تاکنون حدود ۱۳۸ هزار نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن واریز وجه داشته‌اند که مجموع مبالغ واریزشده به بانک مسکن از سوی این افراد ۵۸۷۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

مسکن ملی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تا کنون ۱۹۸ هزار و ۴۱ نفر برای واحدهای طرح اقدام ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۱۳۸ هزار و ۵۶۳ نفر واریز وجه داشته اند. این آمار تا روز سوم بهمن ماه ۱۳۳ هزار و ۶۲۸ نفر بود. با وجود آنکه بعضا ضرب العجلهایی از طرف وزارت راه و شهرسازی برای واریز وجه از سوی متقاضیان واجد شرایط ارایه می شود اعداد و ارقام گویای آن است که فرصت برای تکمیل موجودی هیچ وقت به اتمام نمی رسد؛ زیرا همواره بر تعداد افرادی که افتتاح حساب کرده یا واریز وجه داشته اند افزوده می شود.

طبق اعلام بانک مسکن مبلغ واریز شده از سوی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تا کنون ۵ هزار و ۸۷۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. تا کنون تاکنون تعداد ۳۶۶ پروژه به تعداد ۲۷ هزار و ۹۰۶ واحد به بانک معرفی شدند. همچنین تعداد واحدهای ارسال به دفترخانه جهت انعقاد قرارداد نیز ۳ هزار و ۸۸۸ واحد است.

به گفته محمدحسن علمداری، تعداد واحدهای قرارداد منعقد شده ۵ هزار و ۲۳۱ واحد است. وی سهم‌الشرکه پرداخت شده از محل تسهیلات را ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برشمرد و توضیح داد: سهم‌الشرکه میزان قسطی است که بر اساس پیشرفت فیزیکی به پروژه‌های در حال پیشرفت طرح‌های اقدام ملی مسکن پرداخت می‌شود.

طبق برنامه حدود ۳۰۰ هزار واحد اقدام ملی مسکن در مناطقی بجز بافت‌های فرسوده احداث می شود که با توجه به آمار موجود تاکنون دست کم ۱۰۲ هزار نفر افتتاح حساب نکرده اند. از کسانی هم که حساب باز کرده اند ۶۰ هزار نفر واریز وجه نداشته اند. این در حالی است که حدود ۱۷ ماه از آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن می گذرد.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد واجد شرایط از طرح اقدام ملی استقبال نکرده یا قادر به تامین نقدینگی حدود ۴۰ میلیون تومان اولیه نیستند، مدلهای مشارکت، واگذاری زمین و تفاهم نامه با دستگاههای دولتی راهکارهای جایگزین برای وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود. البته تفاهم نامه با دستگاههای دولتی قرار بود مازاد بر ۴۰۰ هزار واحد ثبت نامی باشد اما ظاهرا دولت آمار هر دو گروه را یک کاسه اعلام می کند.

در مراحل اول و دوم ثبت نام از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن حدود ۱.۶ میلیون نفر نام نویسی کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. از این تعداد ۱۶۰ هزار نفر در لیست رزرو قرار دارند و طبیعتاً این امکان را دارند که جایگزین بدحساب‌ها شوند. از طرف دیگر برای مرحله سوم ثبت نام که بین روزهای ۱۸ تا ۲۵ دی ماه انجام گرفت ۴۱ هزار و ۲۹۶ واحد در نظر گرفته شد که البته ۲۲۳ هزار نفر نام نویسی کردند.

طبق آخرین آمار تا کنون ۵۵ هزار و ۸۷۸ نفر از متقضیان مرحله سوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن حائز شرایط شناخته شدند. ۹۱ هزار و ۴۹۲ متقاضی نیز فرم «ج» ناقص داشتند که باید نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. از این تعداد تاکنون ۵۵ هزار و ۷۰۴ نفر به اداره کل راه و شهرسازی استان محل سکونت خود برای بررسی فرم «ج» و اصلاح وضعیت مراجعه کردند. تاکنون ۲۰ هزار و ۸۳۱ متقاضی درخواست شان رد شده یا انصراف داده و از مشارکت در این طرح حذف شدند. پالایش همچنان ادامه دارد و نهایی نشده است.

کد خبر 583554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha