروشی می‌کنند؛ از کودکان خردسال تا بانوان. با توجه به گستردگی که مترو در سطح شهر دارد نیاز به نیروهای بیشتر و حمایت‌های قضایی داریم. اما اگر مترو درخواست کند ما حاضر هستیم مثل طرح‌های دیگر دنبال کنیم.

سرگرد نظری، معاون هماهنگ‌کننده پلیس متروی تهران نیز گفت: پدیده دستفروشی در متروی تهران تبدیل به یک معظل شده است. ۴ هزار نفر از دستفروشان فرم تکمیل کرده‌ و شناسایی شده‌اند اما تنها ۱۰ درصد این افراد حاضر به ساماندهی شوند. اگر حمایت‌های قضایی نباشد، با شرایط موجود این معضل روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

حسین سیگاوردی، معاون فنی شرکت شهربان و حریم شهری شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه برای سطح شهر فرماندار به عنوان رییس کارگروه دستفروشی انتخاب شده است، گفت: نمی‌توانیم از نیروی انتظامی برای بحث جمع‌آوری دستفروشان استفاده کنیم اما حضور این افراد با لباس پلیس باعث جلوگیری از درگیری‌ها و مشکلاتی است که در هنگام برخورد با دستفروشان داریم و می‌تواند موثر باشد. ما آمادگی داریم تا همان ماموریتی که در سطح شهر اجرا می‌شود را در ایستگاه‌های تقاطعی و شلوغ مترو برای ساماندهی دستفروشان انجام دهیم.

کد خبر 583613
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha