در خیابان عشوری که راه بروید با تابلوهایی روبه‌رو می‌شوید مثل مکانیکی، صافکاری، صفرشویی، سرامیک بدنه، لنت‌کوبی و میزان فرمان.

عشوری

همشهری آنلاین _ شقایق عرفی‌نژاد: محله مسکونی است و مشخص است آنچه در مغازه‌های زیر این تابلوها انجام می‌شود، بی‌سروصدا نیست. ساکنان خیابان عشوری در محله عباس‌آباد سال‌هاست همنشین این همسایگان پرهیاهو هستند.

خیابان خیابان عریضی نیست و مکانیکی‌ها در ۲ طرف آن حضور دارند. حالا داخل هرکدام از آنها چند ماشین خوابیده است و جلو بعضی از آنها هم ۲ ردیف ماشین پارک شده. بعضی از تعمیرکاران ماشین‌ها را داخل مکانیکی تعمیر می‌کنند و بعضی دیگر جایی در داخل مغازه ندارند و این کار را بیرون از مغازه انجام می‌دهند که نتیجه‌اش ایجاد ترافیک است. تعداد مکانیکی‌ها ۱۰ باب است که در مقابل مکانیکی‌های خیابان موازی‌اش، سورنا، اصلاً رقمی ‌نیست. ولی ۲ تفاوت بین این خیابان و خیابان سورنا وجود دارد که حضور این مکانیکی‌ها را در این خیابان مشکل‌ساز می‌کند. نخستین مسأله این است که خیابان سورنا یا حسینی عریض‌تر از این خیابان است و بعد هم بافت مسکونی ندارد. اما بافت خیابان عشوری مسکونی است. هرچند مکانیکی‌ها می‌گویند حواسشان به اهالی هست.

  • مشکل فقط مخصوص این خیابان نیست

«مجید عباداللهی» مشغول کار در یکی از همین مکانیکی‌هاست. ۷ ‌ـ ۸ سال است در اینجا کار می‌کند و معتقد است در هر نقطه‌ای از تهران با آلودگی صوتی و ترافیک مواجهیم: «این مشکل فقط مختص این خیابان نیست. حقیقتش این است که پارک دوبل در اینجا زیاد است و راهبندان به دنبال دارد.» او این پارک‌های دوبل را بیشتر مربوط به آژانس کرایه اتومبیل اواسط کوچه می‌داند. می‌گوید: «سعی می‌کنیم به مشتری‌ها تذکر دهیم که دوبل پارک نکنند، اما نمی‌توان همیشه اوضاع را کنترل کرد.» یکی‌ـ دو مغازه آن طرف‌تر «حسین علی‌اکبری» پشت میزی نزدیک به چال تعمیرگاه نشسته است. در این ساعت مشتری ندارد. می‌گوید یک سال و نیم است که در این مغازه مشغول به کار است و روزی ۲۰ تا ۳۰ ماشین را تعمیر و سرویس می‌کند. او توضیح می‌دهد: «مغازه من بزرگ است و لازم نیست ماشین‌ها بیرون پارک کنند. بنابراین، مشتری‌های من باعث ترافیک نمی‌شوند.» اما درباره ایجاد سروصدا چندان مطمئن نیست.
«احسان بیات» صاحب یکی دیگر از مکانیکی‌های این خیابان است که البته ظاهرشان با مکانیکی‌های سنتی متفاوت است. مغازه‌ها تمی‌زند و برخلاف مکانیکی‌های دیگر که فقط وسایل کاربردی در آنها دیده می‌شود، دکوراسیون هم دارند. بیات می‌گوید خیابان حسینی و این خیابان بورس کابینت و کفپوش بودند. حتی مغازه‌های پوست‌فروشی هم دیده می‌شد. اما به‌تدریج تبدیل به مرکز مکانیکی‌ها و اسپرت‌کارها شدند.» او از معضل ترافیک این خیابان صحبت می‌کند، اما آن را مربوط به خیابان فرعی پیلتن می‌داند که مغازه‌اش نبش آن است و خیابان عشوری را به حسینی یا سورنا وصل می‌کند. او می‌گوید: «به فکر رفتن از اینجا هستیم. اینجا جای پارک نیست و آرامش همسایه‌ها را هم از بین برده‌ایم. ۲۰ سال پیش اینجا بورس صنف اسپرت‌کارها شد، اما الان اگزوزبندی می‌کنند که صدای زیادی دارد. حتی سرای محله هم جلساتی با ما داشته و برای جابه‌جایی صحبت کرده‌ایم؛ چون جزء شغل‌های زرد تشخیص داده شده‌ایم.»
او در میان سروصدای صافکاری و اگزوزسازی، ساختمان روبه‌رویی تعمیرگاه را نشان می‌دهد و می‌گوید: «خانم مسنی در این خانه ساکن بود که به خاطر همین سروصداها از اینجا رفت.» اما «اریک گالوستیان» که در مغازه اسپرت‌کاری متعلق به پدربزرگش کار می‌کند، می‌گوید: «سروصداها و ترافیک بیشتر مربوط به خیابان سورناست. حداقل مغازه ما که آزاری برای کسی ندارد.»

  • کوچه باریک و چند مکانیکی

در کوچه پیلتن که یکی از کوچه‌هایی است که عشوری را به سورنا می‌رساند، چند تعمیرگاه ماشین وجود دارد. کوچه باریک است و اگر یکی از مغازه‌ها ماشین را بیرون مغازه تعمیر کند و در آن سوی کوچه هم ماشینی پارک شده باشد، دیگر جایی برای رفت‌وآمد ماشین نمی‌ماند. «علی قادرآبادی» مکانیک جوانی که در یکی از این مغازه‌ها کار می‌کند، می‌گوید: «این اتفاق اینجا زیاد می‌افتد که مکانیک‌ها بیرون از مغازه ماشین تعمیر می‌کنند و راه‌بند می‌آید، ولی ما هیچ‌وقت این کار را نمی‌کنیم. داخل مغازه جا داریم و اگر هم مجبور شویم بیرون کار کنیم، ماشین را به در مغازه می‌چسبانیم تا راه کوچه‌بند نیاید.» او مسأله دیگری را هم مطرح می‌کند: «بیشتر ترافیک اینجا به خاطر مکانیکی‌های خیابان سورناست که ماشینشان را داخل این خیابان یا خیابان عشوری پارک می‌کنند و تا شب که کارشان تمام شود، همانجا می‌ماند.»
سکوتمان از رضایت نیست
«ساکنان این محله و خیابان، بیش از ۵۰ سال است که در اینجا زندگی می‌کنند. آنها دوست ندارند نان کسی را آجر کنند و به همین دلیل هم کمتر پیش می‌آید به صاحبان مکانیکی‌ها اعتراض کنند. ولی سال‌هاست که صدای بلند صنف تعمیرکاران این خیابان آنها را آزار می‌دهد. به‌خصوص ساکنان کوچه‌های بالاتر خیابان که درست کنار تعمیرگاه‌ها زندگی می‌گذرانند.»

مهدی اسدی/ شورایار محله عباس‌آباد


اینها را «مهدی اسدی» شورایار محله عباس‌آباد و اندیشه، می‌گوید و اضافه می‌کند: «خیابان سورنا تبدیل به مرکز بزرگ تعمیر و اسپرت و ضبط و باند خودرو شده است. در خیابان عشوری هم که به موازات آن قرار دارد، صنف تعمیرکاران مشغول به کارند. این خیابان تا چند وقت پیش فقط جنبه خدمات مکانیکی داشت و خدمات لوکس ماشین در خیابان سورنا انجام می‌شد. ولی الان چند سالی است که اینجا هم خدمات لوکس ماشین مثل نصب ضبط و باند، لوازم اسپرت و اگزور انجام می‌شود. اما این نباید باعث شود اهالی کوچه‌های پیرامون این تعمیرگاه‌ها آرامششان را از دست بدهند.

مشکل بزرگ این است که تعمیرکاران ماشین‌هایشان را در خیابان پارک می‌کنند وگاه عبور حتی یک خودرو ناممکن می‌شود.» او راه‌حل را مشارکت نیروی انتظامی ‌می‌داند: «نیروی انتظامی ‌باید اینجا حضور داشته باشد و از پارک ماشین‌ها جلوگیری کند و به آنها نظم دهد. درخواست هم برای این کار زیاد داده‌ایم، اما فایده‌ای نداشته است. ضمن اینکه نیروی انتظامی ‌نمی‌تواند یک نیرویش را به‌صورت تمام‌وقت اینجا بگمارد. به همین دلیل گروهی متشکل از شهرداری، نیروی انتظامی ‌و شورایاری باید تشکیل شود تا با تعامل مشکل را حل کنند.» اسدی این مشکل را ۱۵ ساله می‌داند و می‌گوید: «حتی زمانی که شورایاری‌ها وجود نداشتند، این مسأله را از طریق کارگروهی که تشکیل شده بود، پیگیری می‌کردیم. ولی تا الان چیزی حل نشده است.»

  • نمی خواهیم نان کسی آجر شود

«حمید عشوری» برادر کسی ‌که کوچه به نامش است و همچنان در همین خیابان عشوری زندگی می‌کند، می‌گوید: «این مسأله اصلاً تازه نیست. ما نمی‌خواهیم باعث شویم کسی کارش را از دست بدهد. فقط می‌خواهیم ترافیک خیابان رفع شود. این ترافیک هم البته بیشتر به دلیل کاسبان خیابان سورناست که ماشین‌هایشان را در خیابان عشوری پارک می‌کنند.» او در جایی از کوچه خانه دارد که صدای تعمیرگاه‌ها را نمی‌شنوند، اما می‌گوید برای آنها که ساکن خیابان چهارم و خیابان‌های و نزدیک تعمیرگاه‌ها هستند، این صداها آزاردهنده است.

کد خبر 583362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha